A Muse előszele - SZIGET 5. NAP

Egyéb

Onnan is látszik, hogy a Muse határozta meg az aznapi programot, hogy a szervezők igyekeztek abból a zenei világból válogatni, ahova a brit trió is tartozik. Persze ez egy tágan értelmezett kategória, hiszen ugyanúgy belefért ebbe Danko Jones, a Billy Talent, a Kasabian, de még valamennyire akár a Monster Magnet is. Furcsa, de mégis simán elképzelhető, hogy aki szereti a Muse-t, az szeretheti az itt felsorolt zenekarok bármelyikét is.
Miután a túl lassan behömpölygő tömeg miatt sikeresen lekéstem a Danko Jones koncertet, megpróbáltam találni egy olyan helyet, ami közel van a Nagyszínpadhoz, de eső esetén jó kiindulópont lehet a meneküléshez is. Az idő párás, de a napfény azért így is elég intenzív ahhoz, hogy lemondjak arról a nagy esőről, amivel délelőtt óta mindenki ijesztgetett.
 

sziget2010_billytalent_20100816_bykarip_01.jpg
Billy Talent

A Billy Talent koncert közeledtével egyre bátrabb leszek és a biztonságos helyet elhagyva majdnem gond nélkül el tudok jutni a színpad közvetlen közelébe. Gyülekezik egy masszív ötszáz fős rajongótábor, de rajtuk kívül csak bágyadt arcú, félmeztelen külföldiek álldogálnak a lemenő nap fényében. Bár néhány pocakos technikus már átrohangál a Billy Talent molinó előtt, de egyelőre még nincs komoly jele annak, hogy elkezdődik a koncert. Aztán egyszer csak, mintha meg akarták volna ijeszteni a közönséget, beugrik a zenekar. Felcsendül a nagy sikítással induló Devil In The Midnight Mass című szám, aminek hatására egyből beindul a már említett rajongói mag. Sajnos ez a pillanat volt a koncert fénypontja, annak ellenére, hogy a Billy Talent nagyon szépen helytállt és fáradhatatlanul darálta a néha jobb, néha rosszabb punk rockba oltott emo számokat. Az első dal végére elkezdtek szivárogni az emberek a színpad elé és máris jobban festett, az eleinte bizony kínos nézőszám. Az ugráló táborból valaki kanadai zászlót lengetett, ami szemmel láthatóan jól esett a bandának. Hazájuk lobogója egyébként a gitárosuk hangszerén is feltűnt, tehát nem lehet azt mondani, hogy a kanadai nép túlságosan visszahúzódó lenne hazaszeretet terén.

 

A gyors tempóban tekert számok között eleinte kicsit félszegen, de épp emiatt szimpatikusan próbált kommunikálni az énekes. Megemlítette, hogy ez az első magyar koncertjük és hogy reméli, mindenki megnézi majd este a Muse-t. A közönség hergelését is ügyesen először erre fűzte fel, tehát nem saját magát, hanem az esti főattrakciót ünnepeltette kezdetben. Fejrázás, monitorládára állás, kikacsintó tetoválások, sikítás. Már a harmadik számnál tartunk, de kicsit olyan, mintha az elsőt húznák. Körbenézek, mostanra már egész combos a közönség létszáma. Sőt, pár sorral mögöttem olyan prominens személyiségek is tiszteletüket teszik, mint a zenekarát sirató Lovasi András, aki egyik haverjával nézelődik pár szám erejéig a tinik között.

 
Ezalatt profin, de kicsit túlságosan sietve halad előre a zenekar a szettjében. Minden hang, mozdulat, még köpés is a helyén van, de ennél sajnos több kell ahhoz, hogy egy délutáni Sziget-közönséget meghasson egy másod-, de inkább harmadvonalas banda. Persze itt nem a zenéjük minőségére gondolok, hanem annak ismertségére, hiszen itt a Billy Talent közel sem annyira híres, mint hazájában, az USA-ban, vagy akár Németországban.
 

