Kepes művészete és művészetelmélete nálunk nem ismeretlen, de egy ideje kevés szó esik róla. Kiindulópontként ugyan folyamatosan utalnak rá az 1996 óta megrendezett fényszimpóziumok, örökségét viszi tovább a Nemzetközi Kepes Társaság és az Egerben működő Kepes György Vizuális Központ, Mengyán András A22 Galériája mindig újabb fényművészeti tárlattal jelentkezik. Kepes kötetei a hetvenes évek végén sorra megjelentek nálunk, igaz, jól jönne újabb kiadás, de látásmódja, a vizualitással kapcsolatos ideái részét képezik a hazai művészetelméletnek. Malina azonban eddig többé-kevésbé fehér folt volt nálunk. Ezért is izgalmas a kettejük kinetikus és fényműveit párhuzamosan feltáró kiállítás, különösen most, a grandiózus pécsi Bauhaus-tárlattal egy időben.
Elementáris élmény Malina kinetikus fényművei között sétálni: tiszta logikájuk, a mozgó tárcsák révén egymáson áthatoló vonalak és színek, a síkgeometria és a fényjelenségek egymásra vetítése egy békés, megérthető, rendezett és átszellemült univerzumról tudósít. Nála is megjelenik Moholy próféciája: a fényfestő művész meghitt viszonyba kerül a fény tiszta ragyogásával és a műveivel ezt közvetíti a befogadók felé. Malina munkáit a fény tisztelete olyasféle misztikus hittel hatja át, mint Johannes Itten színtanulmányait. A teljes letisztultság, a koncentrált energia jegyében építette fényműveit ? meglehetős ellentmondásban azzal a történeti folyamattal, ami a hidegháborús években, az Egyesült Államokban folyó hisztériakeltés sodrában őt, a tudományos élet egyik csúcsát is elérte. Malina a McCarthy-féle őrület elől Párizsba menekült, jelen volt az UNESCO születésénél, békés célra akarta fordítani tudását és hitét. De miután ez nem volt járható út, maradt a művészetnél; Párizsban a tudósból rendszeresen kiállító fényművész lett, és a Leonardo című folyóirat alapítója, amelyben tudomány és művészet legalább papíron megférhetett egymással.
A tudományos szemlélet kiragadása a puszta funkcionális közegből Kepesék szerint a modern ember nagy esélye. Mindaz, amit a Bauhausból Moholyék átmentettek Amerikába, a Kepes vezette Center for Advanced Visual Studies szemléletében összegződött egy magasabb szinten. Kepes is, Malina is tudta, hogy ha a modern ember tudatában és kreativitásában, befogadó készségében nem nő föl a saját eszközeihez, akkor az általa teremtett tudomány áldozata lesz. Ma, pályájuk csúcspontja után majdnem fél évszázaddal, még mindig fennáll a veszély, amire ők figyelmeztettek.