Maria Callas 90

Egyéb

Maria Anna Sofía Cecilia Kalogeropulosz Görögországban született 1923. december 2-án, nevét apja hamarosan Callasra változtatta, mivel abban bízott, hogy egy Amerikában könnyebben kiejthető névvel sokkal hamarabb sikerül majd érvényesülnie. Miután szülei elváltak, az anyja és két lánya 1937-ben hazautazott Athénba.Maria itt énektanulmányokat folytatott, majd 1940-ben lépett az athéni operaház színpadára. A második világháború idején is foglalkoztatták, emiatt gyakran hozták kapcsolatba a német megszállókkal. 1945-ben meghallgatáson vett részt a New York-i Metropolitan operaházban, mivel azonban nem tetszett neki a felajánlott szerep (Leonóra a Fidelióból) inkább visszamondta a felkérést. 1947-ben Olaszországba utazott, ahol Amilcare Ponchielli La Gioconda című operájának főszereplőjeként lépett a híres veronai aréna színpadára. Ez az előadás hozta meg számára a várva várt sikert. Az új csillag színészileg is képezte magát a neorealista rendező Luchino Viscontinál, aki a legnagyobb tragikának nevezte. Magánéletének örvendetes fordulataként megismerkedett a nála 30 évvel idősebb Giovanni Battista Meneghinivel, aki férje és impresszáriója lett. Sorra hódította meg a világ leghíresebb operaházait. Három oktávnyi hangja a felső E-től az alsó F-ig terjedt, így a koloratúrszoprántól a drámai szopránig mindenre alkalmas volt. Legszívesebben olyan érzelmekben gazdag asszonyok bőrébe bújt, akik meghalnak vagy ölnek szerelmükért, vígoperát csak kettőt vállalt (A sevillai borbély és A török Itáliában című Rossini-műveket).


callas21_250x250.png
Pasolini Médeiájában

Maria Callas sikerét többek között a bel canto technikának köszönheti, amely azt jelenti, hogy a tökéletes hangformálást helyezi a középpontba. Emellett drámai képességének köszönhette rajongóit, akik La Divinaként vagy primadonna assolutaként emlegették.

Maria Callas karrierjének legsikeresebb időszaka az 1954 és 1959 közötti évek, amikor ? elsősorban Luchino Visconti és Franco Zeffirelli rendezőknek köszönhetően ? a milánói operaház első számú énekesnője volt.Több mint negyven operaszerepet énekelt, és húsz teljes operafelvételt hagyott maga után. Alakításaiban Bellini, Donizetti, Rossini, Cherubini rég elfelejtett operái születtek újjá.