Az operaévadból eddig két bemutatót láthattunk, és további kilenc előadás áll még előttünk. 

A soron következő közvetítés december 4-én egy kortárs mű, Matthew Aucoin 21. századi Eurüdikéje lesz Erin Morley címszereplésével. Az antik mítoszt, amely szerint Orpheusz a zene erejével próbálja megmenteni imádottját az alvilágból, az amerikai zeneszerző Eurüdiké szemszögéből gondolja újra. A női nézőpontot erősíti, hogy a darab rendezője is egy hölgy, Mary Zimmerman.

Erin Morley. Fotó: Paola Kudacki

A Met hagyományaihoz híven a karácsonyi, újévi ünnepi időszak alatt ismét lesz családi operaelőadás. December 19-én a filmszínház felvételről vetíti a magyar közönség egyik kedvencét, azt a 2006-os, rövidített Varázsfuvola előadást, amely az operaközvetítések történetének első darabja volt, Miklósa Erikával az Éj királynője szerepében.

Miklósa Erika a Varázsfuvolában

Majd még ugyancsak az ünnepi időszakban, január 1-jén jön Massenet Hamupipőkéjének 90 perces, rövidített változata, méghozzá élő közvetítésben Isabel Leonarddal.

Hamupipőke
Fotó: Ken Howard
Az évad második felében, 2022 év elején és tavaszán az olasz klasszikusok dominálnak a programban.

A sor január 29-én Verdi Rigolettójának új színpadra állításával kezdődik Bartlett Sher rendezésében. A Tony-díjas rendező az 1920-as évek Európájába helyezi a mantuai herceg bolondjának 16. századi történetét Quinn Kelsey-vel a címszerepben.  

Március 12-én a múlt századfordulós Bécs költözik a Met színpadára. Richard Strauss Ariadné Naxosban című operáját a világ egyik legjobb Ariadnéja, a norvég Lise Davidson énekli, olyan sztárok kíséretében, mint Brenda Rae és Isabel Leonard. 

Fotó: Marty Sohl (Met Opera)

Folytatva az olasz szerzők bemutatóit, március 26-án Verdi Don Carlosának a Metben még soha nem játszott eredeti, ötfelvonásos változatát viszik színre Sir David McVicar rendezésében a címszerepet alakító Matthew Polenzanival, valamint Szonja Joncsevával és Elīna Garančával.

Puccini Turandotja május 7-i közvetítésének különös vonzerőt ad a címszerepet éneklő szupersztár, Anna Netrebko, aki már régóta várt rá, hogy ebben a szerepben is bemutatkozhasson a Met színpadán.

Turandot
Fotó: Ken Howard

A közvetítéssorozat utolsó olasz darabja Donizetti Lammermoori Luciája május 21-én. Az operát az ausztrál színház- és filmrendező, Simon Stone felvillanyozó, új színpadra állításában élvezhetjük a virtuóz Nadine Sierrával Lucia és Javier Camarenával szerelme szerepében. 

Nadine Sierra. Fotó: Cory Weaver

A szokottnál erősebb kortárs felhozatalt mutató Met-évadhoz méltón, június 4-én a sorozat utolsó élő közvetítése is egy kortárs mű, az ausztrál Brett Dean 2017-es, remek Hamlet-feldolgozása lesz, a Metben most debütáló Allan Claytonnal a címszerepben.

Hamlet. Fotó: Richard Hubert Smith
A moszkvai Bolsoj Balett közvetítéseinek 2021/22-es évada öt előadásból áll. 

Az évad november 7-én Aram Hacsaturján Spartacus című darabjának élő közvetítésével indul. Az örmény származású világhírű szovjet zeneszerző 1954-ben írta ezt a balettjét. Művének az áttörő sikert a leningrádi bemutató után bő egy évtizeddel Jurij Grigorovics 1968-as moszkvai koreográfiája hozta el. Mindmáig ebben a feldolgozásban játsszák, a mindenkori legjobb Bolsoj-táncosokkal. A most látható előadásban Igor Cvirko táncolja a címszerepet.

Spartacus

A karácsonyi időszak elengedhetetlen programja A diótörő, amely idén december 26-án felvételről kerül mozivászonra. A 2018 decemberében rögzített előadásban Margarita Shrayner táncolja Marika szerepét, Szemjon Csugyin Diótörő herceget, Gyenyisz Szavin Drosselmeyert és Alexander Vodopetov az egérkirályt.

A diótörő. Fotó: Damir Yusupov

Január 23-án George Balanchine Ékszerek című táncdarabját közvetítik élőben. A grúz származású mester az amerikai klasszikus balett megteremtője. Művét, amelyet az első egész estés absztrakt balettnek tartanak, New York-i balett-társulata számára írta 1967-ben. A Bolsojban 2012-ben mutatták be először.

Ékszerek

Március 13-án A hattyúk tavával folytatódik az évad, az előadást felvételről láthatjuk. A lenyűgözően szép balett és a páratlan zenemű ötvözete a moszkvai Bolsoj Színházban született 1877-ben. Nem először láthatjuk az Uránia balettközvetítései között. A 2020. február 23-i előadás rögzített felvételén Olga Szmirnova táncolja Odette és Odile szerepét és Jacopo Tissi Siegfried herceget.

A hattyúk tava

A balettközvetítések évada május 1-jén Cesare Pugni A fáraó lánya című klasszikus darabjával zárul. 1862-ben ezzel a művel aratta első nagy sikerét Szentpétervárott a cári balett fénykorának vezető balettmestere, Marius Petipa. A zeneszerző Cesare Pugni pedig 1851-től működött a cári udvarban az uralkodói balettkar zeneszerzőjeként.

Jegyvásárlásra mind az Uránia pénztárában, mind online felületein lehetőség nyílik keddtől. Ezen a napon az Uránia jegypénztára is a szokottnál korábban, 10 órától várja az érdeklődőket. Ezzel a teljes évad minden, még előttünk álló operaközvetítésére megnyílik a jegyvásárlási lehetőség, mégpedig a 2019/20-as évadhoz képest változatlan jegyárakkal és a megszokott kedvezményekkel.
További részletek itt és itt.

A nyitóképen jelenet a Rigolettóból. Fotó: Brinkhoff, Moegenburg, Berlini Operaház

Forrás és fotók: Uránia Filmszínház