A misztikus realista
A 80-as években Matisse, Picasso és a kortárs izraeli festészet fölfedezése okozott Fehér László művészetében egy anyagszerűbb, de továbbra is fotóalapú kitérőt. Hamar rájött azonban, hogy az expresszionizmus nem áll jól neki, és egy 1985-ös képpel, személyes tragédiákon keresztül kikínlódta magából a hosszú ideig érvényes, emblematikus fehér lászlói képtípust a sík felületen áttetsző emberalakkal. Ezzel úgy tűnt, hogy sikerült megalkotnia világlátása számára a legadekvátabb kifejezési formát. A leginkább tájban elhelyezett transzparens figura, gyakran kisgyerek egyszerre látható és láthatatlan, emlék és valóság, nyugtalanító árnyék egy környezetben, amely szilárd és erőteljes, vagy legalábbis annak látszik. Semmi sem egyértelmű ebben a mélyen misztikus képi világban, amelyről mégsem nehéz kikövetkeztetni, hogy a zsidó lét szimbolikus képi megfelelője, hogy ez a misztika, mint Heller Ágnes írja, zsidó misztika, "Fehér Lászlóban a Zohar szelleme munkálkodik". A szellem akkor a legerőteljesebb, amikor a megjelenése nem olyan nyilvánvaló, például egy hatalmas kőbéka körül, és akkor a legesetlenebb, amikor az érzelmi túlsúly akadályokat gördít elébe, mint az auschwitzi látogatásokról készült képeken. Ez a harmónia mű és világlátás között megközelítőleg 2000-ig tartott, de a festő már a 90-es évek második felétől fokozatosan elkezdte kitölteni az emberalakot, és visszatért a korai évek hiperrealizmusához. Nem szeretném a változás drámaiságát eltúlozni, de ezzel mintha leegszerűsödött volna Fehér világa: kápráztató tudással vannak megfestve az új képek, de valahogy minden túl kemény, túl éles, túl pontos. A fekete-vörös színkontrasztok mögött nagyon távolról földereng az orosz avantgárd, a művész szándékának megfelelően, csak éppen az avantgárd feszítő izgalma nélkül. És mintha mindez visszavonulással, befeléfordulással járna együtt, megjelentek az önarcképek. A magánélet portréi mellett azért néhány hajléktalanról készült nagyméretű festmény jelzi az általánosabb kérdések iránti érdeklődést, és ezeken a portrékon végre van a keménységnek is létjogosultsága, mert van mit megmutatni. Ne felejtsék el a lépcsőfordulóban megnézni.