Megszelídített tudomány - FÉNYJÁTÉKOSOK: KEPES GYÖRGY ÉS FRANK MALINA
Kepes művészete és művészetelmélete nálunk nem ismeretlen, de egy ideje kevés szó esik róla. Kiindulópontként ugyan folyamatosan utalnak rá az 1996 óta megrendezett fényszimpóziumok, örökségét viszi tovább a Nemzetközi Kepes Társaság és az Egerben működő Kepes György Vizuális Központ, Mengyán András A22 Galériája mindig újabb fényművészeti tárlattal jelentkezik. Kepes kötetei a hetvenes évek végén sorra megjelentek nálunk, igaz, jól jönne újabb kiadás, de látásmódja, a vizualitással kapcsolatos ideái részét képezik a hazai művészetelméletnek. Malina azonban eddig többé-kevésbé fehér folt volt nálunk. Ezért is izgalmas a kettejük kinetikus és fényműveit párhuzamosan feltáró kiállítás, különösen most, a grandiózus pécsi Bauhaus-tárlattal egy időben.
Elementáris élmény Malina kinetikus fényművei között sétálni: tiszta logikájuk, a mozgó tárcsák révén egymáson áthatoló vonalak és színek, a síkgeometria és a fényjelenségek egymásra vetítése egy békés, megérthető, rendezett és átszellemült univerzumról tudósít. Nála is megjelenik Moholy próféciája: a fényfestő művész meghitt viszonyba kerül a fény tiszta ragyogásával és a műveivel ezt közvetíti a befogadók felé. Malina munkáit a fény tisztelete olyasféle misztikus hittel hatja át, mint Johannes Itten színtanulmányait. A teljes letisztultság, a koncentrált energia jegyében építette fényműveit ? meglehetős ellentmondásban azzal a történeti folyamattal, ami a hidegháborús években, az Egyesült Államokban folyó hisztériakeltés sodrában őt, a tudományos élet egyik csúcsát is elérte. Malina a McCarthy-féle őrület elől Párizsba menekült, jelen volt az UNESCO születésénél, békés célra akarta fordítani tudását és hitét. De miután ez nem volt járható út, maradt a művészetnél; Párizsban a tudósból rendszeresen kiállító fényművész lett, és a Leonardo című folyóirat alapítója, amelyben tudomány és művészet legalább papíron megférhetett egymással.
A tudományos szemlélet kiragadása a puszta funkcionális közegből Kepesék szerint a modern ember nagy esélye. Mindaz, amit a Bauhausból Moholyék átmentettek Amerikába, a Kepes vezette Center for Advanced Visual Studies szemléletében összegződött egy magasabb szinten. Kepes is, Malina is tudta, hogy ha a modern ember tudatában és kreativitásában, befogadó készségében nem nő föl a saját eszközeihez, akkor az általa teremtett tudomány áldozata lesz. Ma, pályájuk csúcspontja után majdnem fél évszázaddal, még mindig fennáll a veszély, amire ők figyelmeztettek.