Ducki TomekÉletvonal című karakteres, egyedi hangulatú, pár perces alkotása kötéltáncos csavaremberkék életéről szól, akik egy pókháló vékonyságú akadálypályán csúszkálnak, nap mint nap megküzdve a túlélésért. Az erősebbek kannibalizmussal testesednek, kitépve egy-egy csavart a másikból, a gyengék elhullanak, szétesnek: tragikus, kíméletlen példabeszédet látunk. Daniel AustinÚtikalauz zombikhoz (Guy's guide to zombies) című fekete-fehér rajzfilmje a klasszikus képregények stílusában készült politikai szatíra. A film egy gyanús faj, a zombik leleplezésére szolgál, azok minden külső-belső ismertetőjegyét gondosan felvázolva. Kiderül, hogy a zombikkal szemben elkel az óvatosság, mert világuralomra törnek: akkor aztán csend, rend, fegyelem lesz mindenhol. A francia Gabriel Jacquel debütáló, Fekete-fehér (Recto Verso) című munkája két groteszk kis figura, a jó és a rossz harcát mutatja meg szellemes módon. Az ars poeticaként ható munkában a két légyfejű, esetlen alak kiegészíti egymást, nem léteznek egymás nélkül, éppúgy, ahogy a fekete és fehér, az előtér és a háttér sem. Az észt Kaspar JancisMaraton(Marathon) című filmje igazi különlegesség, mind forgatókönyvét, mind egyedi figuráit tekintve. A történet egy helyi maraton körül bonyolódik, az eseményeket egy piros léggömb bogozza össze furcsa koincidenciák mentén. Az alkotó karakterrajzolóként utánozhatatlanul tehetséges, minden figuráját ezernyi, semmire nem hasonlító apró jellegzetességgel ruházza fel, szürreális, modoros, mégis szerethető lényekkel zsúfolva teli ezt a gazdag negyedórát. Az amerikai Stacey Steers tíz perces, fekete-fehér, nosztalgikus stílusú romantikus rajzfilmje, a Fantom-kanyon (Phantom Canyon) egy végzetes találkozásról szól; egy baljós szerelemről, melyet egy denevér-férfi iránt érez a hősnő. Részletgazdag, ódivatú bájú képek, hidegrázós hangulat: szárnysuhogás, elsötétülő látóhatár, bogarak a bőrön, ijesztő szenvedély. És ha már benne vagyunk, folytassuk is a szerelemmel. Ian MackinnonKiigazítás (Adjustment) című filmjében az animáció csak a kulcs, amely két hús-vér szereplő, egy szakítófélben lévő szerelmespár közötti utolsó kapocsként szolgál. A cél: átírni a történetet, meg nem történtté tenni az elválást, megmenteni a szerelmet, egy másik, pozitív, fiktív verziót érvényesíteni a valóság fölött. Erre szolgálnak a kézzel pörgethető, rajzolt jelenetsorok és a guriga WC-papíron leszaladó szerelmes képek, melyek mind a szerelmes rajzoló kétségbeesett beavatkozási, átírási kísérletei. Ha kedvencet kéne választanom, ez a film az: könnyed, játékos, kreatív munka a párhuzamos világok kölcsönhatásáról, a fikció és a realitás küzdelméről, a vágyott kapcsolat képzeletbeli újrateremtéséről.
