Mazsolától és Tádétól Mekk Elekig: 2025 a bábozás éve

Az idei esztendő több szempontból is a bábozás éve lehet, hiszen idén ünnepelte a Budapest Bábszínház fennállásának hetvenötödik évfordulóját, száz éve, 1925-ben született Kemény Henrik, a vásári bábjáték mestere, kilencven éve, 1935-ben pedig Szabó László, a Tévémaci alkotója látta meg a napvilágot. Ő készítette a magyar televíziózás számos más híres bábfiguráját is, így például Mekk Eleket, Mirr-Murrt és a legkisebb ugrifülest.

b0a0520f-9f53-4af8-a1bb-b8aac59e3301.jpg
Manócska (b), Mazsola, a kismalac (b2) és Tádé, a tengerimalac (j), a Mazsola és Tádé című televíziós bábfilmsorozat figurái. Fotó: Simon György / MTI

A magyar bábkultúra egyik sajátossága, hogy egy dupla deszkadobozban lett igazán ismert. Az egyik a színpadi tér kerete volt, míg a másik a tévékészülék lakkozott borítása. Mivel utóbbi minden este sugározta az Esti mesét, és a matinéadásokban is visszatérő vendég volt Süsü, illetve Hakapeszi Makiék Zsebtévéje, mindenkinek jutott egy-egy figura képzeletbeli, plüssökkel teli szobájába. Akkor is, ha már nem volt gyerek, mert az inger- és filmszegény szocializmus éveiben az is megnézte a Mazsola és Tádét, aki csak az esti Derrickre gyúrt.

Kemény Henrik deszkaszínháza nemcsak a csihipuhiról szólt, szinte minden előadása megidézte a Halált, akinek Lucifer – ahogy ő mondta: Cuclifer – volt a főnöke.

Vitéz László a palacsintasütőjével annyiszor vágta kupán a suvickos pofájú ördögöt, hogy Kemény nem győzte újrafaragni a bábját. Oly korban tette mindezt, amikor mindent újrafaragtak, de éppenséggel nem a hagyomány nevében. Az ötvenes évek elején betiltották a színházát. Amikor a sátán el akarta vinni Vitéz Lászlót a pokolba – amit ő pokkelnek nevezett –, a paprikajancsi visszakérdezett: Te, figyelj, minek vinnél oda, itt nincs elég pokkel? Később Kemény Henrik mozgatta a Zsebtévéből ismert Hakapeszi Makit, majd Süsüt, a sárkányt, és a bábokon keresztül megmozgatta a fantáziánkat is. Tőle tudjuk, hogy a bábok életre keltéséhez nem elég a kézügyesség, szív is kell hozzá.

Ha most képzeletben elbáboznánk a bábozás történetét, akkor azzal kéne kezdenünk, hogy a színjátszás egyik ősi formájáról van szó, amely  formálódott, változott, ahogy fejlődött a technika is. Vannak, akik szerint a barlangrajzok pálcikafigurái is bábok voltak, de a bábkultúra közvetlen előzményét a görög pantomimesek vegyes technikára épülő előadásai jelenthették. Más népek is bábokkal dramatizálták az ősi mondákat, teremtéstörténeteket, de a betlehemezés is összefügg a bábozással. Később divatba jött a vásári bábjáték, amely nekünk elsősorban a Vitéz László volt.

Az Übü király szerzője, Alfred Jarry sok bábdarabot írt a 19. század végén, majd lassan elmosódott a határ a színház és a bábművészet között. A magyar bábjátszás hagyományait ápolta az 1949-ben a Mesebarlang együttesből megalakult Állami Bábszínház a Népköztársaság útja 69. szám alatt, ahol Kemény Henrik és Bródy Vera is számos előadást állított színpadra.

A hatvanas évek eleje óta a bábok állandó vendégei voltak a Magyar Televíziónak, 1963-tól forgott például a Mazsola-széria és sok más Esti mese-sorozat.

Vannak bábfilmek, amelyekre csak azok emlékeznek, akik akkoriban voltak gyerekek, és televíziójuk is volt, tehát a halmaz meglehetősen kicsi, mégis: ha nem is emlékezünk bizonyos mesékre, egy-egy név köznyelviesült ezekből a történetekből.

Ilyen például a Fésűs Éva meséjéből készített Csupafül című fekete-fehér bábfilmsorozat, amely 1967-től 1970-ig volt látható a Magyar Televízióban, Szabó Attila rendezésében. E mese hatására lett népszerű a Csupafül nyuszinév, és a rövid hajú gyerekeket egy időben Tüskebökinek becézték, utalva a mese egy másik szereplőjére.

A Mazsola – illetve folytatása, a Mazsola és Tádé – afféle pszichoaktív magyar bábfilmsorozat, melynek főszereplője Mazsola, a zöld kismalac. Sok gyerek számára maga volt a bűbáj, ugyanakkor Mazsola és Tádé olyan hangon szólalt meg, hogy sok gyerek sírva fakadt. Vonzotta őket a mese magával ragadó meghittsége, ugyanakkor megijedtek a szereplők hangjától. A kesztyűbábtechnikával készített tanulságos mesék forgatókönyveit Bálint Ágnes írta, a főszereplőket pedig Havas Gertrúd (Mazsola) és Bölöni Kiss István (Manócska) szólaltatták meg és keltették életre. Az eredetmese szerint miután egy szélviharban Manócska elveszti a házát, talál egy tököt, amelyre ablakot és ajtót vág, majd feltűnik Mazsola, akit apró termete miatt elűztek otthonról, de Manócska gondjaiba veszi.

