A külföldi közönség hiánya ellenére kivételes sikert aratott, 1,25 millió látogatót vonzott a Morozov testvérek legendás impresszionista gyűjteményét bemutató egyedülálló kiállítás a párizsi Fondation Louis-Vuitton művészeti múzeum és kulturális központban – közölte az intézmény.

A több mint fél évig tartó, április 3-án zárult kiállítás látogatottsága csak kevéssel maradt el a Scsukin-gyűjteményt 2016–17-ben bemutató tárlatétól, amelyet rekordszámú érdeklődő, 1,29 millió ember tekintett meg.

A Morozov-kiállításra 84 százalékban franciák váltottak belépőjegyet a koronavírus-világjárvány okozta utazási nehézségek miatt. Bár Európából érkeztek látogatók, az ázsiai és az amerikai turisták teljesen elmaradtak – közölte az alapítvány.

A több múzeum közt szétosztott gyűjteményben, mely először volt látható Oroszországon kívül, ráadásul egyesítve, a francia modern művészet ikonjai mellett az orosz avantgárd jelentős művészei, köztük Malevics és Szerov alkotásai is szerepeltek. A 200 művet tartalmazó, The Morozov Collection. Icons of Modern Art című kiállítás az eredeti tervek szerint február 22-ig tartott volna nyitva, de a tárlatot április 3-ig meghosszabbították.

Bernard Arnault francia multimilliárdos magánalapítványa másodszor mutatott be nagy orosz gyűjteményből kiállítást. A Scsukin-gyűjtemény 2016 októberétől 2017 márciusáig volt látható a Louis Vuitton Alapítvány szervezte kiállításon. Honfitársához, Szergej Scsukinhoz hasonlóan Mihail és Ivan Morozov is gazdag nagyiparos és művészetbarát volt. Mihail (1870–1903) és Ivan Morozov (1871–1921) és Scsukinék a 20. század elejei moszkvai kulturális élet meghatározó családjai voltak, közvetlenül hozzájárultak a modern francia festők nemzetközi elismertetéséhez.

Az 1917-es forradalom után a bolsevikok által államosított Scsukin- és Morozov-gyűjtemény a Sztálin által 1948-ban bezáratott Új Nyugati Művészet Múzeumába került. A Morozov-gyűjteményt később három múzeum között osztották szét.

A Morozov testvérek a francia impresszionista, posztimpresszionista és modern festészet emblematikus vásznait gyűjtötték, de orosz alkotásokat is – Scsukintól eltérően, aki csak francia művészeti alkotásokat vásárolt.

A Morozov-gyűjteményt korábban soha nem állították ki egyben sem Franciaországban, sem külföldön. A kollekciót az elkövetkező napokban visszaviszik Oroszországba, három mű kivételével, amelyeket az ukrajnai háborúval összefüggésben tartanak vissza.

Az egyik festmény, P. P. Koncsalovszkij orosz festőművész egyik önarcképe a hatóságok közlése szerint addig marad Franciaországban, amíg a tulajdonosa, a Vlagyimir Putyin orosz elnökhöz közel álló Petr Aven orosz oligarcha vagyonára érvényesek az Ukrajna megtámadása miatt Oroszország ellen elrendelt európai uniós szankciók.

A másik, Margarita Morozova portréja, amelyet Valentyin Szerov orosz festő készített, az Ukrajnában található dnyiprói szépművészeti múzeum tulajdona. Ez a mű a szervezők közleménye szerint az ukrajnai hatóságok kérésére marad Franciaországban addig, amíg az ország helyzete nem teszi lehetővé a biztonságos hazaszállítást. Egy harmadik alkotás, Valentyin Szerov egy – a Morozov család egyik tagját ábrázoló – portréjának jogi státuszát is vizsgálják a francia hatóságok, mivel az egy másik orosz oligarchához, Vjacseszlav Kantorhoz köthető magánalapítvány, a Magma tulajdonában van, és a közelmúltban az ő neve is felkerült a szankciós intézkedésekkel sújtott személyek listájára.

Nyitókép: AFP/Geoffroy Van Der Hasselt