TITKOS TÖRTÉNETEK - DOKUMENTUMFILMEK
A dokumentumfilmek mezőnyéből kiemelkedik a német Cristian LiffersKét haza: Cuba és az éjszaka (Dos patrias: Cuba y la noche) című munkája, mely kubai meleg férfiak párhuzamos vallomásait mutatja be. Az élettörténeteket Reinaldo Arenas író sorai és rengeteg csodaszép muzsika tagolják, így a filmet valamiféle költői máz burkolja be, olykor szinte elfedve a helyzet nyomorúságát. Mégis, mielőtt becsapnánk magunkat a szép sorokkal, azt azért érdemes tudni, hogy Reinaldo Arenas - akit posztumusz sztárrá tett a halála után kiadott memoárja, a Mielőtt leszáll az éj - élete utolsó éveiben sem találta meg a harmóniát, hazájától távol, szegénységben, AIDS-esen tengődött, majd öngyilkos lett. De alakja - tragikus sorsa ellenére is - fontos ikonná vált, még akkor is, ha művei még mindig be vannak tiltva hazájában. Kubában a homoszexualitás ma is tabunak számít, az illegális találkozóhelyekre és titkos partikra szorult meleg közösség pedig nem tart össze; a fiataloknak még van esélyük az ismerkedésre, de az idősebbek menthetetlenül elmagányosodnak. Itt nincsenek sikersztorik, sem a magánéletben, sem a hivatásban. Egy kubai meleg fiú számára saját identitásának felvállalása mindig egyenértékű azzal, hogy apja elutasítja (a filmben kizárólag az édesanyák állnak fiaik mellett), a hetvenes években még az egyetemi továbbtanulást is megakadályozhatta a szexuális hovatartozás, de máig cenzúra, botrány és betiltás kísér mindent, ami a homoszexualitással kapcsolatos. A nyilvános közösségi tereken, mint például a piac, a melegek céltáblául szolgálnak a többségnek, gyakran pedig munkát sem kapnak, ha vállalják magukat. Egy olyan országban, ahol rendőrségi razziákkal, nyilvános megszégyenítéssel és titkos videofelvételekkel zsarolják őket, az egyetlen hatékony fegyver az előítéletek és ostobaság ellen, hogy a rendező konkrét arcokat, sorsokat mutat be, nevesíti és láthatóvá teszi a szereplőket, visszaadva jogukat arra, hogy ne kelljen rejtőzködniük. A megszólalók között van olyan, aki eddigi munkájában is tudatosan és nyilvánosan szembeszegült a "machismo" törvényével, mint a fotós, aki a "Törékeny testek" akt-sorozatával próbálja megmutatni a férfiak sebezhetőbb oldalát, vagy a melegjogokért harcoló író, aki a tolerancia lesajnáló buksisimogatása helyett végre egy kis tiszteletet szeretne.
Szintén nagyon jól sikerültnek tartom ebben a kategóriában Dylan Drummond és Blair Scott filmjét, A legkisebb (Last in the line) című 13 perces skót dokumentumfilmet, melyben egy letűnőfélben lévő sorsot mutatnak meg az alkotók: egy 70 éves idős asszonyét, Sheila Stewartét, aki travellerként, lakókocsiban vándorolva élte le életét. Ez a szabad, minden törvényen kívül eső életforma a főszereplő fiatalságában még tipikus volt, mára viszont kihalóban van. Az asszony tíz év körüli lányunokájának meséli el, hogyan éltek egykor, neki énekel, neki tanítgatja a régi szavakat és kifejezéseket, hogy a kislány megőrizze egy valaha gazdag és erős kultúra építőköveit. A film kísérlet a traveller-identitás folytonosságának megtartására az élő emlékezet segítségével.
A lengyel Wojciech Kasperski: Magok (Nasiona) című nyomasztó hangulatú dokumentumfilmje is egy láthatatlan történetet jár körbe. Az Altájnál, egy világvégi kis falu szélén egy sokgyermekes család tengődik napról napra. (Korántsem gyermektelen, ahogy az a sajtóanyagokban szerepel, nyilván félreértés miatt.) Nagy nyomorban élnek, az anya öt gyermeket hozott világra; egyikük epilepsziás lett, őt folyamatosan csúfolják, kiközösítik a többiek az iskolában. A férfi elmeséli, hogy akárhányszor szült a felesége, neki a foga jelzett, olyan iszonyatosan elkezdett fájni, hogy puszta kézzel húzta ki mind az öt alkalommal.
A családban az apa látja el a gyerekeket, ő főz, ő törődik velük, az asszony nagyon rossz lelkiállapotban van, nem tud gondoskodni magáról sem, csak motyog magában, olykor dühöng, félrerúgja a macskát, tör-zúz. Aztán előkerül egy fotóalbum, öreg, fakó fényképekkel a legidősebb lányukról, egy kiscicával pózoló, gyönyörű fiatal nőről, aki már nem él. Egy nap kiszállt a mindennapi nyomorúságból, és felakasztotta magát, talán tényleg azért, mert túl érzékeny volt, ahogy az apja mondja. A Magok balladai sűrűségű, hátborzongató történet, előérzetek, sejtések mentén jutunk el a múltbeli tragédiáig, és hogy mi is történt valójában, arra sosem fogunk megfejtést találni.
VAN EGY SZTORID? - KISJÁTÉKFILMEK
INFO
A 17. Mediawave Fesztivál nemzetközi filmes versengésének ünnepélyes díjátadójára 2007. május 5-én 18:00-kor kerül sor. A közönség a díjazott filmeket május 5-én 19:00-tól tekintheti meg a Rómer Ház "Unit" Premier termében.
