A kormány 2015 novemberében döntött az emlékév és az 1956-os Emlékbizottság létrehozásáról. A kormányhatározat megjelenését követően decemberre elkészültek a pontos tervek az emlékév programjairól, kezdeményezéseiről, célkitűzéseiről. A sajtótájékoztatón Balog Zoltán kiemelte: az emlékév fontos és sűrű időszaka zárult le november 4-én, elérkezett tehát az értékelés ideje. ?Jó látni, hogy teljesítettük a célkitűzéseket? ? jegyezte meg az 1956-os Emlékbizottság elnöke, majd elmondta: fontosnak tartották a fiatalság elérését, a pedagógus-továbbképzést, a köszönetmondást, valamint azt, hogy a névtelen, arctalan hősökre irányítsák az emberek figyelmét. Ezek a célok mind teljesültek ? jelentette ki örömmel Balog Zoltán. Kiemelt cél volt a névtelen hősök emlékének felélesztése, melyhez a vidék is kapcsolódott, többek között a büszkeségpontok létrehozásával, valamint a köszönetmondás, nemcsak a hősöknek, hanem ?azoknak az országoknak is, akik befogadták a magyarokat?.

 

1956: a magyar forradalom a legújabb történeti kutatások tükrében címmel eddig 36 képzés zajlott le 867 résztvevővel, január végéig pedig 1800 pedagógus jelentkezett. Az FM 19.56 A forradalom hangja: osztálytermi színházi nevelési foglalkozás az ?56-os fiatalokról középiskolás diákok számára elnevezésű képzést Budapesten és vidéken csaknem 300 diák bevonásával valósítják meg. Ezek a számok azt mutatják, hogy van igény azokra a képzésekre, melyeket az emlékév kapcsán hoztak létre ? mondta Balog Zoltán. Az emlékév keretében elindult egy online játék is a fiatalok megszólítására, melynek célja a játék közbeni tanulás 35 különböző játék és 970 iskola bevonásával. Erre már az első két hétben csaknem 3000 felhasználó regisztrált, emellett pedig csaknem 1700 pályázat érkezett a Petőfi Rádió emlékévhez kapcsolódó dalpályázatára. A programokkal kapcsolatosan Schmidt Mária megjegyezte: országszerte összesen csaknem 350 rendezvénnyel, kiállítással, művészeti produkcióval, szoboravatóval és könyvbemutatóval emlékeztek a forradalom hőseire, világszerte pedig 134 városban 381 rendezvény keretében emlékeztek meg 1956-ról a külképviseletek.

 

Az emlékévhez kapcsolódó, imázsfilmet, rádiószpotot, óriásplakátot, valamint nyomtatott és online hirdetéseket magában foglaló médiakampány is rendkívül sikeres volt, Magyarországon a 18-59 éves lakosság háztartásainak 100 százalékát értük el legalább 10 impulzussal ? jegyezte meg Schmidt Mária. Az 1956-os Emlékbizottság társelnöke azt is elmondta, hogy nemzetközi kampányukkal 12 országban csaknem 14 millió háztartást értek el, az emlékév dalát pedig több mint egymillióan töltötték le. A sajtótájékoztató végén Schmidt Mária hangsúlyozta: fontos célunk volt, hogy ?visszaadjuk ?56-ot az embereknek, mindazoknak, akik 1956 hősei voltak?, és megmutassuk, hogy ?ez olyan nép, mely nem tud szabadság nélkül élni?.

Tóth Eszter

Fotó: Csákvári Zsigmond