A Magyar Zene Házának kiemelt célja, hogy a zeneközvetítésen belül az interaktivitás és az ismeretterjesztés minél nagyobb teret kapjon. Az itteni élménypedagógiai foglalkozások a zenei tananyag komplex és élményszerű elsajátítását teszik lehetővé minden évfolyam számára, az iskolai tantervhez illeszkedve. A dal a miénk! című utazó zenepedagógiai program egy általános iskola 3. osztályos tanulói számára készített élménypedagógiai eszközökkel felépített program, amelyet a Zene Háza utazó művészpedagógusai helyben, a programba bevont iskolákban is meg tudnak valósítani.
A dal a miénk! elnevezésű program öt alkalomból álló tantervének fókuszában a tanulók önbizalmának fejlesztése áll. A 45 perces foglalkozások során kreatív zenés és mozgásos játékok teremtik meg az alapot a közös alkotáshoz, melynek során a diákok és az osztály pedagógusa a programban megtanult zenei részletek alapján saját szövegváltozatokat készítenek el a Zene Háza művészpedagógusai segítségével, ezeket a dalrészleteket pedig kidolgozzák és saját interpretációjukban elő is adják.
A program másik kiemelt célja minél több pedagógus elérése, és olyan kidolgozott módszertan, eszköztár átadása, amivel a zenetanítást még színesebbé tudják tenni. A pedagógusok a foglalkozások aktív résztvevői, ezenkívül a foglalkozásokhoz tartozó gyakorlatgyűjteményt is rendelkezésükre bocsátja a Zene Háza.
A program nagyjából 2,5 hónapos időtartama alatt a partneriskola 3. évfolyamának osztályaiban az utazó zenepedagógus kéthetente, összesen négy alkalommal tart egy-egy foglalkozást, az ötödik, egész napos záróalkalom pedig Budapesten, a Zene Házában valósul meg. A foglalkozások során követelmény, hogy a helyi pedagógus – azaz osztálytanító – a gyerekekhez hasonlóan, aktív résztvevőként legyen jelen, így lehetőséget kap a gyakorlatok és a foglalkozásstruktúra kipróbálására és elsajátítására is.
A programba olyan bevonható partneriskolákat keres a Zene Háza, ahol:
– intézményszinten minimum 50 százalékos arányú a hátrányos és/vagy halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek aránya;
– az iskolák 3. osztályának osztálypedagógusa érdeklődik a zenei élménypedagógiai módszerek iránt, és azokat szívesen alkalmazná osztályával a program lefutása után is.