A zsebkanáltól a doboznapórán át az apró toalettkészletig

Örökség

Különös tárgyakkal tömhették tele ruházatukat és csomagjaikat az újkori utazók. Vajon milyen kép fogadna minket, ha átvilágíthatnánk a 16–19. századi poggyászokat? Műtárgyak segítségével hajdani utazásokról mesélünk.

Van vámolnivalója? Bár a kérdés ekkoriban még nem így hangzott el, sőt, kérdés nélkül is változatos út-, rév- és hídvámokkal, harmincadokkal sarcolták a szerencsétlen újkori utazókat, a cikkünkben látható tárgyak tulajdonosai ettől függetlenül könnyen fennakadnának egy mai poggyászellenőrzésen. A főúrtól a kereskedőn át az egyszerű földönfutóig mindenki igyekezett kora (s erszénye) lehetőségeihez mérten biztonságossá és komfortossá tenni az utazását, már ha kénytelen volt vállalni az ezzel járó veszélyeket – s ebben praktikus úti holmik egész hada segíthette. „A történelem csupa helyváltoztatásból áll. Különben nem is volna történelem” – írta találóan Tamás István a Népszabadságban, mikor Antalffy Gyula a témában máig sűrűn hivatkozott munkáját, az Így utaztunk hajdanában című történeti útikalauzt 1976-ban beharangozta. Amiből aztán kiderül, hogy a királyok és hadaik mellett kalmárok, követek, papok, színészek, mindenféle nyughatatlan népek rótták éjjel-nappal az ország útjait, akkor is, amikor ezt már biztonságos „delizsánszon” tehették, s akkor is, mikor még haramiák gyűrűjében, toronyiránt vezetett az út.

„A magyarországi utak egészen a múlt század közepéig semmiben sem különböznek a jelenlegi dűlőutaktól, melyek félesztendőn át vagy teljesen járhatatlanok, vagy komoly életveszéllyel jár a használásuk” – jellemezte egy korábbi munkájában Antalffy a reformkori vasútépítés előtti közútállapotokat. A rómaiak mérnöki tökéllyel épített kőútjai csak nyomokban maradtak fenn Nagy Lajos korára, mikor az országos úthálózat egyáltalán kezdett formát ölteni. A nyomvonalaik persze használatban maradtak: a római limes mentén haladó, forgalmas bécsi úton például a légiók után a keresztes hadak, sőt még a 19. századi postakocsik is közlekedtek. A pesti rév számított az ország fő csomópontjának, itt keresztezték egymást a szekérnyomok, s onnan sugárirányban ágaztak szét a csapások az országhatárok felé.

Szekereket már a honfoglalók is használtak, ám akinek nem kellett súlyos málhát cipelnie, a 15. század közepéig szinte kizárólag lóháton vagy gyalog közlekedett. A kocsit később is inkább a nők, az öregek és a betegek használták, meg aki megengedhette magának a borsos költségeit. A lomha, nehéz batárok, a tengelytörő, járhatatlan utak, a néhány mérföldenként az utazókat feltartóztató vámszedők még sokáig olyan lassúvá tették a szekérutat, hogy azzal gyalogosan is versenyre lehetett kelni.

Kés - úti evőeszközkészlet része, 18. század közepe, Ausztria
Úti evőeszközkészlet, 18. század közepe, Ausztria

Mátyás király forradalmasította elsőként az európai közlekedést, mikor könnyű kocsira cserélte robusztus hintószekerét – ezen váltott lovakkal már éjjel-nappal utazhattak hárman, egy ló gyorsaságával, csak kényelmesebben. A legenda szerint Kocs község híres szekérkészítői a köszvénnyel küzdő uralkodó biztatására készítették el a könnyített járművet, amit – szemben a mázsás szekerekkel – egy ember is kiemelhetett, mikor kátyúba szorult. Annyi biztos, hogy a Magyar Királyságból terjedt el a lovas hintók Ferrarija a kontinensen. Ilyen járművekkel szervezte meg Mátyás 1464-ben az első kocsipostajáratokat is Buda és Bécs között. Herberstein Zsigmond báró feljegyzése szerint, aki 1518-ban követként érkezett II. Lajos udvarába, a járattal másfél-két napra lehetett lerövidíteni ezt az utat, ami irdatlan sebességet jelentett a korban. Hasonló teljesítményre csak évszázadokkal később, a 19. század elején rendszeresített gyorskocsik voltak képesek. Addig még jó lovakkal, fegyveres kísérettel, mentességek birtokában is átlagosan csak napi 60 kilométert tettek meg lóháton a nagyurak – hiszen a lovasoknak pihenniük is kellett. Vágtában a már említett lovagkirály, Nagy Lajos volt a rekorder: oklevelei keltezései alapján volt, hogy száz kilométereket haladt naponta, ha sietős dolga akadt.

Doboznapóra, Hans II. Tucher, 1630 körül, Nürnberg
Doboznapóra, Hans II. Tucher, 1630 körül, Nürnberg

Az átlagembereknek azonban hetekre szóló, életveszélyes kalandnak számított nemcsak a külföldi út, hanem akár csak az országot széltében átszelni. Vas Gereben a Régi jó idők című könyvében még a 19. század közepén is azzal humorizált, hogy jobban jár a gazda, ha végrendeletet hagy, mielőtt útnak indul. Tény, hogy a balesetek, elakadások, rablótámadások még azután is gyakoriak voltak, hogy Mária Terézia rendeletben szabályozta a postai kérdéseket, s rendszeres járatok indultak Bécs és Pozsony, illetve Bécs és Buda között. Ezek újdonsága az országot behálózó, bő kéttucatnyi postavonalhoz képest az volt, hogy a küldemények kézbesítése mellett már nemcsak alkalomszerűen, hanem menetrendhez kötötten foglalkoztak személyszállítással is. A batárnak is hívott társaskocsik, nehéz mozgású delizsánszok mellett kezdtek kísérletezni az említett, éjjel-nappal közlekedő gyorskocsikkal az 1820-as évek közepétől – maga az utazás sem sokkal korábban jött divatba. Múzeumunk pedig már rég gyűjtötte az itt láthatókhoz hasonló tárgyi emlékeket, mire a 19. század végén a vasút végleg beelőzte a postakocsit a főbb útvonalakon.

Az utazás kifejezetten költséges műfajnak számított, az említett delizsánszon például egy borjú árért, 11 forintért lehetett megtenni a 36 mérföldnyi utat Buda és Bécs között. Háborúk, járványok idején, zűrzavaros átmeneti korokban pedig még a tehetősebb, hivatalból eljáró főurak is háromszor meggondolták, hogy elhagyják-e otthonukat – márpedig másból sem áll az egész történelem. Nem csoda, hogy az utazókedv a hosszabb békeidőkben, a török hódoltság, illetve a napóleoni háborúk után lángolt fel csak újra. Míg a középkorban hatalmi okokból rótták az úttalan utakat a királyok és nemesek, s rajtuk kívül csak kereskedők, kézművesek, papok, katonák néztek szembe a közlekedés veszélyeivel, az újkorra már jellemző volt az ismeretszerző célú utazás. A 17. század elejétől szokásba jött, hogy az előkelő családok ifjai európai körutakat tegyenek, a 18. században pedig már tömegek keltek útra a legkülönfélébb rétegekből.

A cikk folytatása az MNMKK Iparművészeti Múzeum oldalán olvasható.