Az 1970-es években gyakran előfordult, hogy a művészek saját, a privát szférában vagy éppen az illegalitásban gyökerező fórumokat, intézményeket hoztak létre. A Tilt-Tűr-Támogat 3T-jével szembeforduló, a művészeti nyelvet megújító irányzatok számára a vidék sokkal szabadabb terepnek bizonyult, mint a főváros. Pécs M. J. Város Tanácsa Művelődési Osztálya 1977-ben a Színház téri Hírlap-olvasóban hozta létre a város első, kortárs művészetet bemutató kiállítótermét Pinczehelyi Sándor grafikusművész vezetésével, ahol olyan művészeti trendek képviseltethették magukat, amelyek máshol nem vagy csak jóval korlátozottabb keretek között valósulhattak volna meg. A Széchenyi téri kiállítótermet 1979. július 15-én adták át, így már két helyszínen rendeztek tárlatokat, még több lehetőséget adva ezzel az olyan kísérletező természetű neoavantgárd művészcsoportoknak, mint a Pécsi Műhely, melynek maga Pinczehelyi Sándor is tagja volt. A Pécsi Kisgaléria 1984. december 14-ei megnyitásával új helyszínnel és hozzá megfelelő színvonalú irodával, raktárakkal bővült az intézmény, majd 1991-től hozzácsatolták a Grafikai Műhelyt is, egyre nagyobb szerepet töltve be ezzel a város kulturális életében. Habár az ezredforduló előtt változás történt a vezetőségében ? a Pécsi Galéria szakmai munkáját Gamus Árpád irányította tovább ?, valamint később a neve is módosult ? 2001. január 1-jétől mint Pécsi Galéria és Vizuális Művészeti Műhely működött ?, továbbra is alkotóművészeti intézményként látta el szakfeladatait, és azóta is művészeti, szórakoztatási és kulturális tevékenységet folytat. Fontos feladatának tartja a hagyományos művészeti ágakon kívül a kortárs építészet irányzatainak, lehetőségeinek bemutatását. Az intézmény 2010 decemberében újabb helyszínnel gyarapodott: a Zsolnay Kulturális Negyedben megnyílt az 1000 négyzetméteres m21 galéria. A Pécsi Galéria komoly tekintélyt vívott ki a hazai és a nemzetközi művészeti életben. Rangos közreműködők, magas színvonalú kiállítások jellemzik fennállásának időszakát, méltón reprezentálja Pécs és Baranya művészeti, kulturális életét.

Az augusztus 31-én nyílt Pécsi Galéria 40 című kiállításon a Kádár-kori intézményalapítás, majd a rendszerváltást követő kiállítástörténet mentén valójában egy nagyon sajátos művészeti attitűd, az egyes történeti korszakok szakmai közösségének ?művészetfogalma? is megismerhető. Ez a művészetfogalom jól megmutatkozik az intézmény egyes vezetői korszakaiban is, ahogyan Pinczehelyi Sándor, majd Gamus Árpád, végül Komor István más-más szempontok és intézménypolitikai körülmények közt hoztak létre szakmai programokat. A történeti áttekintés súlypontját a RAJZ/DRAWING (1980, 1982, 1984, 1986), illetve a TÁJ/LANDSCAPE (1983), valamint a TERMÉSZET/NATURE (1985) című kiállítások képezik. De nemzetközi kiállítások (PLAKÁTOK/POSTERS) alapozták meg a galéria értékes, jelenleg még nem archivált, nem feldolgozott plakátgyűjteményét is. A negyven év történései között fontos szempontként jelenik meg a galéria kiadói tevékenysége: a katalógusok és az egyéb kiadványok alapján a galéria működésének történetét részletekbe menően végig lehet követni.

A kiállításon bemutatott anyag szubjektív, de nem önkényes válogatás eredménye: a kurátor, Doboviczki Attila a rendteremtés lehetőségét keresi a rendelkezésre álló dokumentumtengerben a Pécsi Tudományegyetem kommunikáció- és médiatudomány szakos hallgatóinak segítségével, akik a galéria negyvenévnyi hagyatékát kutatószemináriumok keretében igyekeznek rendszerezni. Feldolgozzák a többszáz különböző katalógus, kiskiadvány, meghívó, plakát mellett a kiállítások fotódokumentációit, valamint a kiállítások szervezésével kapcsolatos korabeli dokumentációkat is, köztük levelezéseket, műtárgykísérőket, reprodukciókat, katalógusterveket és egyéb hivatalos iratokat. Mindezt kiegészítik a galéria hagyatékába tartozó műtárgyak: a Pécsi Grafikai Műhely gyűjteménye, illetve a galéria nemzetközi plakátgyűjteménye. A kiállítás ? mely bemutatja a kutatás aktuális fázisát, az eddig feltárt anyagokkal rendszerezve ? egészen október 8-ig várja az érdeklődőket.

Antal Lilla

Forrás: pecsigaleria.hu
Fotó: Tóth László/Pécsi Galéria Facebook-oldala