A nyertes alkotások a Dél-Balatoni Kortárs Művészeti Kiállításon Magyarország és Európa legtehetségesebb kortárs művészeinek alkotásai között mutatkoznak be.

A Dél-Balatoni Kortárs Művészeti és Fenntarthatósági Alapítvány Balatoni jövő címmel áprilisban tehetségkutató pályázatot hirdetett a középiskolás diákok számára, hogy megtalálják a térség legtehetségesebbjeit, a művészetek iránt fogékony diákokat. A régió középiskoláit megszólítva olyan pályaműveket vártak, amelyek valamilyen módon reflektálnak a mikro- vagy a makrokörnyezetükre.

A hagyományteremtő szándékkal létrehozott pályázatra beérkezett munkák többségükben táblaképek voltak, néhány munka azonban mediálisan túllépett a klasszikus festmény keretein. A háromtagú zsűri, Kosinsky Richárd, a Kogart Művészeti Alapítvány művészettörténésze, Kondor Attila festőművész és Szepesi Dóra Anna képzőművész először önállóan értékelte az alkotásokat, majd a döntőbe került művekről közösen döntöttek. „Az első három helyezett kvalitásában és koncepciójában kiemelten erős volt, így lényegében egyetértés volt közöttünk abban, hogy ezt a három alkotót díjazzuk” – összegezte Szepesi Dóra Anna.

A pályázatot Erdei Zselyke Kullancs című festménye nyerte, ami egy belső, személyes trauma feldolgozásának képi manifesztációja.

A Szombathelyi Művészeti Szakgimnázium és Technikum tanulója korábbi súlyos betegségét dolgozta fel festmény formájában. „Mikor agyhártyagyulladásom volt, nem észleltem semmit a körülöttem zajló eseményekből. Az agyhullámaim olyanok voltak aznap, mintha féléves gyermek lennék. Úgy is viselkedtem, sírtam, és a bal oldalamra fekve magzatpózban akartam lenni. Másnap fehér kórházi ágyon ébredtem kikötözve, félmeztelenül.” A festmény lírai módon, oldott festői nyelvvel ábrázolta az aktot. Kondor Attila így vélekedik a műről: „Nagyon erős és érett munka. A megrázó élethelyzet, amelyeket feldolgoz és maga a kompozíció és a kidolgozás is szinte Lucian Freud-i.”

A második helyezett, Schmidt Kiara A magyarok tengere című konceptuális munkájában a Balaton vízmélységét dolgozta fel makett formájában.

A mű részét képező infografikán a tó alatti rétegképződés látszik, ami betekintést enged annak térgeometriai szerkezetébe. A jobb oldalon található szöveg a Balatont érintő károkat veszi sorra, ami figyelemfelkeltő, önreflektáló felhívásként szolgál. Kosinsky Richárd szerint a mű túlmutat az olyan alapvető fontosságú készségeken, amelyek a képalkotás alapvetései: a térorientáció, az alak-háttér differenciálása, a rész és egész viszonya, valamint a kompozíció egészének koherens kezelése. A kép olyan komplex gondolatot ábrázol vizuális eszközökkel, amelyek többek a felhasznált motívumok összegénél.

A magyarok tengere
A harmadik díjat elnyerő László Tamás Dávid A balatoni múzsa című pasztellképének festőisége ragadta meg a zsűri figyelmét.

„E kompozícióból is látszik, hogy az alkotónak jó érzéke van a színekhez, azokat tudatosan és nagy technikai tudással alkalmazza” – mutatott rá Szepesi Dóra Anna. A balatoni parton napozó akt a klasszikus szépségideál szimbóluma, ugyanakkor az expresszív formanyelv izgalmasan dinamikussá teszi ezt a figurát, ami szinte beleveszik a szokatlanul vibráló környezetbe.

Ez a rajzpályázat is igazolta, hogy már egészen fiatal korban szükséges és hasznos a művészeti képzés. Mint Kosinsky rámutatott: „A kreatív gyakorlatok jótékony hatása közvetlenül természetesen a beérkezett pályaművekhez hasonló alkotásokban is megmutatkoznak. De ennél jelentősebb a közvetett eredmény, amely a gyerekek mentális és szociális fejlődését segíti elő – magabiztosságot és absztrakt módon való gondolkodást eredményezve.”

A balatoni múzsa

A műveket a júliusban nyíló Dél-Balatoni Kortárs Művészeti Kiállításon lehet megtekinteni. A kiállításmegnyitón lesz a díjak ünnepélyes átadása is.

Nyitókép: Erdei Zselyke Kullancs című alkotása. Képek forrása: Dél-Balatoni Kortárs Alkotóműhely