Megtalálták VIII. Henrik zászlóshajójának orrszobrát

Kultpol

Szeptember 24-én kezdődött és október 14-ig tart az a tengerfenéken zajló régészeti ásatás, amelynek végső célja, hogy október 11-én - a törzs kiemelésének huszonharmadik évfordulóján - szárazföldre kerüljön az öt méter hosszúságú vashorgony és a hajó orra. A várhatóan sikeres akció előre nem látható meglepetéseket is tartogatott a szakma és a nagyközönség számára.

Egy hete találtak rá a kutatásban részt vevő búvárok VIII. Henrik egykori kedvenc csatahajója orrának evezőlapát alakú szobrára. A leletet három nap alatt sikerült megtisztítani a rárakódott több évszázados üledéktől, s ennek következtében láthatóvá vált a fa faragásának rózsa formát adó karcolata. Ez nagyban hasonlít a Cambridge-i Magdolna Kollégium könyvtárában őrzött Anthony-Tekercs illusztrációkkal ellátott hajóvázlatához, valószínű tehát, hogy egy és ugyanazon részletről van szó. Amennyiben ez a jövőben kétségkívül bebizonyosodik, úgy "ez lesz az első példányunk abból a speciális fafaragási módszerből, amely a vitorlázás korában mindvégig létezett" - olvasható David Childs, a Mary Rose Fejlesztési igazgatójának nyilatkozata a History Today honlapján.

A Mary Rose a XVI. század elején, 1509 és 1511 között épült, s korának egyetlen csatahajója volt, amelyet már partmenti tüzelésre is felkészítettek a tervezők. Nevét a hírhedt angol uralkodó legkedvesebb lánytestvérének nevéből (Mary) és a Tudor-dinasztia szimbólumául szolgáló rózsának (Rose) az összeolvasztásából kapta. 1545-ben, amikor a franciákkal vívott tengeri ütközetre készülve kifutott az angliai Portshmouthból, súlyos fegyverrakománya miatt váratlan hirtelenséggel a vízbe süllyedt.