Mozdulatokká transzformált psziché

Egyéb

Ido Batash-sal közösen hoztátok létre az Ego Trip című előadást. Milyen hasonlóság van a gondolkodásmódotokban, amely útjára indította a közös munkát?

Amikor 2011-ben először láttam Ido Batash munkáját, azt vettem észre, hogy számára is rendkívül fontos a mozdulatok részletessége, finomsága. Ő is úgy játszik a testtel, hogy az közben megváltozik: nem emberi formát ölt, hanem átszellemül, átlényegül.

 

Hogyan zajlott az alkotói folyamat? Ki voltak osztva a feladatok vagy az Ego Trip egy közös gondolkodás gyümölcse?

Abszolút együtt találtunk ki mindent. Az alkotói folyamatot egy tenisz meccshez hasonlítanám: pattogott a labda kettőnk között, mint egymás ötletei, amelyeket kölcsönösen tovább fejlesztettünk. Teljesen együtt dolgoztunk, nem volt munkamegosztás. Nyilván később voltak olyan helyzetek, amelyhez Ido tudott jobban kapcsolódni, és természetesen voltak olyan részek, amelyek hozzám álltak közelebb.

 

Az Ego Trip az emberi psziché működéséről szól. Hogyan fordítjátok le a tánc nyelvére az emberi lélek működését?

Ebben a darabban az emberek egymáshoz való viszonyát vizsgáltuk, azt, hogy a kapcsolatok hogyan alakulnak egy ember fejében. Például ha találkozol valakivel, alkotsz róla egy véleményt, és elképzeled, hogy az illetőre milyen benyomást tettél. Ezekben az esetekben elindulnak bizonyos folyamatok a fejben, amelyek nem feltétlenül egyeznek a valósággal. Vannak helyzetek, amikor az ember benne tud lenni a pillanatban és nem azzal foglalkozik, hogy most éppen milyen jól fogalmazta meg az adott mondatot, hanem a gondolataira koncentrál. Az időhöz való viszony foglalkoztatott bennünket és az, hogy miért nem tudunk önazonosak lenni, miért foglalkozunk azzal, hogy ki mit gondol rólunk.

 

Miért döntöttetek amellett, hogy nemzetközi társulattal fogtok hozzá a darab megvalósításához?

Tavaly áprilisban tartottunk egy felvételit, amely nyitott volt: mind Magyarországon, mind külföldön meghirdettük. Nem döntés volt, hogy nemzetközi csapattal dolgozzunk, hanem így alakult, ugyanis nagy meglepetésünkre sokkal több külföldi jelentkezés érkezett. Az ő személyiségük, előadói kvalitásuk fogott meg minket a felvételin. Egy csoportot szerettünk volna összekovácsolni, amelyhez különböző korú, karakterű embereket kerestünk.

 

Milyen vizuális koncepció társul a darabhoz?

Már az alkotás legelején egyetértettünk abban Ido Bataschal, hogy nagyon egyszerű és letisztult előadást szeretnénk létrehozni, amelynek középpontjában az ember áll. Bár voltak ötletek, de végül nem éreztük szükségesnek bármiféle technika bevonását az előadásba. Az Ego Trip egy nagyon letisztult térben játszódik, ami akármi lehet, akár egy váróterem is.

Az előadás zenéjét a német származású Anton Berman vágta, dolgozta össze, sok különféle műfajú művet felhasználva, melyek mégis egy koherens szövetet képeznek az előadás köré.