Mérsékelt tetszést arat, hogy az énekes megdicséri a magyar hölgyek szépségét, de ez még mindig nem elég ahhoz, hogy bólogatásból ugrálásra váltsanak a közönségben állók. Pedig már előkerülnek a repertoárból a The Clash-re emlékeztető, himnuszos darabok, melynek néhány refrénjénél még a közönségénekeltetéssel is megpróbálkozik a frontember. Ez még mindig nem igazán sikeres, de lehet érezni, hogy a színpad előtt álló (most már) tömeg kezd bemelegedni és ez ad egy olyan lökést a bandának, amitől végre mindent belead. A lassú, de ismert Surrender után arra kéri a lányokat a frontember, hogy üljenek a fiúik nyakába és úgy nézzék mostantól a koncertet. Ez az akció meglepően sikeresnek bizonyult, amitől az énekes elég lelkes lett ahhoz, hogy lekurvázza volt barátnőjét és a zenekar belekezdjen egy gyors számba. A nyakakon ülő tinilányok nagy emos együttérzés mellett, most már felszabadultan kezdenek rajongani. A színpadon és előtte is érzi mindenki, hogy most már megtört a jég. Elindul a felszabadult ugrálás a stoneres Devil On My Shoulder és a végére hagyott nagy sláger, a Red Flag riffjeire is. Számomra érthetetlen okból rövid időre még egy gorillának öltözött ember is feltűnt a színpadon egy óriási műpéniszt lóbálva. Ettől a momentumtól eltekintve jó benyomással távoztam a buliról, még akkor is, ha Billy Talent sosem volt számomra szimpatikus zenekar.

 
A könnyen szétfoszló tömegből elindultam a metál színpad felé, mert már kezdéshez készülődött az agyondícsért Monster Magnet. Be kell vallanom, hogy nem igazán ismerem ezt a zenekart, de tisztában voltam jelentőségükkel, meg azzal is, hogy számomra emészthető, kicsit a stoner rockba hajló metált játszanak. Az már csak egy plusz csábítást jelentetett, hogy lehetett a színpadon vonagló táncosnőkben is reménykedni. Legalábbis azt olvastam, hogy több koncertjük is botrányba fulladt az ilyen jellegű performanszok miatt.
 
Mire odaértem, már ment a koncert. A közönségben ugyanúgy megtalálhatóak voltak a csimbókos hajú metálosok, mint a répagatyás csajok és a középkorú ?fiatalos? középvezetők. Ebből arra következtettem, hogy a Monster Magnet-et menő szeretni a metál szcénán kívül is, hiszen ez a mindenki számára emészthető ?igazi ősrock?. Szépen lassan törtem előre a néhol kicsit szellősen álló, de masszív tömegen. Miután a sátor oldalába telepített két szélgép majdnem lefújta a fejemet, kicsit közelítettem a keverőpult felé. Innen szépen látszott, hogy van egy lelkes kb. hétszáz emberből álló, ugráló mag, amit körbevesz a sokféleség fura elegyét képező kíváncsiskodók hada. Én is ez utóbbihoz tartoztam és miután beazonosítottam helyemet a közönségben szépen lassan a színpad felé fordíthattam tekintetemet. Sajnos meztelen táncoslányok nem voltak, de szélgépek ott is dolgoztak dögivel. Egyértelmű, hogy valamivel ki kell hajtani a tomboló metálosokból párolgó emberszagot és meleget. A zenekar teljesen jól néz ki; hosszú hajak, régimódi bőrkabátok és tetkók, semmi manír, de azért néhány lendületes résznél egy-egy őszintének tűnő fejrázás feltűnik. Már nem mai fiúk ők, de mégis könnyűszerrel robbannak a számok a színpadon. Tényleg érezni azt sokaktól hallott őserőt, amire azért a profi hangosítás is rájátszik szerencsére. Itt tűnt fel igazán, hogy ez a színpad sokkal jobban szól, mint a Nagyszínpad. Pedig azt gondolnám, hogy az utóbbi évek bakijai miatt most már biztosan sokkal jobban odafigyelnek a Szigetet leginkább reprezentáló helyszínre.
 

sziget2010_kasabian_20100816_bykarip_01.jpg
Kasabian

Megvárok egy pár számot, ami nekem egy kicsit a Megadeath, valami stoner zenekar és a Jane's Addiction fura elegyeként hat. Utóbbi együttest mondjuk lehet, hogy azért is hoztam fel példaként, mert a Monster Magnet koncertjén az ének hasonlóan viszhangos, mint Perry Ferrel-éknél. A közönség zabálja a számokat; megy a villázás, üvöltözés, tapsolás és minden ami kell. Én mindezek ellenére úgy határozok, hogy visszatérek a Nagszínpadhoz, ahol épp elkezdődött a Kasabian koncertje. Nagyon kíváncsi voltam, hogy egy ilyen, az angolszász világban istenített, de nálunk gyökértelen zenekar mit tud produkálni a Szigeten.

