A június 28-án megnyílt tárlat egyik fénypontja Kehinde Wiley festménye, amely II. Fülöp spanyol királyként ábrázolja a pop királyát. A kép különlegessége ? amellett, hogy először láthatja a brit közönség ? hogy ez volt az utolsó portré, amelyet maga Jackson rendelt meg 2009-ben bekövetkezett halála előtt ? írta a BBC News. Wiley gyakran fest bele afroamerikaiakat a nyugati művészettörténetből kölcsönzött alkotásokba, hogy párbeszédre ösztönözzön a fekete bőrű emberek társadalomban elfoglalt helyéről. Nicholas Cullinan, a tárlat kurátora és egyben az intézmény igazgatója számára különösen nagy örömöt jelent, hogy az Equestrian Portrait of King Philip II (Michael Jackson) című alkotást sikerült megszerezni a kiállításra. ?Wiley képe az utolsó portré, amely maga Michael megrendelésére készült, aki egy fotózás alkalmával ismerte meg a művész munkáit a Brooklyn Múzeumban? ? idézte fel a kurátor, hozzátéve, hogy Michaelt és Wiley-t is felvillanyozta a gondolata egy festménynek, amely Peter Paul Rubens II. Fülöp királyról készített híres képét idézi.

 

Cullinan szerint a Michael Jackson: On the Wall című tárlat ? amely egy kis szójáték az énekes 1979-ben megjelent Off the Wall című albumára utalva ?, nem Jackson életét vagy zenei munkásságát elemzi, hanem bemutatja, milyen hatással volt a korszak vizuális művészeire. ?Valószínűleg nincs még egy olyan ember a közelmúlt történelmében, akit ekkora érdeklődés övezett volna az őt megörökíteni kívánó művészek részéről? ? tette hozzá a kurátor. A tárlaton 48 művész alkotása kapott helyett, közülük ketten, Andy Warhol és Keith Haring már nem élnek. ?Andy Warholnak mindig is jó szeme volt a feltörekvő tehetségekhez, ő volt az első, aki megörökítette Michaelt? ? idézte fel Cullinan, hozzátéve ?egy egész termet szenteltünk a munkáinak. Kettejük barátsága nagyjából egy évtizedig, Warhol 1987-ben bekövetkezett haláláig tartott?.

 

A kiállításra nagyjából fél tucat új alkotás is készült a múzeum megrendelésére. Cullinan szerint a képek egy jelentős része a Jacksonról készült fotók alapján született. A kurátor szerint a tárlat egyik legfontosabb része annak bemutatása, hogy Michael Jacksonnak, aki idén augusztusban lenne 60 éves, mit sikerült elérnie afroamerikaiként: ezért is fontos Kehinde Wiley munkájának bemutatása. Wiley neve most kezd csak beivódni a köztudatba: ő készítette el Barack Obama idén leleplezett hivatalos portréját a National Portrait Gallery elnöki arcképcsarnokába. Az Obama házaspár arcképeinek elkészítésére felkért Wiley és Amy Sherald voltak az első fekete bőrű művészek, akik ilyen megbízást kaptak a washingtoni Smithsonian Intézet részéről.


264_donaldurquhartmj.jpg
Donald Urquhart

 

Cullinan számára ugyancsak nagy örömöt jelent, hogy egy másik fekete bőrű művész, a kevésbé ismert Todd Gray munkája is helyet kapott a tárlaton. Az Exquisite Terribleness in the Mangrove (2014) című képhez Gray felhasznált néhány fotót abból az időszakból, amikor Jackson hivatalos fotósa volt a Thriller című album idején. Az utolsó teremben Candice Breitz 2005-ös alkotása, a King (A Portrait of Michael Jackson) kapott helyet. ?Nem akartam, hogy a Jackson halála miatti szomorúsággal érjen véget a kiállítás? ? jegyezte meg a kurátor, hozzátéve, hogy a King egy videoalkotás, amelyen 16 fiatal adja elő a Thriller című számot.

 

A tárlat október 21-éig látható Londonban, majd Párizsban, Bonnban és a finnországi Espoo városában fog vendégeskedni.

 

Forrás: MTI

Fotó: npg.org.uk