A Sötétben történetének alapját a 2000 és 2007 között elkövetett németországi, rasszista indíttatású dönergyilkosságok adták: ez időszakban egy német neonáci szervezet tagjai tíz ? török, görög, illetve kurd származású ? embert öltek meg. A rendőrség a török maffia tagjai között kereste az elkövetőket, a nyomozás pedig olyannyira sok kívánnivalót hagyott maga után, hogy a nemzetközi sajtó érdeklődését is felkeltette. Akárcsak Fatih Akinét, aki Sötétben címmel rendezett filmet a történtekből ? ráadásul olyat, mely kíméletlen és kemény kritikát fogalmaz meg mai világunkról, amelyben egyre inkább elhatalmasodik az idegenektől való félelem és az idegengyűlölet.

 

A török-német származású rendező már a Fallal szemben című filmjében is kényesnek mondható témát dolgozott fel, hiszen bevándorló életekről, sorsokról mesélt: alkotásának mindkét főszereplője török, ám Hamburgban nőtt fel. A Sötétben esetén azonban már nem egyszerűen egy párkapcsolat alakulásába nyerhetünk betekintést és nemcsak a társadalom egyéni életeket befolyásoló erejéről kaphatunk hiteles képet ? mondhatni, Fatih Akin most igencsak tovább ment. Filmjének főhőse a német Katja, akinek élete egyik pillanatról a másikra összeomlik, mikor török férje és kisfia életüket vesztik egy robbantásban. A nő a kezdetektől meg van győződve arról, hogy a merényletet nácik követték el, de a rendőrség maffiaviszályokra, illetve muszlim vallási nézeteltérésekre gyanakszik. A friss gyász tompultsága és a bírósági tárgyalás traumatikus időszaka után Katja nem nyugszik: úgy dönt, saját kezébe veszi a dolgokat.

 

Kívülállóként úgy gondolhatjuk, Németországban igazán odafigyelnek arra, hogy senki se ítélje meg vagy ítélje el a másikat származás, illetve vallás alapján, Fatih Akin viszont rámutat: ez a megállapítás nem helytálló. Bátorságát azonban nemcsak az mutatja, hogy kritikát mer megfogalmazni a német igazságszolgáltatással és politikával szemben, hanem az is, hogy felveti az idegengyűlölet nagyon is aktuális kérdését. A Sötétben témáját ? és bátorságát ? tekintve több filmmel is párhuzamot mutat, de bennem leginkább Fliegauf Benedek Csak a szél című alkotását idézte fel, mely a Magyarországon elkövetett romagyilkosságokat dolgozta fel játékfilmes eszközökkel. Ugyanakkor hazudnék, ha azt mondanám, hogy Katja szamurájtetoválását látva nem jutott eszembe A bosszú asszonya, valamint Park Chan-wook bosszútrilógiája. És ez a párhuzam nem véletlen, illetve nemcsak egy tetoválás indokolja: a bosszú itt is megjelenik ? és úgy tűnik, nincs is más lehetőség, csak az, ha az egyén maga veszi kezébe a sorsát.

 

Fatih Akin három fejezetre bontva ? Család, Igazságszolgáltatás, Tenger ? meséli el főhőse drámáját és mindhárom fejezetben másféle filmkészítési módszert alkalmaz: mások a fények, a beállítások és ha őszinték akarunk lenni, más a műfaj is. Így lesz a Sötétben krimi, dráma és thriller egyben. Továbbá: kőkemény, feszes tempójú, a végletekig fokozott feszültséggel teli film, mely mellett képtelenség szó nélkül elmenni. És épp ennyire nem lehet elmenni Diane Kruger intenzív, lebilincselő színészi játéka mellett sem. Mégiscsak ő a kulcsszereplője ennek a ? szintén lebilincselő ? történetnek, aki olyan hitelességgel és mély átéléssel kelti életre Katját, hogy néha nehezünkre esik nem sírni vagy ordítani vele.

 

A Sötétben mind a ? Rainer Klausmann operatőrnek köszönhető ? képi világot, mind a színészi játékot, mind a történetvezetést tekintve kiemelkedő alkotás, de ami kétségkívül a legkiemelkedőbb benne, az a rendező merészsége. Fatih Akin fogott egy aktuális, kényes közéleti témát, és azzal kapcsolatosan számos kényelmetlen kérdést vetett fel. Olyanokat, amelyekre nem könnyű, mégis muszáj válaszolni. Hogy miért muszáj? Mert emberek vagyunk. Olyan emberek, akik egyesek számára ismerősek, mások számára viszont idegenek. És ma igazán lehetetlen nem megkérdezni magunktól: mennyit ér egy idegen élete?

 

Tóth Eszter

Fotó: imdb.com