Tizenhét, többségében elmaradt bemutatót pótol az újranyitásról szóló következő évadában a Magyar Állami Operaház, és megnyílik a megújult Andrássy úti épület. Karmesterként és a színpadon is visszatér Plácido Domingo, és a közönség találkozhat Erwin Schrott, Peter Seiffert, Patricia Petibon és Lawrence Brownlee produkcióival is.

A 2021/2022-es évad több szempontból is az újranyitás évada a Magyar Állami Operaházban. Egyfelől az intézmény a járványt követően újra megnyitja kapuit a nézők előtt, másrészt az Eiffel Műhelyház hivatalos átadásával és számos új program bevezetésével nyit a nem csupán az opera és balett iránt fogékony közönség felé.

Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere a sajtótájékoztatón kiemelte: a magyar zenekultúrát a sokgyökerűség és a magas kvalitás jellemzi, mert a források rendkívül tiszták. Kodály, Bartók, Liszt is arra a magyar népzenére támaszkodott, amely a magyar lelket, a magyar életérzést ábrázolja − tette hozzá.

A bemutatók mellett a társadalom számos rétegét megszólító mintegy 1500 program, ismeretterjesztő előadások mellett épületséta is várja a közönséget − mondta el Ókovács Szilveszter, a dalszínház főigazgatója.

A júniusi margitszigeti előbemutatót követően szeptembertől az Eiffel Műhelyházban lesz látható az operarendezés Tarantinójaként is emlegetett katalán rendező, Calixto Bieito napjainkban játszódó Carmenje. Az elmúlt évad elmaradt bemutatói közül Karol Józef Wojtyła, a későbbi II. János Pál pápa Az aranyműves boltja című drámáját Szikora János rendezésében, a székesfehérvári Vörösmarty Színházzal koprodukcióban tűzi műsorára az Opera. Ugyancsak az elmúlt évad pótolni hivatott premierjei közé tartozik Philip Glass balettoperájának magyarországi bemutatója, a Jean Cocteau regénye nyomán született Les Enfants Terribles (Veszedelmes éden) Barta Dóra rendező-koreográfus színpadra állításában. Debussy Pelléas és Mélisande című operáját Kirsten Dehlholm és az általa alapított világhírű dán művészcsoport, a Hotel Pro Forma viszi színre, míg a J. S. Bach három művén alapuló Keresztkantáták című előadást Horváth Csaba rendezi meg mozgásszínházi együttese, a Forte Társulat közreműködésével.

Az Erkel Színház is
bemutat két, korábban a járványhelyzet miatt elmaradt premiert: Offenbach Hoffmann
meséi
című művét Székely Kriszta, Donizetti Az ezred lányát Polgár
Csaba rendezésében láthatja a közönség. Beethoven születésének 250. évfordulója
alkalmából az Eiffel Műhelyházban lesz hallható a zeneszerző két műve, az István
király
és az Athén romjai, amelyek a Pesti Német Színház 1812-es
megnyitójára születtek, most pedig Oberfrank Pál félszcenírozott rendezésében,
egy esten lesznek láthatók. Szintén az évad új bemutatója Poldini Ede Farsangi
lakodalom
című vígoperája, ami Almási-Tóth András művészeti igazgató
rendezésében hatvan év után tér vissza az Opera műsorára.

Az évad leginkább várt eseményének az Operaház megnyitása ígérkezik, amit 2022. március 12. és 14. között háromnapos eseménysorozat kísér. Első este ünnepi gálakoncerttel és Plácido Domingo karmesteri közreműködésével nyitja meg kapuit az Andrássy úti dalszínház, másnap a Hunyadi Lászlót Ókovács Szilveszter főigazgató rendezői debütálásában láthatja a közönség, harmadnap pedig Kenneth MacMillan Mayerling című neoklasszikus balettje tér vissza az Opera repertoárjára a Magyar Nemzeti Balett vadonatúj betanulásában. A régi pompájában helyreállított, a legmodernebb színpadtechnikával felszerelt épület lehetőséget teremt az intézmény számára, hogy a wagneri életmű terén is pótolja elmaradásait, egyben próbára tegye a kijavított akusztikát: előbb áprilisban Almási-Tóth András rendezésében a Parsifal lesz látható mai felfogásban, majd M. Tóth Géza számára nyílik lehetőség, hogy Az istenek alkonya bemutatójával kiteljesítse operaházi Ring-tetralógiáját. A bemutatók mellett az Opera repertoárján szerepelnek az elmúlt évad azon premierjei is, amelyeket csak az online térben vagy csak a bemutató erejéig láthatott a közönség, így többek közt az Andrea Chénier, A cremonai hegedűs, a Don Carlos, a Figaro3, az István, a király, A képzelt beteg, avagy őfelsége komédiása, a Ments meg, Uram!, A Mester és Margarita, a Salome, a Simone néni, a Szöktetés a szerájból és Az úrhatnám polgár is szerepel az évad kínálatában.