A kisjátékfilmek mezőnyében Szirmai MártonSzalontüdője az igazán szellemes alkotások közé tartozik. Egy utcai étkezőbódé "Szalontüdő van!"-felirata összehoz két férfit, egy nejlonzacskóját lóbáló hajléktalant és egy jól szituált biztonsági őr kinézetű fickót, akik - úgy adódik - fele-fele arányban megosztoznak a pár percnyi sorsközösséget jelentő tányér ételen. Zárásként a rendező szempontot vált, és mindent felforgat, a néző meg szégyellheti magát előítéletei miatt. Orosz Dénes: Melletted című húsz perces filmje egy házasodni készülő pár kegyetlen játszmájáról szól, szinte olyan, mint egy újrapörgetett Nem félünk a farkastól-lemez. A pár vicces és kegyetlen szópárbajban csap össze, hogy megcsalásokról, péniszméricskélésről és frigiditásról cseréljen eszmét, lehetőség szerint minél jobban megalázva a másikat. Most, hogy úgyis itt a május, házasságfóbiásoknak kötelezően ajánlott.
A román Radu Jude: Képcső (Lampa cu caciula) című kisjátékfilmje jóval hosszabbnak tűnik annál a huszonhárom percnél, mint amennyi valójában, mivel ez idő alatt nem teszünk mást, mint drukkolunk, hogy hatalmas, ősrégi, használhatatlan tévével hajnalban útrakelő apa és fia találjon valakit, aki megjavítja a készüléket, hogy a kissrác este már Bruce Lee-t nézhessen. És bár teljesen értelmetlennek tűnik ez az út az esőben a sártengeren át a rengeteg várakozással és cipekedéssel, mégis összehozhatja kettejüket. Apa-fiú kapcsolata nagyító alatt, szikáran és mégis érzelmesen. Igazi lélektani mélyrepülés a skóciai Vincent HunterAmeddig eljutottál (As far as you've come) című filmje, melyben két férfi hajnaltájt az erdőben egy haldoklóba botlik. Az egyik segítségért siet, a másik ott marad. Az egyik megússza az estét, a másik nem. Az egyik telefonfülkét keres, a másik egy utolsó slukkal kínálja a szerencsétlent, beszél hozzá, megpróbálja életben tartani és vele van a halála pillanatában. Pár percnyi sokkterápia felelősségről, sorsról, meghatározó pillanatokról, a választás végzetességéről.
A lengyel Filip MarczewskyMelodráma (Melodrama) című munkája számomra a legemlékezetesebb az említett kisjátékfilmek közül, annak ellenére, hogy igen kínzó élmény: brutális pesszimizmussal és Csáth Gézát idéző hangulattal tüntet. Hőse, egy tizennégy éves fiú vágyaitól teljesen összezavarodva vergődik a férfiszerep és a tabuk között. Nővére meglesése majd a leleplezés öngyilkossági kísérletbe hajszolja, a haláltól csak egy vele egykorú lány menti meg. De ez a váratlan fordulat is pillanatok alatt elkomorul, a lányt majdnem megerőszakolja egy fiúbanda, a srácot pedig szétverik. Vágy, zsarolás, bűntudat, fájdalom, megaláztatás fullasztó sűrítménye kavarog ebben az alig több mint húsz percben, mely tökéletesen átírja utolsó illúziónkat is a kamaszkor csodás világáról.
DÍJAK
Az idei Mediawave fesztivál fődíjas filmje Wojciech Kasperski (POL): Magok (Nasiona)
Különdíj / Special Mention Renaud Callebaut (BEL): Kvíz
A Bárka Színház díja Thierry Paladino (FRA): A dácsán
A legjobb kisjátékfilm díja, Győr Város díja Radu Jude (ROM): Képcső
A nemzetközi filmzsűri tagjai:
Sergei Loznitsa dokumentumfilm-rendező (Oroszország-Németország)
Eimear O'Herlihy a Corki Filmfesztivál igazgatója (Írország)
Laurentin Bratan filmkritikus (Románia)
Dr. László Csaba közgazdász
Bérczes László "...Nincs olyan meghatározott alkotótevékenység, amelyikhez pontosan passzolok. Ezért aztán, nagyképűen fogalmazva, a műfajom én magam vagyok."
MEDIAWAVE 2007 Párhuzamos kultúráért díjak
Magyar díjazottak: Cseh Tamás - énekes, dalszerző /Budapest, 1943/ Gaál István - filmrendező /Salgótarján, 1933/ feLugossy Laca - képzőművész, performer /Kecskemét, 1947/
Külföldi díjazottak: Han Bennink (HOL) - dob, ütőhangszer, zeneszerző /Zaandam, 1942/ Peter Brötzmann (GER) - szaxofon, klarinét, tárogató, zeneszerző /Remscheid, 1941/ Misha Mengelberg (HOL) - zongora, zeneszerző /Kiev, 1935/