A Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete Fotóművészeti Tagozata művészeinek: Balla András, Berényi Gyula, Doboczky Zsolt, Dömötör Mihály, Gál András, Kozák Albert, Németh Andrea, Süli István, Szél Ágnes, Török János, Vajda János és Zsila Sándor 41 alkotásából álló, Mártély ? Hommáge á Nagygyörgy Sándor címet viselő kiállítása december 3-ig látogatható a Bartók Béla út 1. szám alatti kiállítóhelyen.

 

?Mi, a fotószimpózium résztvevői tudjuk, hogy a hagyományt nem ápolni kell, mert nem beteg, nem őrizni kell, mert nem rab, hanem építeni kell rá, mint ahogy ezzel a kiállítással mi is tovább építjük a Plohn József, Lucien Hervé és Nagygyörgy Sándor neve által fémjelzett, gazdag vásárhelyi fotóművészeti hagyományt? ? mondta el Dömötör Mihály fotóművész, aki 1972 óta ismerte Nagygyörgy Sándort.

 

?Mártélyon építette fel két kezével a ?hóttig nyögöm? házát Tornyai János. Gyakran járt ide festeni Endre Béla. Novotny Emil Róbert negyven évig rendszeresen járt Mártélyra, mert ahogy ő mondta: Mártélyt soha nem lehet megunni. Nagygyörgy Sándor fotóművész pedig bejárta fényképezőgépével a nagyvilágot, mégis mindig visszatért örök szereleméhez, Mártélyhoz? ? nyitotta meg szavaival a kiállítást Dömötör Mihály.

 

Amint a kiállítás képeiből látszik, a 12 alkotó 41 képe különbözik egymástól. Az eltérést nemcsak a művészek eltérő világlátása adja, hanem a művek elkészültének más-más időpontja is. ?Ennek ellenére vagy éppen ezért így lett teljes a kiállítási összkép, mert így Mártély több arcát megmutatja és így lett méltó az ?Hommage á Nagygyörgy Sándor? címre. Engem elsősorban az érdekel, mi az a többlet, amely a fotóműalkotásokban a valósághoz képest létrejön. A többlet, amely a zsűri munkájának köszönhetően a tizenkét eltérő világlátású alkotó itt kiállított 41 képéből megszületett, egy személeti egész? ? foglalta össze Dömötör Mihály.

Fotó: Csákvári Zsigmond