Michelangelo több mint száz rajza látható Bécsben

Kultpol

A tárlat több mint két évtized után az első nagy kiállítás az osztrák fővárosban a reneszánsz művészóriás életművéből.

A festő, szobrász, építész után összesen mintegy hatszáz, eltérő mértékben kidolgozott rajz, vázlat maradt fenn. Művészettörténészek szerint ez viszonylag kevésnek számít. Michelangelo életének 89 évéből 75 éven át aktívan alkotott és valószínűleg 20-30 ezer vázlatot készített, de sokat megsemmisített - mondta Achim Gnann, a kiállítás kurátora.

A bécsi tárlat a vázlatokon keresztül megkísérli bemutatni Michelangelo egész életművét, látható egyik korai rajza - egy Giotto után készült másolat - éppúgy, mint a művész Krisztus keresztre feszítését ábrázoló, közel nyolcvanéves korában készített rajzai. Külön termet foglalnak el az egyik főművéhez, a vatikáni Sixtus-kápolna mennyezetfreskóihoz készült vázlatok.

A kiállítás anyagának egy része az Albertina saját gyűjteményéből való, másokat magángyűjteményekből és olyan neves külföldi múzeumokból kölcsönöztek, mint a firenzei Uffizi képtár, a párizsi Louvre, a New York-i Metropolitan és a londoni British Museum. Az egyik kiállított darab, a Titüosz megbüntetése címen ismert rajz II. Erzsébet angol királynő gyűjteményéből (Royal Collection) való.

A tárlat előkészületei alatt, a megnyitóhoz közeledve ismét kiújult a vita néhány, Michelangelónak tulajdonított rajz eredetiségéről. A vita érinti az - éppen grafikai gyűjteményéről híres - Albertina tulajdonába tartozó nyolc mű többségét is. Achim Gnann határozottan védelmébe vette a múzeum állományába tartozó darabokat. "A kételkedők csoportja mindössze két-három főből áll, a mi nézetünkkel, amelyet ez a kiállítás is képvisel, széles körben egyetértenek a kutatók" - mondta a csütörtök esti ünnepélyes megnyitón.

A tárlat a rajzok eredetiségét többek között egy videofilmmel is igyekszik alátámasztani, amely a Sixtus-kápolna freskóinak egyik kész jelenetét veti össze a - megkérdőjelezett eredetiségű - vázlattal. A kettő nem teljesen egyforma, hanem az alkotói folyamatot tükröző változatokról van szó. Ez bizonyítja, hogy a kiállított rajz nem egyszerű másolat vagy hamisítvány - mondta Gnann.

A kiállítás január 9-ig látható az Albertinában.