Megújult a szoborrá vált gőzmozdony

Felújították a magyar vasúttörténelem egyik legismertebb, legnagyobb példányszámban gyártott gőzmozdonyát. A Debrecenben kiállított gőzöst 1885-ben gyártották, és egészen 1979-ig szolgált.

fortepan_171743.jpg
Kőbányai út 30-36., MÁV Északi Járműjavító Üzem. Fortepan / Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum

Debrecen vasútállomásának ikonikus látványossága, a 140 éves 326.136-os pályaszámú gőzmozdony állagmegóvó felújításon esett át a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum (MMKM), valamint a MÁV-csoport közös munkájának köszönhetően.

A legenda születése

A növekvő forgalom miatt az 1880-as évek végére új tehervonati mozdonyokra volt szüksége a Magyar Államvasutaknak. Ennek nyomán indult el a 326-os sorozat gyártása, amely 1882 és 1898 között 497 példányban készült, és a leghosszabb ideig szolgáló magyar gőzmozdonytípussá vált. A közlemény szerint bár eredetileg tehervonatok vontatására szánták a járműveket, nagy emelkedésű hegyi pályákon személyszállító vonatok továbbítására is használták. Az 1900-as évek elejétől kezdve a nagyobb állomásokon szinte kizárólag 326-os sorozatú mozdonyok végezték a tolatási munkákat.

fortepan_91492.jpg
Budapest-Angyalföld vasútállomás. Fotó: Fortepan / UVATERV

Szoborrá nemesült

A kiállított gőzöst leselejtezték, 1979-ben a Közlekedési Múzeum gyűjteményébe került, majd ugyanebben az évben szobormozdonyként állították ki. A vontatójárművön utoljára 2011-ben végeztek állagmegóvó munkálatokat. Ezt követően több mint egy évtized után sor kerülhetett a korróziómentesítésre és a szakszerű újrafestésre is, amely méltó külsőt biztosít a történelmi járműnek a következő évekre. Egy új tájékoztató tábla is készült, amely a szobormozdony múltját és műszaki adatait ismerteti.

A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum gyűjteménye több mint harminc vasútállomáson kiállított különböző típusú nagyvasúti szobormozdonyt számlál országszerte, amelyek egyszerre szolgálnak történelmi emlékként és emlékeztetőként, valamint hozzájárulnak a helyi vasúti identitás kifejezéséhez. A múzeum alapvető célkitűzései egyike ezen relikviák begyűjtése, megőrzése és kiállítása. A szobormozdonyt az állagmegóvási munkák elvégzését követően szerdán mutatták be és adták át a debreceni vasútállomáson.

Ez is érdekelheti

Utazás a múlttal a téli hétvégéken

Idén ismét egy Ikarus 311-es és egy Faros Ikarus 66-os autóbusz várja a nosztalgiára vágyókat a Mozgó Múzeum program keretében. 2025 decemberében és 2026 januárjában a Közlekedési Múzeum teljeskörűen restaurált oldtimer járművein járhatjuk be a főváros közkedvelt helyszíneit, miközben megismerhetjük a legendás Ikarus-gyár történetét és az egyes típusok jellegzetességeit. Különleges alkalmakkor élőzene kíséri az élményutazást.

Negyvenmilliárd forintból újul meg a Grassalkovich-kastély

A kormány és az OTP Bank 50-50 millió eurót, azaz 20-20 milliárd forintot biztosít a gödöllői Grassalkovich-kastély átfogó felújítására – jelentette be az építési és közlekedési miniszter hétfőn.

Révfülöpön várja az érdeklődőket az újabb kalandra készülő Szent Jupát

Restaurált, működőképes állapotban várja az érdeklődőket Fa Nándor és Gál József legendás vitorlás hajója a révfülöpi Cholnoky Jenő kikötőben. A hajót bárki megtekintheti, és kültéri tablókiállítás segítségével a két magyar hajós történetével is megismerkedhet. A kiállítást 700 napos rendezvénysorozat követi.

A gyulafehérvári fejedelmi palota újabb épületszárnya újul meg

A gyulafehérvári fejedelmi palota újabb épületszárnyát újítják fel európai uniós támogatással a tavaly átadott főépület után. Az Erdélyi Fejedelemség központjának számító ingatlanegyüttes épületszárnyát 7,3 millió euróból restaurálják.