Moszkva téren innen és túl - MAGYARORSZÁG 2011

Egyéb

A Magyarország 2011 legnagyobb része érthető a film keletkezéstörténete nélkül is, amely szerint Tarr Béla megelégelte a tavaly teljesen leállt filmgyártás miatti sopánkodást, és felkért tizenegy rendezőt, hogy készítsenek egy-egy párperces filmet ?Magyarország 2011?-témában, még akkor is, ha semmiféle anyagi támogatást nem tudnak összeszedni sehonnan sem. A rendezők pedig rendeztek, ha nem is mind remekműveket.

Azért példa erre is akad. Kocsis Ágnes kisfilmje messze kiemelkedik az egész mezőnyből, és nem csak azért, mert egyáltalán nem látszik rajta sem a pénzhiány, sem az ad hoc filmezés hirtelensége. Kocsis egy hajléktalan egy napját mutatja be a nincsteleneket kriminalizáló jogi környezetben: a Fedél Nélkült áruló néni mellé szegődik egy kutya, ám mivel állatot nem lehet bevinni a hajléktalanszállóba, kénytelenek mindketten a parkban aludni. Csakhogy a ?közterület életvitelszerű használata? szabálysértés, a visszaeső és a bírságot befizetni nem tudó (már a felvetés is cinikus) elkövető elzárással büntetendő. Kocsis rendkívül igényesen komponált beállításokkal, dokumentumfilmesen tárgyilagos, mégis megindítóan emberközeli forgatókönyvvel, profin felépített hatásmechanizmussal, remek ?színészválasztással? viszi végig a történetet.

A társadalmi tematika több rendezőt is megmozgatott, a témához való közelítés pedig rendkívül sokszínűvé tette a filmet. Török Ferenc például saját magát parafrazeálva a Moszkva ? vagyis Széll Kálmán ? téren álldogáló munkanélkülieket, illegális munkásokat kapja lencsevégre, kommentár helyett Orbán Viktor szónoklatát megszólaltatva: a miniszterelnök épp arról beszél, hogy mindenkinek lesz munkája. A visszafogott didaxis ellentéte Szabó Simon egyszeri vicce, amelyben egy telepi srác a nagy lóvé reményében luxushajóra menne dolgozni, de kiderül, hogy ehhez párszázezres tanfolyamot kéne elvégeznie ? nincs sopánkodás, nincs szociális alapú rendszerkritika, csak egy lecsúszott figura bemutatása. Fliegauf Bence ennél is továbbmegy a véleményformálás nélkülözésében: szavak nélküli kisfilmjében három hosszú snitten cigányokat mutat, akik nem csinálnak semmi különöset. Csak léteznek.

Nagyjából ennyi lenne az, amitől az ember elégedetten távozik a moziból ? de még ott van a filmesek legalább fele. Közülük néhányan mélyen merülnek a giccsbe ? Jeles András a ?gondolkodom, tehát vagyok? frázisát mondatja el néhány fekete-fehér fejjel, Salamon András egy népdal sorait néhány színes fejjel, Siroki Lászlónak meg mindössze annyi gondolata támadt, hogy mi lenne, ha falusi tájképek alá városi dugó zaját vágna, a belvárosi képek alá meg madárcsicsergést ?, de ez még mindig jobb, mint mondjuk Forgács Péter médiaművész kísérleti köldöknézése. A művész saját Tapintat című festményétől megihletve pár percig egy kibelezett, rohadó kecskét simogató és pöcögtető férfit mutat, miközben a képernyő szélén egy vers sorai futnak.

Utóbbi kisfilmekre nehéz minden jóindulat ellenére is nem ferde szemmel nézni, látva, hogy más rendezőknél a pénzhiány nem feltétlenül jelenti az eredeti ötletek vagy az igényesség hiányát ? jómagam a hét bő esztendő alatt is inkább rájuk lennék igazán kíváncsi.

Vagy azokra, akik nem filmet, hanem a pénztelenségre reagáló publicisztikát forgattak: mint Pálfi György egy remek, jól átgondolt és példaszerűen megvalósított poénnal, vagy Jancsó Miklós egy tüzes, ám mérsékelten tűzbe hozó nagy mondattal. Itt nem forgatni, hanem ordítani kell. És nem a boldogságtól.