Meztelen férfiak lepték el a Ludwigot

Egyéb

ludwigjpg
Fotó: Ludwig Múzeum

A kiállítás 1900 körül indul, a bécsi századforduló világából, amikor a férfi identitás első nagy válsága megváltoztatta azt, ahogyan a férfi aktra tekintünk. A modern művészek számára a lecsupaszított, meztelen férfi test a feltárulkozás, az önmegismerés, a megújulás hordozója lett. A kiállítás ettől a ponttól kezdődően követi végig a meztelen férfit a XX. és a XXI. század történetén keresztül, az identitás válságain és a szuverenitás szakaszain keresztül, a hagyományos férfi szerepmodellek megkérdőjelezését, az alternatívák keresését, a gyengeséggel és a sérülékenységgel történő szembenézést, a vággyal teli tekintetet és az erotikus pózt. A tárlaton láthatunk férfiakat pőrén olyan magyar alkotóktól, mint Tihanyi Lajos, Vaszary János, Ferenczy Károly, Korb Erzsébet és Lakner László. Külföldi művészek közül Jimmy Caruso, Jean Cocteau, Marlene Dumas, Paul McCarthy, Pablo Picasso vagy Egon Schiele munkáival is találkozhatnak az idelátogatók.

Míg a meztelen női test, a női akt a művészet elfogadott témája, a meztelen férfi test a klasszikus antik művészetet követően, jó időn át csaknem láthatatlan maradt, a ruhátlan férfi évszázadokon keresztül csupán mitológiai hősként, keresztény mártírként jelent meg. Vajon mi ennek a láthatatlanságnak az oka, és miért tárul fel a rejtett férfi test olykor mégis? A ruhátlan férfi test ábrázolásában nyomon követhető a férfi társadalmi szerepének változása, a férfi identitás alakulása, s mindez elválaszthatatlan a társadalomban végbement változásoktól, a hatalom működésétől. A kiállítás azt követi, hogyan alakult át a meztelen férfi test jelentése az utóbbi száz évben; hogyan viszonyulnak a férfi alkotók, bátran, de teli kétségekkel is, új életminták iránti kíváncsisággal, a saját meztelenségükhöz; és azt is, ahogyan a női alkotók meghódítottak egy olyan témát, amely sokáig tiltott volt számukra. A tárlat nem kronologikusan válogatja a pőre férfitesteket, hanem tematikusan veszi szemügyre azokat.

A kiállítás végezetéig különböző kísérőprogramokkal várják az idelátogatókat a szervezők. Csernus Imre április 27-én 16 órai kezdettel kalauzolja körbe várhatóan csípős, pikírt megjegyzéseivel ellátva a tárlaton résztvevőket. Április 30-án Hammer Ferenc Ha a férfi pucér - Üzleti kommunikáció a férfitudomány szemével című előadását hallgathatják meg az érdeklődők.

A budapesti tárlat a linzi LENTOS Kunstmuzeum és a Ludwig Múzeum közös kiállítása, amely március 22 és június 30. között várja a férfi meztelenség látványára éhező közönséget. A kiállítás kurátorai Simon Kati és Turai Hedvig.

A tárlat ? tematikáján túl ? más értelemben nem köthető a bécsi Leopold Múzeum kiállításához, amely rekord-látogatottságot ért el, hiszen 2012-ben 364 ezer ember nézett pucér pasikat Bécsben. Az ausztriai főváros tárlata nem hozzánk, hanem Párizsba vándorolt át. A Pierre&Gilles francia alkotópáros Vive la France (Éljen Franciaország!) című fotóján a három férfi ugyanis nem visel mást, mint futballcipőt és zoknit. A felháborodott reakciók hatására a múzeum utólag kitakarta az intim részeket azokon a posztereken, amelyeket iskolák, villamos- és metrómegállók közelében tettek ki.