 

Körülbelül a második számra érhettem oda, amikor már keverőpult elé csak kisebb küzdelmek árán lehetett eljutni. Nem tudni, hogy ez a nézőszám tényleg a Kasabiannak köszönhető, vagy a közelgő Muse koncert iránt érdeklődők szállták meg a területet. Először a színpad bal oldalánál található kicsit szellősebb részhez megyek, ahonnan konkrétan csak a dobot, valami búgást és az énekes itt-ott elhaló hangját lehet hallani. Rászánom magamat, hogy áttelepüljek egy jobb helyre. Megcélzom a keverőpult környékét, tekintve, hogy ha máshol nem is, de legalább ott jobban szoktak szólni a koncertek hasonló esetben. Tévedtem. Ugyanolyan élvezhetetlen masszát lehetett csak hallani. Egy ilyen típusú zenekarnál ez különösen idegesítő, hiszen itt a lassan döngölő gitárfüggönyök és a felette úszó ének adják a zene igazi erejét. Ehelyett meg hallhattuk a dobot, néha valami kuttyogó basszust és a hol elhalkuló, hol hangosodó éneket. Erről mind nem tehet a zenekar, de arról igen, hogy ezt a helyzetet nem igazán tudták kezelni. Tom Meighan énekes hiába ugrál föl alá aranylóan csillogó napszemüvegében, látszik, hogy ezt nem a felszabadult hangulat miatt, hanem csak kínjában teszi. A zenekar is menőn néz ki, de a szemükből áradó kétségbeesés minden rock and roll életérzést kiöl a koncertből. Ha csak részlegesen, de kiállásában és legfőképp hozzáállásában egyértelműen igyekszik hasonlítani az Oasisre az együttes. Ez sajnos csak úgy működhetne, ha a pimaszság és a nagyképűség mellé magabiztosság és ütős produkció is társul.

 

A zenekar becsülettel vergődik a színpadon, amit a közönség, ha nem is díjaz, de azért néha megtapsol. Hiába a menő ruhák, a köpdösés, a számonkénti gitárváltás és a kis asztalkára precízen kirakott effektpedálok, ezt már nem lehet megmenteni. A hangulat és a hangosítás sem javul igazán a számok előrehaladtával. Több slágeren is túl vagyunk már, de mégsem változik igazán semmi. A frontember megpróbálja aktivizálni a nézőket és az egyik dúdolható refrénnél elkezdi integetésre biztatni a kissé elkenődött tömeget. Valamennyire azért sikerrel jár és ezen felbuzdulva belekezd a kicsit olcsó ?Budapest, you're the best!? frázis kántálásába. A nézőkre ez sem hat igazán, mint ahogyan a trombitással kiegészült felállás pátoszosabb hangvétele sem. A koncert végére hagyott két nagy sláger; a Club Foot és az L.S.F. azért a rossz hangzás ellenére is felkavarják az állóvizet. Az előbbi dalhoz egyébként épp Budapesten forgatott klipet a zenekar, tehát az is lehet, hogy a nagy éljenzés kicsit ennek is szól. Az L.S.F.-nél Meighan egy utolsó kísérletet tesz a közönségénekeltetésre, ami most már többé-kevésbé működik is, de sajnos ezzel sem sikerült visszahozni a már elvesztett meccset, amit a Kasabian a hangosítás és saját idegessége ellen folytatott. Kicsit sajnálom azért, hogy a Muse-nak ilyen könnyű volt megugrani azt a lécet, amiről azért mindenki azt gondolta, hogy magasabban lesz egy Szigetes Kasabian koncert után.