Idén tavasszal tíz kurátor és húsz képzőművész ismerkedett egymással az Együtt a Művészetért Egyesület és az Esterházy Magyarország Alapítvány által közösen szervezett Esterhazy Art Dating során. A 15-15 perces beszélgetések eredményképpen a rapid randi végére kialakult az a tíz kurátor-művész páros, akik ezt követően két hónapon keresztül dolgoztak közösen egy kiállítás koncepcióján. A párosok most mutatták be terveiket a kuratórium előtt, akik végül a Molnár Judit Lilla és Török Krisztián alkotta páros kiállításkoncepcióját találták a legkiemelkedőbbnek, így ők nyerték el az alapítvány által biztosított másfél millió forintot tervük megvalósítására. A kiállításnak, mely a következő év során valósul meg, a The Space Galéria ad otthont.
A győztes pályamunkában az alkotó, Molnár Judit Lilla és kurátortársa, Török Krisztián egy indiai társasjáték által ihletett művészeti installáción keresztül kritikus szemlélettel közelített a társadalom és a psziché olyan aktuális kérdéseihez, mint a siker, az előrehaladás, a társadalmi mobilitás, a mentális egészség, a teljesítménykényszer vagy a kiégés. A Kígyók és létrák címet viselő kiállításkoncepció egyéni és kollektív tapasztalatokra mutat rá, újraértelmezve az erények és bűnök fogalmát a pszichológiából átvett erősségek és gyengeségek kortárs fogalmain keresztül.
„A kiállítás anyaga közös gondolkodásból nőtte ki magát. Molnár Judit Lilla munkáiban sokszor jelen van a játékosság mint elem, és én is sokat foglalkozom ezzel a fogalommal a praxisomban. Nem véletlen, hogy már az első találkozásunk alatt bejött a képbe a társasjáték ötlete: egy ősi indiai játékból indultunk ki, amely a virtusokat és bűnöket állította párba, ezt próbáltuk meg kortárssá tenni. Mi a kritikai és pozitív pszichológiából kiemelt fogalmakat rendeztük össze – részletezte a koncepciót Török Krisztián a kultúra.hu-nak: „A képpárok olyan fogalompárokat ábrázolnak majd, mint például a kitartás és a tehetetlenség, az autonómia és az alárendeltség, az ambíció és a kiégés.”
A kurátor lapunknak a készülő installációról is mesélt: „A The Space Contemporary teljes területét egy installatív társasjátékká alakítjuk át, amellyel tulajdonképpen nem lehet játszani. Azt szeretnénk elérni, hogy a néző úgy érezze, hogy ez az installáció játszatja magát. Borsos Lőrincék ezt úgy fogalmazták meg Molnár Judit Lilla munkái kapcsán, hogy anélkül, hogy hozzájuk érnél és játszanál velük, érzed ezekben a művekben a mozgást. Viszont szerettem volna, és ezzel a művész is egyetértett, hogy valamilyen formában mégis hazavihető legyen ez a társasjáték: készítünk egy leporellót is, egy kisebb méretű posztert, amelynek egyik oldalán megjelenik az installáció, tulajdonképpen egy játéktábla kicsinyített mása, amellyel otthon lehet játszani is.”
A kiállítás tehát maga is egy óriási játéktáblaként fog működni, amelyben fémlétrák és fakígyók koordinálják a nézőt, miközben az alapja egy cseppforma lesz, a magyar társadalom osztályszerkezetét szimbolizálva. „Az installáción keresztül reflektálunk arra is, hogy Európán belül Magyarországon az egyik leglimitáltabb a társadalmi mobilitás”, összegezte a kurátor, majd hozzátette, hogy azért is volt jó a közös munka, mert a koncepció kialakítása során az alkotó társadalomkritikus hangját, valamint Török Krisztián a játék társadalmi szerepe iránti szakmai érdeklődését izgalmasan tudták összeolvasztani.
Az elismert szakemberekből álló zsűri tíz művész és kurátoraik kiállítási koncepcióit értékelte, mielőtt meghozták a döntésüket az idei győztesekről. A kuratórium értékelésében azt is kifejezte, hogy bár egyöntetűen döntött a győztes munkáról, mégsem volt könnyű a döntés, hisz nagyszerű munkákat, komoly tudással, szakmaisággal, szívvel és lélekkel készül koncepciókat mutattak be a párosok, így annak ellenére, hogy most egy fődíjat és egy különdíjat osztottak ki, remélik, hogy az együttműködések folytatódnak, és az összes projekt meg tud valósulni.
A kuratórium tagjai – akik a pályázatok kiválasztásában és a kidolgozott koncepciók zsűrizésében részt vettek: Bérczi Linda kulturális menedzser, a The Space galéria tulajdonosa, az Együtt a Művészetért Egyesület elnöke; Nagyházi Lőrinc műkereskedő, a NaCo galéria vezetője; Vizi Katalin művészettörténész, a MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ ügyvezetője; Tűzkő Péter igazságügyi szakértő; Zsikla Mónika művészettörténész, a Q Contemporary művészeti vezetője.
„Az Esterházy Art Dating pályázat célja, hogy közelebb hozza egymáshoz az alkotókat és a kiállítások létrejöttét segítő kurátori szakma képviselőit. Idén változtattunk a kiíráson, kizárólag olyan művészek számára hirdettük meg a pályázatot, akik még nem rendelkeznek galériás képviselettel, hogy olyan alkotók kapjanak bemutatkozási lehetőséget, akiknek erre kevesebb esélye van. Meggyőződésem, hogy a pályázatban tovább jutó húsz művész már azzal nyertes, hogy kapcsolatokra tesz szert a rapid randi során. Több olyan esetről tudunk, amikor a találkozásból hosszabb távú együttműködés alakult ki kurátor és művész között – így elmondhatjuk, hogy elértük a célunkat” – mondta Bérczi Linda, az Art Dating koncepciójának megalkotója, az Együtt a Művészetért Egyesület elnöke.
„Bő két éve vetődött fel az együttműködés gondolata, és egyértelmű volt, hogy egy ilyen, a kortárs alkotóművészeket támogató projekt mellé érdemes az alapítványnak odaállnia, hisz ezt a szemléletet képviselte az Esterházy család hercegi ága is majd négyszáz éven át, a különféle kulturális tevékenységek pártolása során” – tette hozzá Czigány Balázs, a projektek megvalósulását támogató Esterházy Magyarország Alapítvány képviseletében.
Az eredményhirdetés során egy különdíj is gazdára talált a Nagyházi Contemporary jóvoltából. Ezt Juhász Nóra és Vékony Délia párosa nyerte el Érzelmi Erőforrások Minisztériuma című pályamunkájával, melynek megvalósulását szintén támogatja az alapítvány.