A kortárs művészet kedvelői számára ünnepi alkalom volt a kortárs galériák hétvégéje: tárlatvezetések, előadások, kiállítás-megnyitók, galériatúrák várták az érdeklődőket, hogy a hosszú lezárások után ismét elmerülhessenek a képzőművészet élvezetében, és megtalálják érzéseik művészi lenyomatait.

Az idén már hetedszer megrendezett programsorozat az újranyitást ünnepelte, a kiállítások pedig természetesen a jelenkor kihívásaira reflektáltak. Az Einspach Fine Art & Photography Galéria éppen erre az alkalomra időzítette a megnyitóját, és kiemelkedő műtárgyárak sorát felvonultató tárlattal kedveskedett az érdeklődőknek.

A kortárs művészet kedvelői elsősorban neves hazai, de néhány külföldi alkotó remekműveiben is gyönyörködhettek az Einspach Galéria tárlatvezetésén, amely festmények, szobrok, installációk és művészi fotográfiák bemutatásával is foglalkozik. Átfogó képet kaphattunk a kortárs művészet jelentős áramlatairól és képviselőiről, mások mellett Drozdik Orsolya, Vető János, Fajó János, Hetey Katalin, Z. Gács György, Magdalena Abakanowicz jelentős művei láthatók a frissen megnyílt galériában.

Az Einspach Fine Art & Photography Galéria kiállítása július 2-ig látogatható.

Az acb Galéria már 2016 óta kizárólagos képviselője a Kossuth-díjas festőművész Bak Imrének, akinek ezúttal a 2020-ban elkészült legújabb, monumentális festményciklusát, a Helyzetet mutatják be. A világjárvány sem törte le a nyolcvanéves mester alkotókedvét, sőt még a megszokottnál is érzékenyebben, frissebben, dinamikusabban reagált a változásokra, melyek alapvetően alakították át a valóságunkat.

A geometrikus absztrakció mestere ezúttal a hagyományos portré műfaját dolgozta fel, elsősorban archaikus elemekhez visszanyúlva. A művészetére jellemző játékos figuralitás itt is kidomborodik, még egy zöld macska portréja is feltűnik a tárlaton.

Az acb Galéria kisebb kiállítóterébe, az Attachmentbe Mátrai Erik XYZ című fényinstallációja költözött be. Ebben köd segítségével anyagszerűvé tett fénynyalábok mozognak, a térbeli koordináta-rendszer X, Y, és Z tengelyének állandó mozgatásával a térbeli viszonyok változásait modellezi le a művész.

A matematika nyelvét használja az emberi lét állandó változásának komplex bemutatására. A sötétben, a mozgó fényfalak közt járkálva, az installációt mozgató motorok hangos zúgását hallgatva egyből elveszetté válik a néző: a lét bizonytalansága közvetlenül megragadhatóvá, fenyegetővé válik.

Az acb Galéria Bak Imre: Helyzet című kiállítása és Mátrai Erik XYZ című alkotása július 16-ig tekinthető meg.

A Knoll Galéria Budapest A solastalgia kora című tárlatával készült a kortárs galériák hétvégéjére. De mi az a solastalgia? Az ausztrál Glenn Albrecht fogalmazta meg először, hogy nemcsak az otthon utáni vágy, a nosztalgia betegítheti meg az embert, hanem a klímaváltozás okozta életkörülmények megváltozása, a változatlan régi otthon utáni vágyakozás, azaz a solastalgia is mentális betegség kiváltója lehet.

Korunk égető problémája, a klímaváltozás és következményei a képzőművészetben is megjelennek, épp annyira változatos formában, mint amennyire sokféle hatással kell szembesülnünk a környezeti változások terén. Az antropocén földtörténeti korszakban járunk, amikor már szinte teljesen eltűnt a Föld színéről a civilizációtól mentes táj. Egyre több emberben, művészben vetődik fel, hogy mit lehetne tenni Földünk megmentéséért, egyre elterjedtebbek az ökokritikai narratívák.

A tárlat rendkívül sokszínűen reflektál e súlyos kérdésekre. Nemes Csaba egyenesen idilli tájképére festette a szorongató kérdést: What will be here? És Birkás Ákos is „kommunikáló” festménnyel késztet új identitás keresésére.

Nemes Csaba másik idilli, ember által megmunkált tájképébe csupán a horizont vonala csúfít bele, főleg azért, mert függőlegesen vágja ketté, s ezzel megkérdőjelezi a táj idilliségét. Erdőtűz vörös lángok nélkül? Lassan már oly gyakran találkozunk a híradásokban erdőtüzekről szóló tudósításokkal, hogy fel sem kapjuk rájuk a fejünket. Nemes Ákos festőművész éppen a szürke felületekkel készteti szembesítésre a nézőt. w. Horváth Tibor bójái közt járkálva pedig érzékletesen szembesülhetünk a víz hiányával és annak elképesztően lehangoló érzésével. Ideje riadót fújnia az emberiségnek!

A Knoll Galéria Budapest A solastalgia kora című tárlata július 24-ig látogatható.

A nyitóképen Bak Imre: Helyzet című műve.

A fotók a szerző képei.