Egy zenerajongó japán üzletembernek köszönhetjük a walkmant

Tudomány

Morita Akio japán üzletember, a fél évszázad alatt elektronikai és szórakoztatóipari óriássá fejlődött Sony vállalat alapítója volt, huszonöt éve, 1999. október 3-án halt meg.

(FILES) This file picture dated 20 October 1992, shows Akio Morita (L), the business tycoon who co-founded the electronics giant Sony Corp., and his partner Masaru Ibuka. Morita died of pneumonia 03 October 1999 in a Tokyo hospital aged 78. The two founders led the company to top of the Japanese electronics industry with the world's smallest transistor radios and the Walkman, a small stereo cassette player.
AFP PHOTO/JIJI PRESS
JIJI PRESS / AFP
Morita Akio 1992-ben. Fotó: Jiji Press / AFP

A Morita család az 1500-as évektől foglalkozott szaké (japán rizsbor) és szójaszósz készítésével Tokoname városkában, és időközben takaros vagyonra tett szert. Apja az 1921. január 26-án született Akiót is a vállalkozás folytatására szánta, már középiskolásként részt kellett vállalnia a cég igazgatásában, és szabadnapjait is az üzemben töltötte. Azonban még a szakénál és a szójánál is jobban izgatta a fizika és a matematika, képzeletét pedig a nyugati kultúra olyan csodái nyűgözték le, mint az automobil és a fonográf.

Az oszakai egyetemen 1944-ben végezte el a fizika szakot. A második világháborúban küzdő Japánnak minden katonára szüksége volt, őt is besorozták, a csendes-óceáni hadszíntérre vezényelték, ott ismerkedett meg Maszaru Ibuka mérnökkel. A háború után apja beletörődött, hogy a családi cég helyett más területen próbálja ki magát, így 1946. május 7-én Ibukával közös céget alapítottak. A Tokyo Tsushin Kogyo KK (Tokiói Távközlési Vállalat) 20 alkalmazottal és 190 ezer jen (375 dollár) kölcsöntőkével kezdte meg működését egy szétbombázott műhelyben. A két alapító negyven évig, Ibuka 1997-ben bekövetkezett haláláig dolgozott együtt szoros barátságban. Ibuka a kutatásért és a termékfejlesztésért felelt, Morita a marketinget és a pénzügyeket vitte.

A vállalat 1949-ben rukkolt elő az első japán gyártmányú magnókészülékkel, ez azonban ormótlan és nehéz volt, nem érett meg a sikerre. Az ötvenes évek elején a Bell cégtől engedélyt kaptak tranzisztorok gyártására, ami döntőnek bizonyult a cég életében. Mivel a japán gazdaság még nem állt talpra, az amerikai piacra szegezve tekintetüket egy forradalmi találmányon, a hordozható tranzisztoros rádión kezdtek dolgozni. Bár az első zsebrádiót egy amerikai vállalat már elkészítette, de ez inkább még csak játékszer volt. Morita 1955-ben jelent meg saját készülékeivel, de nem akadt forgalmazóra. Végül az amerikai Bulova óragyár (amely ironikus módon ma már a japán Citizen cég tulajdonában áll) hajlandónak mutatkozott 100 ezer darab átvételére, de csak úgy, ha saját nevén árulhatja azokat. Morita – jóllehet mindenki az ajánlat elfogadására buzdította, és az üzlet volumene nagyobb volt, mint a Sony akkori teljes kapitalizációja – nemet mondott.

Mint utólag kiderült, élete legjobb döntését hozta meg, a japánok Tokyo Tsushin Kogyo néven is letarolták a piacot. A siker nyomán, 1958-ban döntöttek úgy, hogy a továbbiakban a könnyebben kiejthető és megjegyezhető Sony néven folytatják, utalásként a latin sonus, hang szóra és a japán szlengben csodagyereket jelentő Sonny-boysra. Az első Sony rádióban hat tranzisztor volt, a harmincéves jubileumra hasonló méretű és kinézetű rádiót készítettek, de ebben már 31 758 tranzisztorral egyenértékű nyomtatott áramkör lapult.

Sony presents the smalles walkman at the Internationale Funkausstellung in Berlini on the 9th of September in 1983.
CHRIS HOFFMANN / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP
A legvékonyabb walkman 1983-ban. Fotó: Chris Hoffmann / dpa Picture-Alliance via AFP

Az üzlet gyakorlati vezetését átvevő Morita – első japán vállalati vezetőként – áttelepült Amerikába, hogy megismerje a legnagyobb felvevőpiacot. 1960-ban megalapította a Sony helyi leányvállalatát, amelyet egy évvel később – első japán vállalatként – bevezettek az amerikai tőzsdére. A Sony megjelent Európában is, és hogy a beszállítóktól való függését csökkentse, saját vegyi üzemet hozott létre. A hatvanas évek elején piacra dobták az első teljesen tranzisztoros televíziót, majd a videómagnót és a színes tévét, a színes videókazettát. A diadalmenetet csak az szakította meg, amikor a Sony által kifejlesztett, a szakma által egyöntetűen jobbnak ítélt Betamax videórendszer alulmaradt a VHS szisztémával szemben. 1979-ben újabb kisebb méretű kulturális forradalmat indítottak el, amikor előálltak a zsebben hordozható mini hifiberendezéssel, amelyet walkman néven ismer a világ. A zenerajongó Morita elvárása az autókban használt sztereó hangzáshoz hasonló magas hangzásminőség és a hordozhatóság volt. Mérnökei kételkedtek, és piackutatásokra hivatkozva le akarták beszélni ötletéről, de az idő őt igazolta, a sétálómagnók elterjedtek.

A Sony tevékenysége az idők során jelentősen bővült: a hatvanas évek végétől beszálltak a zeneiparba, a hetvenes évektől a pénzügyekbe. 1988-ban megvásárolták az amerikai CBS lemezkiadót, így elsőként tudtak egyszerre kínálni tartalmat és annak lejátszására képes készülékeket. A Sony 2004-ben egyesült a BMG zenei mamutvállalattal, és megvette az utolsó független hollywoodi stúdiót, az MGM-et. A szórakoztató- és elektronikai ipari konszern jelen van a számítástechnikától – gondoljunk a Playstation játékkonzolra –, a CD-iparon és a digitális kamerákon át a mobiltelefon-gyártásig. A vállalatnak számos országban – így Magyarországon is – vannak leányvállalatai, termelőüzemei.

Morita üzleti filozófiáját 1986-ban a Made in Japan című könyvben foglalta össze. A gazdaságtörténet főszerepet tulajdonít neki abban, hogy a japán ipar a második világháború után nemcsak magához tért, hanem a külföldi eredmények másolójából kezdeményező, újító és meghatározó ipari nagyhatalom lett a mindenkori kulcságazatokban.

Morita 1971-ben lett az anyacég aktív elnöke, majd 1976-ban az igazgatótanács elnöke. Tevékenységéért számos hazai és külföldi kitüntetésben részesült. 1993-ban golfozás közben agyvérzést kapott, ezután visszavonult az üzleti élettől, és csak a Sony tiszteletbeli elnöki címét tartotta meg. 1999. október 3-án halt meg Tokióban tüdőgyulladás következtében. Cége a 21. században is töretlenül az általa kidolgozott dinamikus stratégiát alkalmazza, a világ meghatározó vállalkozása. A Sony csoportot a Forbes Global 2000 listán 2023-ban az 57. helyre sorolták.