A Kultúra.hu fesztiválroadshow-jának új állomásán, augusztus 23-án Kőszegen egy kerekasztal-beszélgetés során arra keressük a választ, miként lehet igényes zenéből megélni a piacon.
A Tranzit Fesztiválon a zenélés mögött meghúzódó gazdasági szempontokat vesszük szemügyre egy pódiumbeszélgetés keretén belül, ahol Kiss Tibi előadóművész, a Quimby zenekar frontembere, Bukovinszky Béla, a Hegyalja Fesztivál főszervezője, Horváth László a Fonó Budai Zeneház ügyvezető igazgatója és Tóth Szabolcs a Sugarloaf együttes zenekarvezetője és az Artisjus vezetőségi tagja mond véleményt a témáról.
Manapság a legfőbb bevételi forrást a zenekarok számára az élő fellépések jelentik. Az (el)ismert zenekarok meghívásos alapon, fix pénzért vállalnak koncertfellépést, amelynek összege a nyári fesztiválszezon alatt a többszörösére is emelkedhet. Ebben az esetben a nézőszámtól függetlenül is megkapják fizetésüket az előadók. A másik bevált szisztéma szerint a fellépést szervezők és az együttes arányosan osztoznak meg a pénzen, ilyenkor a fix gázsin túl százalékos arányban, a nézőszámtól függően kapnak járulékot.
A fellépések mellett a szerzői jogdíjakból is számíthatnak többletforrásra az előadóművészek. A lemezeladás után a kiadók és a jogvédő szervezetek (Artisjus, EJI) is éves díjat adnak a zenekaroknak. Az összeg döntően függ az eladott példányszámtól, tehát a Republic vagy Zorán jóval több pénzt kaszálhat, mint egy kezdő együttes. Érdekes tény, hogy egy zenekar átlagban 250 forintot kap egy eladott lemezért. A lemezeladásokon túl a tévében, a rádiókban, a zenegépeken, és az internetes oldalakon játszott dalok után is kapnak részesedést az előadók.
A Kultúra.hu pódiumán arra keressük a választ, hogy ezek a bevételi források elegendőek-e a megélhetéshez, szükséges-e civil foglalkozást is vállalniuk az előadóknak, vagy netán megéri-e haknizniuk egy magasabb életszínvonal érdekében. A beszélgetést augusztus 23-án pénteken 17 órakor a Tranziton hallgathatják meg.