A sorozat 1963-ban indult, folytatása pedig 1969-ben került adásba. Bálint Ágnes visszaemlékezése szerint Mazsola figuráját Bródy Vera malacot ábrázoló bábterve ihlette, és arra építette a sorozatot, hogy a főszereplő megjelenítette a kisgyerekek tipikus viselkedését. Manócska pedig az eszményi szülő, aki türelmes, igazságos, empatikus és tele van szeretettel, egy olyan korban, amikor az apák szerint a nevelés leghatékonyabb módszere a nadrágszíj megsuhintása volt.

A Csukás István történeteiből gyúrt, Foky Ottó rendezte A legkisebb ugrifüles figurái olyan erős karakterek, hogy a 2010-es években született gyerekek szívét is elrabolják. Ugrifüles, a nyúl, Tüskéshátú, a süni és Brekkencs, a béka kalandjai ma is annyira elevenek, hogy önálló TikTok-történetekként is működnek. A két, egyenként tizenhárom részes évadból kimagasodott A csupa pofazacskó hörcsög és A hetvenkedő hőscincér című epizód – ezek önálló meseként is megjelentek Csukás A téli tücsök meséi című kötetében.

Az 1973-ban készült Mekk Elek, az ezermester nemcsak a magyar bábtervezés egyik csúcsteljesítménye, de Romhányi József e betűs, mekegős nyelvi sziporkáinak is a gyűjteménye. Romhányi írta a kétbalkezes ezermester történeteit, aki minden szakmát kipróbál a mesebeli szaknévsorban, de valójában kontár, és e szó csak azért hangzik el ritkán a mesesorozatban, mert nincs benne e betű.

A mester minden részben új szakmával próbálkozik, amelyhez cégért készít, és házára kitűzve hirdeti mesterségét. A legemlékezetesebb talán a cserépkályhás epizód, amelyben a medvecsaládnál télvíz idején Elek leszedi a cseréptetőt, hogy abból készítsen cserépkályhát. Aztán tizenkét nem éppen testhezálló szakma után végre megtalálja azt, amiben igazán tehetséges, hogy elégedettek legyetek, gyerekek. Mekk!

Az 1977-től 1984-ig készült Süsü, a sárkány, a magyar televíziózás történetének egyik leginkább emblematikus vállalkozása sokat tett azért, hogy a gyerekek megszeressék a mesebeli sárkányokat. Először is hét helyett Süsünek csak egy feje volt, és nem királyfikat kergetett, hanem lepkéket. Mondhatjuk azt is, hogy a mese igazi sárkányérzékenyítés volt. Szabó Attila bábmusicaljét 1977 karácsonyán mutatta be a Magyar Televízió, majd a nyolcvanas évek első felében legyártottak még nyolc epizódot.

Ma már azt mondanánk, hogy a Süsü, a sárkány fantasy-bábmusical, de így senki nem hívta a mesét, még akkor sem, ha túl sok vackort evett, ami ugyebár Süsü kedvenc csemegéje.

A Süsü eredeti történetét Miroslav Nastosijevic szerb író írta, és Takács Vera dramaturg kezdeményezésére készített belőle zenés bábjátékot a Magyar Televízió. A forgatókönyv megírására Csukás Istvánt kérték fel, aki igazán szerethetővé tette Nastosijevic alaptörténetét, de ahhoz, hogy az egész országon végigsöpörjön a Süsü-láz, kellett még Bodrogi Gyula is, aki a hangját adta a sárkánynak, és kellett hozzá a száz éve született Kemény Henrik bábművész is. A történetben Süsü összebarátkozik a kóbor királyfival, és mindent megtesz, hogy az már ne kóboroljon tovább, hanem vegye feleségül a bús királylányt. Ezek után Süsüt háziasítják, és nemcsak az ifjú párnak, de az egész udvarnak ő lesz a házi kedvence.

Ez is érdekelheti

Gonosz szereplők utóélete a Vojtinában

Három új előadással várja a Vojtina Bábszínház a nézőket szeptemberben és októberben. A Nincs mese!, a Sánta kacsa, vak tyúk és A zsoltáréneklő madár próbái már jó ideje megkezdődtek, hogy friss történetekkel indulhasson az évad a bábszínház mindkét játszóhelyén.

Mesterséges intelligenciával újították fel Süsüt

Szeptember 6-tól újra képernyőre kerül a Dunán a legendás bábfilmsorozat, a Süsü, a sárkány kalandjai teljesen felújított, korszerű minőségben. De vajon hogyan születik újjá egy több évtizedes klasszikus?

Süsüvel találkozhatunk a Városligetben

Filmvetítések, interaktív meseelőadások, koncertek és kézműves-foglalkozások is várják a gyerekeket a budapesti Városligetben augusztus 19-én és 20-án; a programok egyik vendége Bodrogi Gyula színművész lesz – tájékoztattak a szervezők.

Lóci játszik, a Kabóca Bábszínház pedig évadot nyit a nyárvégi pikniken

A rendezvény célja, hogy már az évad legelején személyes találkozásra hívja a közönséget egy nyárzáró családi délutánon keresztül.