Jazz-rock, a kevesek zenéje
Alapi István eddigi szólólemezeinek döntő többségén fúziós zenét, másként jazz-rockot játszott. Meglehetősen komoly sikerrel, tudniillik 2012-ben a niXfactor kiérdemelte az év hazai jazzalbuma Fonogram-díjat. Rá egy esztendőre elkészítette a folytatást, Inner Vortex címmel.
Mi több, a jazz-rock-kompozíciókat élőben is bemutatta.
„Ugyan gyakran cserélődtek a tagok, de fusion zenekarom nagyon sokáig működött – árulta el a gitáros. –
Nehéz volt összetartani a csapatot, mert a jó zenészek mindig ezerfelé szaladtak. Ráadásul a műsor szintén nehéz volt, ezért a vége felé kikoptak a bonyolult számok, és maradtak az egyszerűbbek, arra improvizált mindenki.
Ugyanakkor a próbák sem azzal az intenzitással folytak, ahogy Steve elképzelte, érthetően elege lett az egészből.
Rockzene nemzetközi színtérre
Négy éve, a karantén – amely alatt Steve nagyon aktívnak mutatkozott a YouTube-csatornáján sugárzott István Alapi's Quarantine Projecttel – feloldását követően, angol nyelvű rockalbummal jelentkezett, a The Last Day Of Foreverrel. Az anyag különlegessége, hogy a dalok énekes kompozíciók, Alapi István tolmácsolásában. Az angol nyelvű szövegek szerzője Jeff Leone, Steve muzsikustársa pedig Fekete Sándor dobos. Az éneklés mellett a többi hangszert, mint gitár, basszusgitár, billentyűs hangszerek a szerző szólaltatta meg.
Nem szokatlan ez tőle, amennyiben az előző, 2018-as L. A. On My Mind esetében szintén egyetlen társat, Borlai Gergő dobost vette maga mellé. Ez az anyag instrumentális rock elejétől a végéig.
Egyszemélyes zenekar
Legújabb lemezén már teljesen egyedül muzsikál. Természetesen újdonsággal is szolgál, mivel minden kompozíció akusztikus hangszereken szólal meg: szitáron, arab lanton, bendzsón, kotón, mandolinon. Ezek mellett mindenféle ütőhangszer hallható, és persze gitárok: nejlonhúros, fémhúros western, dobro (rezonátoros).
„Azon rágódtam, hogyan tudom megoldani elektromos hangszerek és dob híján, hogy ne legyen egysíkú a muzsika. Végül a kompozíciók – jó értelemben véve – eklektikusak lettek. Ennek ellenére nem olyan dalok, amik lemaradtak az előző lemezeimről – jegyezte meg, s azt is: – Dobozban várakozik egy grunge-os anyagom, több mint három éve teljesen kész, pontosabban egy-két szöveg hiányzik.”
Ez szintúgy angol nyelvű lemez lesz, amin Steve társa Hirleman Bertalan dobos, akivel együtt tolták az Eddában a nyolcvanas évtized közepén.
Az utolsó lemez
Azt hiszem, az akusztikus volt az utolsó hanghordozón kiadott lemezem. Nem tudom, él-e még valaki, aki a fiókon kívül be tudja bárhová tenni
– jegyezte meg, majd felidézte, mennyire elégedettek voltak, amikor 1992-ben megjelent akkori zenekara, az XL Sisters lemeze, mint az egyik első hazai CD, a Nagy test, nagy élvezet.
Az első compact discen kiadott magyar rockanyag az Omega Platina válogatásalbuma 1988-ból. Igazság szerint szintén azon esztendőben készült az István, a király CD, azonban az nem került kereskedelmi forgalomba. Az új hanghordozóhoz való viszonyulást érzékletesen leírja, hogy az 1989-ben megjelent, bemutatkozó Bonanza Banzai-anyagot, az Induljon a banzáj!-t hanglemezen és kazettán terjesztették, s csak hét évvel később, a zenekar feloszlását követően jött ki CD-n.
A világ első kereskedelmi célú zenei compact discje 1982-es, amelyen Claudio Arrau zongorázza Chopin keringőit, valamint az évben látott napvilágot az ABBA utolsó lemeze, a The Visitors, elsőként a pop-rock szcénából.
(Éppen két évtizede, az Eurovíziós Dalfesztivál ötvenedik születésnapján, a verseny történetének legjobb dalává választották az 1974-es Waterloo-t.)
„Nem hiszek abban, hogy a zenemegosztó internetes oldalak olyan nagyon jót tennének a zenészekkel, nem nagyon érkeznek szemmel látható összegek. Vannak méltatlankodók, akik azon értetlenkednek, miért kell fizetni a letöltésért. Egy live streamben nekik üzentem, pontosabban egy péknek: óriási szerencséd, amiért a kenyeret még nem lehet online letölteni. Ha majd igen, akkor én háborgok, hogy fizetnem kell.”
Tény, ami tény, a lemezkészítés nem olcsó mulatság, mert ott a stúdió, a hangmérnök, a zenei vezető, és persze a zenészek.
„Aztán az első héten feltölti a lemezt valaki a netre, és soha többet egy darabot sem vesz belőle senki” – jegyezte meg Alapi István.
MI vs. muzsikus
„Nemrég kipróbáltam egy okostelefonos alkalmazást. Letöltesz rá egy dalt, és miközben lejátszod, valós időben kiírja a harmóniamenetet, hét sávra bontja a számot: ének, dob, basszus, gitár stb. Annyit használsz belőle, amennyit akarsz, és azt játszol rá, amit csak akarsz – mesélte. – De nem csak a zenét érinti a mesterséges intelligencia, videóklipet is csinál az AI arra a szövegre, ráadásul amit szintén azzal írattak.”
Ami biztató, hogy a hatvanas, hetvenes, nyolcvanas évek zenéi még mindig minden korosztály kedvencei.
„Pedig a felvételtechnika minősége meg sem közelíti a mai zenékét. És a zenehallgatási szokások is megváltoztak – tette hozzá gondolataimhoz Steve. – Salgótarjánban a nyomda alatt működött az ifjúsági klub. Egy idő után már nem csak a nyomdász fiatalok, a város művészetekre nyitott társasága látogatta. Kamaszkoromban beengedtek, mert tudták, hogy gitározom. Ha megjelent egy új lemez, bekapcsoltuk a hangulatvilágítást: egy huszonöt wattos piros és egy kék izzót. Miután áhítattal végighallgattuk, megbeszéltük, mit is hallottunk.”