popcorn-1433327_960_720

?A filmelőzetes (trailer, teaser) a reklámfilm sajátos válfaja. A kereskedelmi forgalmazás előtt álló film jellemző pillanataiból összeállított rövid montázs, amely utal a film műfajára, bemutatja főbb szereplőit, felidézi a cselekmény bizonyos fordulatait, ismerteti a legfontosabb alkotókat, a gyártót, illetve a forgalmazót.? Filmelőzetesekkel leggyakrabban a moziban találkozhatunk, emellett azonban manapság már nem csak egyes televíziós csatornákon botlunk beléjük, hanem az interneten is. Az előzeteseknek több típusa van. A trailer általában 30 mp és 2 és fél perc közötti hosszúságú, de ?egy időben készítettek 5-6 perceseket is?: például a Quo Vadis című, 1913-as filmhez, valamint az 1965-ben készült Dr. Zsivágóhoz. ?Egy produkcióhoz több előzetes is készülhet, a moziforgalmazás számára hosszabb, a televíziók számára rövidebb. Az is előfordul, hogy a filmelőzetes egyetlen snittet sem használ fel a reklámozott filmből: Alfred Hitchcock Psychójának előzetesében például semmi egyéb nem történik, mint hogy a rendező körbevezeti a nézőt a film forgatási helyszínéül szolgáló kísérteties házban.?

 

 

A történelem első trailere 1913 novemberében készült el egy színházi darabról, a The Pleasure Seekers című musicalről, melyet a Broadway Winter Garden Theatre megnyitóján adtak elő.

 

A technikát legközelebb egy Charlie Chaplin-film kapcsán alkalmazták 1914-ben. Kezdetben az épp vetített film után következett a trailer bemutatása, melynek következtében a közönség figyelmen kívül hagyta a különleges összeállítást. Az 1950-es évekig a filmelőzeteseket a National Screen Service készítette, felhasználva az adott film kulcsfontosságú jeleneteit. Ezek a trailerek gyakran tartalmaztak leírást, illetve narrációt, mely által részletesen ismertették a film történetét. A korai hatvanas években azonban változás történt: eltűnt a szöveges leírás, helyette pedig megjelent a montázs és a filmképek gyors egymás után vágása. A trailer az idő előre haladtával egyre népszerűbb lett, és olyan alkotók filmjeihez használták mesterien, mint például Stanley Kubrick ? a Mechanikus narancs előzetese díjat is kapott.

 

?A teaser a trailernél rövidebb, 10-30 mp körüli reklám (voltaképpen a trailer ?előzetese?), mely a produkció már leforgatott képsoraiból szemezget, olykor az alkotó személyes kommentárjaival kiegészítve.


 

 

A teaser már több hónappal a bemutató előtt felhívja a figyelmet a készülő filmre.? Az előzetesnek mostanra már számos típusa létezik, és nem is csak filmek vagy televíziós műsorok, sorozatok népszerűsítését szolgálja, hiszen a XXI. században már videójáték és könyv esetén is előszeretettel használják. Az előzetesnek ? akárcsak egy jó plakátnak ? rendkívül fontos szerepe van abban, hogy mennyien érdeklődnek az eladni kívánt termék, vagyis például a film iránt. A felhasznált jelenetsorok, képek, a felbukkanó színészek és a zene is kulcsfontosságú, ugyanis az előzetesnek néhány másodperc vagy perc alatt kell bizonyítania, hogy az alkotás, melyről mesél, jó. Mit jó, kihagyhatatlan! Ám a reklámozásra, népszerűsítésre használt előzetes sok esetben önmagában is megállja a helyét és értéket képvisel. Ezt bizonyítja az is, hogy egy-egy trailerrel díjakat is lehet nyerni.

 

Évente rendezik meg a Hollywood Reporter The Key Awards díjátadóját, illetve a Golden Trailer Awards nevű eseményt, ahol a filmek érdekében végzett marketinges tevékenységet, vagyis a trailerek, plakátok és televíziós reklámok terén végzett kiemelkedő teljesítményt ismerik el. A Golden Trailer Awards zsűrijének tagjait a legjobb rendezők, producerek, színészek, írók, kritikusok és reklámszakemberek alkotják. Ők döntenek arról, hogy az egyes kategóriákban ? például legjobb trailer, legjobb vígjáték-trailer, legjobb dokumentumfilm-trailer ? jelölt előzetesek közül melyek érdemelnek díjat.

 

A 2016-os évben a legjobb trailer díját a Spotlight ? Egy nyomozás részletei című film Answers alcímet viselő előzetese kapta.


 


Kijelenthetjük tehát, hogy a filmelőzetes, vagyis a trailer ma már több egyszerű reklámnál: művészi produktum, melynek elkészítésére nagy figyelmet fordítanak az alkotók. Meglehet, sokan csak előzetes tájékozódás céljából tekintjük meg, de ki tudja, talán már nincs messze az az idő, mikor nemcsak kedvenc filmünk, hanem kedvenc filmelőzetesünk is lesz!

 

Készítette: Tóth Eszter

Forrás: Film- és médiafogalmak kisszótára/eng.wikipedia.org

Fotó: pixabay.com