Múzeumok Éjszakája - MILLENÁRIS FOGADÓ

Egyéb

Az "iparosok" kiköltözése jó tíz éve még valami alternatív megmozdulásnak számított volna, most az előttünk álló trendek felvonulását nézhettük végig, a futurista rendőrségi autótól az uniszex jelmezekig. Erős felütés a jövő szelektív szemétgyűjtésének látványvilágát idéző kiállítás a bejáratnál. Az egyetem néhány ökotudatos diákjának tervei már nem is annyira távoliak. Maketteken és leporellókon látható, hogy milyen lesz majd az eljövendő zöld kukás világ. Mire megtanuljuk szétválasztani az üveget, a műanyagot és a szerves hulladékokat, addigra megszépülnek körülöttünk a szemetes konténerek.
 

A Fogadó galériáin megint csak kiállítások, némelyik interaktív játékkal kísérve, például lehet programfüzethez címlapot tervezni annak, aki nem szégyelli a rajztudását egy vizuáledzett egyetemista előtt. A Formatervezés Tanszék kis bemutatója leporellókon és vitrin alatt a jelenkor és a jövő tárgyi világába engedi bepillantani a közönséget. Szívesen megnézném az 1950 óta létező tanszék első kurzusa diákjainak munkáit is itt, vajon mit változott azóta forma tekintetében a világ. Látható itt interaktív ékszer, ha jól vettem ki, beültethető chip formájában, felhasználóbarát játszótér, látszólag hagyományos mászókákkal, mozgási energiát felhasználó hűtőtáska, interaktív metróállomás, érintésre működő információs pultokkal és külön gyerekek számára kialakított sarkokkal, meg társadalmi reklám véradáshoz, amely azt hirdeti büszkén: ma is megmentettem három ember életét.

 

Eljön tehát az a kor, amelyben divat lesz odafigyelni másokra, sikk lesz majd a közösségért felelős gondolkodás. A nyolcvan százalékos páratartalomban hömpölygő, a parkból az eső elől beszorult tömeg most kollektíven elgondolkodhat azon, hogy vajon felelős-e másokért. A padlástérben kialakított, Tolerancia című tárlat már-már nyomasztó lehet némelyeknek, ott egy, a Külügyminisztérium támogatásával megvalósult projekt képei láthatók. Arról értekeznek vizuálisan a környező országok művészeti felsőoktatási intézményeinek diákjai is, hogy mit jelent az identitás és mit jelent a gyűlölet. Akadnak vicces alkotások is, például egy egerekről szóló animációs film, vagy az acsarkodó lábujjakat fantáziáló plakát. Ökotémában filmvetítés zajlik, ott sokan megpróbálják kipihenni a múzeumjáró fanatikusok délutánját. Lejjebb még egy tárlat, a MOME Szilikát tanszékének bemutatója az üveg, a porcelán, a kerámia különféle, korszerű megnyilvánulási formáiról. Különleges a kiállítási forma, három oldalú oszlopokon, életnagyságban láthatók az alkotók is, akikről nyilván a fotószakosok készítették a tréfás, tervezett tárgyaikra rímelő, képes bemutatkozót. Belső terekben felfüggeszthető képi játékokat, tollaslabda alakú sószórokat, világító üvegszekrényt, szorongás-installációt, meg üvegfelületre exponált testetlen fotográfiát is láthatunk, bármit jelentsen is az.

 

A látványtól megfáradt szemeket aztán tovább lehet edzeni a kifutón, ahol Novák Péter konferál, fején egy televíziós készüléket imitáló festett kartonnal jelenti be a divatbemutatót, amelyen uniszex ruhákat láthat a nép. A textil szakosok és ruhatervezők gender mainstreaming (a társadalmi nemekről való újfajta gondolkodás bevezetése a trendekbe) ötletei vonulnak fel s alá, időnkét azt is gondolhatnánk, hogy az Alfa holdbázis újabb szériájához tervezték a jelmezeket. A bűvész-showra, és a Budapest Kortárstánc Főiskola Floralia ünnepi színes-szellemes táncelőadására már megtelik a ház és alig várják a rózsadombi parti-túristák, hogy kezdődjön az Erik Sumo Dj szett, lehessen bemutatni az otthonról hozott kollekciót a MOME techno-buliban.