Még fiatal vagy, lehet, hogy nem mindenki ismer a képzőművészeti szcénában. Kérlek, mutasd be magad, ki is Don Tamás?
2014-ben diplomáztam a Magyar Képzőművészeti Egyetem Képzőművészet-elmélet szakának BA képzésén, majd 2016-ban ugyanennek a tanszéknek a mesterképzésén szereztem MA diplomát. Szakdolgozati és kutatási témám a fiatal, pályakezdő képzőművészek integrációs lehetőségei a magyarországi kortárs képzőművészeti intézményrendszerben. Ezenkívül érdeklődési területeim közé tartoznak a társadalmi és politikai problémákra reflektáló projektek. 2015 őszétől 2017 végéig az Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület vezetőségi tagja voltam. 2019-ben felvételt nyertem a Műkritikusok Nemzetközi Szövetsége Magyar Tagozatába.
2018 februárja óta a debreceni MODEM kurátora vagyok. Emellett több független kurátori projekten is dolgoztam. Például a Bánkitó Képzőművészeti Fesztivál és a Küszöb Fesztivál szervezőjeként. 2015 óta kurátora vagyok az Enyészpontok című projektsorozatnak, amelynek fókusza a zsidó identitás és az antiszemitizmus a XX. század különböző korszakaiban.
Hogy kerültél a MODEM-be, milyen feladataid vannak az intézményben?
Egy szakmában dolgozó ismerősöm hívta fel a figyelmemet, hogy kurátort keres a MODEM. Elmentem az állásinterjúra és felvettek. Alapvetően kurátorként dolgozom, tehát az elsődleges feladataim a kiállítások és egyéb kortárs művészeti projektek kitalálása és lebonyolítása. Nagyon szerencsés vagyok, mert szabad kezet kapok a munkámban, ez a két főnökömnek, Süli-Zakar Szabolcsnak, a MODEM vezető kurátorának és Koroknai Editnek, az intézmény ügyvezető igazgatójának köszönhető.
Mi volt az eddigi legnagyobb kihívás a munkád során?
Talán éppen a 30 című projekt, amelynek apropóján beszélgetünk.
Megpályáztad az ARTtransfer-díjat. A díj kiírásában sokféle szempont olvasható, de alapvetően a kortárs művészet közvetítésére és az azzal való munkára kerül a hangsúly. Véleményed szerint mik a kortárs művészet legfontosabb pedagógiai aspektusai?
A kortárs képzőművészet segíthet az embereknek mélyebben megérteni a világot, amelyben élnek. Valamint egyes témák több szempontú megvizsgálására is lehetőséget adhat. Ezentúl fontos kérdéseket is kezdeményezhet.
Röviden mutasd be a pályázati projektedet, és örülnék, ha kiemelnéd a projekt erősségeit.
Pályázatom lényegében egy meglévő projekt online térre való adaptálása. 2019-ben, a rendszerváltás harmincadik évfordulóján a MODEM hároméves oktatási projektet indított, amely elsősorban a középiskolásokat ismerteti meg az elmúlt három évtized magyar képzőművészetével.
A projektet Mélyi Józseffel és Szabics Ágnessel közösen csináljuk. Lényege, hogy az 1989–2019 közötti időszak minden évéből kiválasztunk egy-egy hazai művésztől egy műalkotást, amelyekről a korszakkal foglalkozó művészettörténészek és elméleti szakemberek kb. 10 ezer karakteres elemzéseket írnak. A műveket a MODEM egy-két hónapra kiállítja. Minden tárlathoz a szövegekre épülő múzeumpedagógiai foglalkozások tartoznak. A projekt részeként márciusban nyílt egy nyolc művet bemutató kiállítás a MODEM harmadik emeleti kiállítóterében. Ez előkészíti a 2021 végére tervezett tárlatot, amelyen egyszerre mutatjuk majd be az összes kiválasztott munkát.
A kiállítást a tavaszi járványügyi helyzet miatt néhány nap után be kellett zárnia az intézménynek, ezért arra kényszerültünk, hogy kitaláljuk, hogyan tudnánk online is megtartani a művészetpedagógiai foglalkozásokat. Egy rövid tesztidőszak után március végén kezdtem el élesben is az online foglalkozásokat.
A résztvevőknek a foglalkozás előtt meg kellett nézniük a MODEM youtube csatornáján Mélyi József 8-10 perces elemzését az aktuális műalkotásról. Aztán pedig közösen elemezve, beszélgetve továbbgondolkodtunk, majd két-három könnyed feladattal próbáltam közelebb hozni számukra az adott művész gondolkodásmódját.
Az online tér adta előnyök miatt át tudtunk lépni a földrajzi (Debrecen és környéke) és életkori (általános- és középiskola) kötöttségeken, így az ország különböző pontjairól, sőt külföldről is jelentkezek be csoportok, személyek a foglalkozásokra. Az első periódus március végétől június elejéig tartott, majd a nyári szünet után szeptembertől immár értelmező videók nélkül folytatódtak a foglalkozások. Ezeknek hála több, egymástól független kis közösség is létrejött, amelyeket a kortárs képzőművészet iránti érdeklődés kapcsol össze.
Mit jelentett számodra a díj elnyerése?
Egy nagyon megtisztelő elismerés, ami egyben egy fontos szakmai visszajelzés nemcsak számomra, hanem az egész MODEM számára is.
Mik a terveid a közeljövőre?
A COVID miatt sok minden bizonytalan, de ami biztos, hogy jövőre nyílik a MODEM-ben egy nemzetközi kiállítás, amely a közép-kelet-európai identitással foglalkozik a régióbeli pályakezdő művészek szemszögéből. Ezen dolgozom egy ideje, illetve tovább dübörög a 30 online vagy offline.
Hemrik László
Az interjú a Ludwig Múzeum blogján jelent meg.
A nyitóképen Don Tamás a Derkovits-ösztöndíjasok kiállításán. Fotó: Kultúra.hu/Csákvári Zsigmond