Egy magánalapítvány nem csupán a gyűjteményt gondozza, hanem az alapító egykori elképzeléseit is érvényesíti. Hermann Rupf, egy berni rövidárukereskedő fia, még mielőtt beült volna a családi üzletbe, huszonévesen, az 1900-as évek legelején, Párizsban időzött. Tanulmányait a párizsi bohém társaságban való forgolódással kötötte egybe, s ebben nagyszerű társa akadt: Daniel-Henry Kahnweiler műkereskedő-galériás, akivel sorra felkeresték a párizsi művészvilág figuráit. Rajongtak a frissen születő avantgárd festészetért, és műteremről műteremre járva Rupf olyasmit engedett meg magának, amitől egy rendes rőfös elborzadna: alig ismert nevű művészektől vásárolt munkákat, gyakran még nedvesen, rögtön az elkészülés után. Szerette a festékszagot, a pillanatnyi döntés izgalmát.
A párizsi hangulatból kijózanodva hazament, átvette a család boltját és megnősült. De a tisztes, gyarapodó polgári életmód mellett most már feleségével együtt folytatta a modern művek felkutatását és vásárlását. Mire a házaspár gyermek híján 1954-ben alapítványt óhajtott az utókorra hagyni, a gyűjtemény már 300 darabból állt, mindegyik mű a klasszikus modern egy-egy nagy alkotójának kezétől származott. Ide kerültek Hans Arp organikus formákat sűrítő absztrakt szobrai, a fauves-okat képviselő André Derain tájképei, Lyonel Feininger expresszionista nyomatai, Kandinszkij színes absztraktjai, a család barátjává lett Paul Klee szinte minden korszakából származó festmények és rajzok, a szürrealista André Masson munkái, a nagy kubisták: Fernand Léger, George Braques, Juan Gris és mindenekelőtt Picasso vásznai és grafikái. Az alapítvány kezelésében a kollekció azóta a háromszorosára nőtt, a korai modern minden izmusát képviseli, a legnagyobb alkotók műveivel. A sor ma is folytatódik, a '60-as évek után társult hozzájuk James Turrell, Max Bill, Meret Oppenheim és Beuys több munkája is.