A Magyar Nemzeti Balett a
már említett Mayerling-premier mellett három további bemutatót is
műsorára tűz, amelyek helyszíne az Eiffel Műhelyház lesz. Wayne McGregor a
Royal Ballet számára készített Chroma című koreográfiája többszöri
kényszerű halasztás után debütálhat a magyar közönség előtt, míg Sol León és Paul
Lightfoot, az NDT2 kultikus alkotópárosának Sad Case című
koreográfiája is először szerepel az Operaház balettegyüttesének műsorán. A
társulat emellett saját erőforrásaiból, Solymosi Tamás balettigazgató, valamint
Prokofieva Irina és Mirzoyan Albert balettmesterek átdolgozásában mutatja be Petipa
Paquita
-szvitjét is.

Az Operaházba visszatérve a balettegyüttesnek újra lehetősége nyílik arra is, hogy ismét műsorára tűzze a közönség rég nem látott kedvenceit. Visszatér a repertoárra Seregi László Rómeó és Júliája és John Cranko Anyeginje is, az Erkel Színházban pedig 44 év után láthatja a közönség élőben a Párizs lángjait, ahogy visszatér a műsorra a Giselle, A diótörő és A rosszul őrzött lány is. Az Eiffel Műhelyházban az elmúlt évek modern premierjei is újra láthatók, köztük Alexander Ekman Cacti és Episode 31 című koreográfiái, Thierry Malandain Don Juan című alkotása és Venekei Marianna Tűzmadarak című darabja is. Az Opera legjobb saját erői mellett kiváló külföldi vendégművészek fellépéseivel is találkozhat a közönség. A tavalyi nagy sikerű parkfoglaló mintájára az Eiffel Műhelyház Kodály parkjában idén augusztusban Patricia Petibon és Lawrence Brownlee ad koncertet, Plácido Domingo Simon Boccanegra, Erwin Schrott Mefistofele, Peter Seiffert Parsifal, Matthew Polenzani Don Carlos, John Lundgren Barak, Carlo Ventre Andrea Chénier, Annemarie Kremer Salome szerepében lép a közönség elé, míg egy különleges együttműködés keretében Sir Willard White a Porgy és Bess és A kékszakállú herceg vára férfi címszerepét is elénekli, utóbbit magyar nyelven. A 2022 augusztusában pedig a tervek szerint az Eiffel Műhelyház szabadtéri koncertjén Anna Netrebko és Yusif Eiyvazov várja az érdeklődőket. Az Opera Zenekar élén a magyar kiválóságok mellett olyan világklasszisok is a pulpitusra lépnek, mint a Giselle-t vezénylő David Coleman vagy az Anyegint dirigáló Paul Connelly. Verdi Rekviemjét Pier Giorgo Morandi, Az árnyék nélküli asszonyt és az „Ezrek” szimfoniáját Stefan Soltész, Az ezred lányát Fabrizio Maria Carminati, a Máté-passiót Sebastian Lang-Lessing, a Pelléas és Mélisande-ot pedig Frédéric Chaslin tolmácsolásában hallgathatja meg a közönség, míg az Ybl208 hangversenyt Nánási Henrik dirigálja. Az Opera saját művészeinek és együtteseinek jubileumai előtt is tiszteleg, így Szinetár Miklós rendezőt és címzetes főigazgatót 90., Dózsa Imre balettművész-balettmestert 80. születésnapján köszönti különleges programmal az intézmény, az Opera Gyermekkar pedig 50. jubileuma alkalmából készül gálaestre.

A kőbányai rozsdaövezet rehabilitációjában úttörő szerepet játszó Eiffel Műhelyház hivatalosan a 2021. október 24-ére meghirdetett Újjászületésnap ünnepi gálaelőadásával nyílik meg, változatos programjaival ugyanakkor már az évad indulásától a nagyközönség rendelkezésére áll.

Nyitókép: Rákossy Péter