Méz és madzag - DERKOVITS-ÖSZTÖNDÍJASOK

Egyéb


fulopgabor_alkotasa.jpg
 Fülöp Gábor szobra

Alapításakor részben a fiatal alkotók beindulási, főként anyagi nehézségein volt hivatva segíteni ? és persze a hatalom kontrollját is megalapozta, része volt a szocialista művésszé nevelés programjának. Ma ez a havi ösztöndíjat nyújtó, egy évre szóló (de további két évig meghosszabbítható) támogatási rendszer nagyjából egy fél műterem bérleti díjára elég, ha nem kell fölkapcsolni a villanyt. Hírverésre, a galériások figyelmének irányítására csak az éves beszámoló kiállítás tud szolgálni, a havi apanázs mellé az ösztöndíj változatlanul nem nyújt mást.

 
A hagyományokhoz hűen az idén is a három évfolyam együtt mutatkozott be az Ernst Múzeum termeiben. Vizsgálhatjuk a kiállított anyagot a tavalyihoz és az azelőttihez mérve, de önmagában is, mintegy metszetet keresve a kortárs képzőművészet dolgainak állásáról. Ha csupán az Ernstben látható műveket nézzük, feltűnően sok mű mögött érezhető az érett, átgondolt választás. Erős a klasszikus festészeti műfajok vonzása, a kortárs nemzetközi tendenciák jelenléte, de a tradicionális kézműves tapasztalat sem hiányzik. Viszont több mű is egyetlen ötletből építkezik, megmarad a felületi hatásnál és nem megy tovább a gondolat kibontásában.
 

famarianna_alkotasa.jpg
 Fa Marianna alkotása

De maradjunk a legjobb munkáknál. Egyszerű eszközből indul ki, mégis megdöbbentően sok olvasatot hív elő Borsos Róbert Gettó-paradicsom című sorozata, amely filcből és posztóból készít montázs-portrékat, és ezzel a szokatlan anyaghasználattal szürrealisztikus karaktert visz a szociofotó klasszikus témájába. Batykó Róbert vagy Horváth Roland festői kvalitása egyértelműen kimagaslik a mezőnyből, Koralevics Rita fotói és videója álomszerű, ugyanakkor ironikus megfogalmazásai az ezredforduló társadalmi méterű magányérzetének. Fa Marianna objekt-variációi alapfogalmakra kérdeznek rá: az óra, melynek mutatója is, számlapja is körbejár, a kő, amibe belevési a ?semmi sincs kőbe vésve? feliratot, kézzel foghatóbb, mint maga a parafrázis: kifejezetten marok méretű. Albert Ádám fekete márványlapokra maratja egy technológiai alapú civilizáció jeleit, leegyszerűsített folyamatábrák, számítógépes eszközök, irodaszerek jelennek meg a nemes felületen. A fogalmi elbizonytalanodás megjelenítése az anyaghasználat átkódolásával már régóta ismert a kortárs képzőművészetben, de Albert erős, saját utat talált ezen belül. Elmondható ez Fülöp Gábor szobrairól is: a guggoló, levelekbe burkolózó nőalak vagy a raszteresen átlyuggatott, archaikus tartású faszobor anyagától majdnem teljesen megfosztva, a létezés határára jutott emberi testet jeleníti meg. Virtuális és valós ütközik itt egymással a test terepén, ígéretes felvetés karakteres megformálással párosulva. Inverz anyaghasználattal él Fodor János is: a tömör üvegből öntött, miniatűr használati tárgyak áttetszővé teszik azok helyét, értékét, egy polcon sorolódva bizarr mimikri-világot teremtenek. A spektákulum társadalmának jelenségeire reflektálnak Tar Hajnalka ?reality? kifestőkönyvei, a kukkolás mint a pedagógiai módszertan eszköze voltaképpen természetes velejárója a média uralta mindennapoknak.

 

koralevicsrita_alkotasa.jpg
 Koralevics Rita alkotása

Az előző évek ?derkós? felvonulásával összevetve azonban az idei anyag erőtlenebbnek tűnik. Az az irány, amit Fischer Judit minimál gesztusokra építő grafikája képvisel, az idén visszaszorulóban van. A merészen ?beszóló? szakmapolitikai gegek is csöndesebbek lettek és Kis Róka Csaba kicsit önmagukat ismétlő víziói sem keltenek már akkora meglepetést. Tar Hajnalka tavalyi, fából faragott képernyőjének ereje kifejezetten hiányzik most a termekből. Óvatosabb, nem ritkán csak félig átgondolt munkákat is látunk. Nem tudok szabadulni a gondolattól, hogy ez az érdektelenség nem a fiatalok sajátja, hanem az ösztöndíj elavult rendszeréből fakad.