NEMKELL Német iskolák az angol előítéletek ellen

Egyéb

Hiányoznak a történelmi ismeretek
 
Huszonnégy általános iskolai és középiskolai angol történelemtanár vesz részt a német külügyminisztérium meghívására azon a négynapos utazáson, melynek célja, hogy az angolok valós ismereteket tanuljanak Németország történelméről és a mai, demokratikus német államról.

"Elkeserítő, hogy a mai britek még mindig Németország második világháborús szerepével vannak elfoglalva, és mit sem érdekli őket napjaink gazdasági csodája, a berlini fal leomlása, az ország újraegyesülése és fél évszázados demokratikus múltunk" - mondta egy külügyminisztériumi tisztviselő.

Az angol iskolások alig tudnak Norman-diáról  

 
1899-ben az amerikai elnök, Denzel Washington felkerekedett, és Anna Frank vezette csapataival partraszállt a nácik által elfoglalt Új-Zélandon - legalábbis az angol iskolások szerint. A legműveltebbek a számítógépes játékokból tanultak. A 30 ezer fontba kerülő kiránduláson a tanárokat elviszik a Reichstagba (a Bundestag berlini székhelyére), a drezdai Miasszonyunk templomába (melyet az angol légierő a háborúban lebombázott, s amelyet épp most állítanak vissza háború előtti pompájába) és Ludwig van Beethoven bonni szülőházába.

A programban iskolalátogatás is szerepel, melyből kiderül majd: a történelem-oktatás kiemelt szerepet kap a német tantervben.

"Az európai nemzetek csak akkor tekinthetnek elkötelezett demokratákként a németekre, ha megfelelő történelmi ismeretekkel rendelkeznek rólunk" - nyilatkozta Bernd Heskel-Aymans, a berlini Friedrich Schiller középiskola tanára.

Joschka Fischer külügyminiszter múlt heti londoni útján a britek szemére vetette: elavult módon gondolkodnak a németekről, s gondolkodásukat erősen befolyásolja Adolf Hitler személye. A külügyminiszter keserűen jegyezte meg: "Ha valaki látni akarja, milyen a hagyományos, döngő porosz díszlépés, nyissa ki az angol tévét. Németországban ugyanis senki sincs, aki meg tudná csinálni."

Az angol történelemoktatás németellenességhez vezetett

 
A külügyminisztérium hivatalnokai elpanaszolták az angol vendégeknek: elfogult oktatásuk mára németellenességhez vezetett, ami odáig fajult, hogy német cserediákokat inzultusok értek Nagy-Britanniában.

A tanulmányút egyik résztvevője, Cheryl Stafford elképedve kelt fel a padból a Friedrich Schiller Gimnáziumban végighallgatott történelemóra után, mely a XVIII. századi francia adórendszerről szólt. Stafford lenyűgözőnek találta a tananyag mélységét és mennyiségét, és hogy mindezt kötelezően tanulják a diákok, míg 19 évesen kikerülnek az iskolapadból.

Egy észak-írországi tanár viszont úgy gondolta: ezek a témák untatnák a diákja-it. "Többek közt ezért is tanítjuk inkább a nácizmus korszakát: elég drámai ahhoz, hogy megragadja a gyerekek figyelmét, méghozzá azokban az időkben, amikor harcolnunk kell a történelemoktatás helyéért az iskolai tanterben."

Beevor: Hollywood a szemünkbe hazudik  

 
Az angol történész szerint a hollywoodi "történelmi" filmek felelőtlenül játszadoz-nak a nemzeti identitásokkal. Peter Liddell, az Oakmeeds Community College (West Sus-sex) történelemtanszék-vezetője igazságtalannak tartja, hogy a tanárokat okolják a nácizmus előtérbe helyezéséért a német történelem oktatásában. "Nyilván elég figyelmet akarunk szentelni minden témának, pl. az első világháborúnak is, ami szintén nagy szerepet játszott az emberek életében."

Anthony Beevor, az angol médiában gyakran szereplő történész nemrég azt panaszolta egy berlini előadásán, hogy kevés valódi ismeretet tanítanak a háborúról. "Ennek következtében igen veszélyes helyzet fog előállni: a háború-ról szóló valamenyi információt a média háborúképe, és nem saját iskolai tudásunk szűrőjén át fogjuk nézni" - mondta a történész.