A városban tudományos laboratórium működik, ez tanulmányozta 2005-ben a híres képet. A keretéből kiemelt fűzfatábla, amelyre Leonardo da Vinci a képet festette, nem egyenes, a görbület legmélyebb és legmagasabb pontja között 12 milliméter a különbség. A kép alsó részén olyan felületek vannak, amelyekre erősen hat a görbület, ami - "ha nem ügyelnek erre" - repedéshez vezethet - mondták el a tudósok a francia lapok szerint.
A Louvre illetékesei az előtt kérték fel a vizsgálat elvégzésére a poitiers-i laboratóriumot, hogy a képet 2005 márciusában a múzeumban új terembe költöztették volna. A kép már a vizsgálat előtt repedt volt a bal szem fölött. "A kép első és hátsó oldalát egyetlen forrásból eredő fénnyel képeztük le, ami lehetővé tette a felület 'domborzatának' felmérését" - magyarázta el Fabrice Bremand, az öttagú csoport egyik tagja.
Novemberben a kutatók visszatértek, hogy megvizsgálják a képet, és mint arról a csoport egy másik tagja beszámolt, az új mérések azt mutatták, hogy három év alatt semmi sem változott. "Csakhogy három év semmit sem jelent a kép öt évszázados korához képest. A múzeum szakembereinek megfelelő eszközöket adtunk a festmény alapjának felügyeletéhez, de senki sem tudhatja, hogyan alakul az a továbbiakban" - mondta el az AFP-nek Jean-Christophe Dupré, aki ugyancsak megvizsgálta a Mona Lisát.
(Múlt-kor/MTI)