Nagyszabású Modigliani-kiállítás nyílt Rómában

Kultpol

"Modigliani 1906-ban költözött Párizsba, de azzal, hogy nem állt be a két legnagyobb mester, Matisse és Picasso nyomdokaiba, lényegében ismeretlenségre ítélte magát" - magyarázta Rudy Chiappini a luganói Modern Művészetek Múzeumának igazgatója, a kiállítás szervezője.

A festő elnyújtott, távolba néző alakjait alig vásárolták a huszadik század elején, gyakran a vászon másik oldalára is festenie kellett, hogy költséget spóroljon.

Az igazgató úgy véli, hogy mára viszont Modigliani éppen a népszerűségének lett az áldozata: számos kiállításnak ugyan ő az apropója, ám azok minősége legalábbis vitatható. A kiállítás szervezői a festmények összeállításakor éppen ezért pontosan követték a Ceroni-család hivatalos katalógusait, és a kilencvenes évek óta szervezett öt nagy visszatekintő kiállításra támaszkodtak.

Megcsodálhatók a festőhöz közel állókról - többek között a Leopold Zborowski lengyel költőről, és Paul Guillaume képkereskedőről - festett portrék, vagy szerelme, Jeanne Hébuterne képmásai, aki még a halálba is követte Modiglianit.

A kiállításon megtekinthető egy igazi ritkaság is - egy korai Modigiliani-szobor - és nem hiányoznak a híres, egykor oly nagy botrányt kavart fekvő aktok sem.

(Múlt-kor/MTI-Panoráma)