Nem könnyebb, ha aggódom - OZSGYÁNI MIHÁLY

Egyéb


12duhos.jpg
Részlet az előadásból
- Úgy hallottam, jövőre már nem játszik a soproni Petőfi Színházban. Köze van ennek ahhoz, hogy a Nemzetiben átveszi a holdbéli csónakost?
- Semmi köze a kettőnek egymáshoz. Az új igazgató, Darvasi Ilona nem hosszabbította meg a szerződésemet, ahogy a társulat többi tagjának sem. Anyagi okokra hivatkozott.
- Ezek szerint bezár a soproni színház?
- A jövő évi műsortervből úgy gondolom, hogy a direktornő korábbi magánszínháza, a Turay Ida Színtársulat játszik majd ott, valamint a művészeti konzultáns Huszti Péter és felesége, Piros Ildikó. Ezzel nincs semmi gond.
- Megijedt, mikor megtudta, hogy nem maradhat Sopronban, ahova négy éve szerződtették?
- Érdekes módon nem. Úgy voltam vele: nem kezdek aggódni, attól egyáltalán nem lesz könnyebb. Igaz, felhívtam egy-két embert, hogy vagyok, hátha keresnek valakit, de manapság nem szerződtetnek színészeket, inkább elküldenek. Azért úgy néz ki, szerencsém van. Ebben az évadban bemutattuk a Szerelmi körutazás című Maugham-darabot Sopronban. Mivel ez koprodukció a Thália Színházzal, jövőre áthozzuk Budapestre. Van még egy vidéki és egy budapesti felkérés, de erről még nem tárgyaltunk, így babonából nem mondom.
- Meg gondolom, viszi tovább a Holdbéli csónakost a jövő évadban is. Ne haragudjon, hogy ezt kérdezem, de kiderült, miért pont magát választották erre a szerepre?
- Annyit tudok, hogy akkor látott valaki a Nemzetiből, amikor beugrottam a Budapesti Operettszínház akadémistáinak előadásába, A denevérbe.
- Nem akarom nyomasztani, de nem szorong, hogy a hihetetlenül népszerű Kaszás Attila után játssza a Holdbéli csónakost?
- A mai napig zavarban vagyok emiatt, nem túl felemelő így átvenni egy szerepet. De amikor felkértek rá, úgy éreztem, nem vagyok abban a helyzetben, hogy nemet mondjak. Egyébként minden kolléga rendkívül segítőkész.
- Azért az élet furcsa fintora, hogy pont azt a 4. esküdtet osztották magára Sopronban, a Tizenkét dühös emberben, amelyet a Nemzetiben Kaszásra.
- Tényleg meglepő... egyébként mikor Csiszár Imre a tavalyi évad végén olvasópróbát tartott, azt éreztem, hogy másik szerepben el sem tudnám képzelni magam. Alkatilag annyira közel áll hozzám ez a racionális bróker-figura.
- És lelkileg is hasonlítanak, ön is úgy ítélné meg az apagyilkos fiút, mint a 4. esküdt?
- Ez a férfi egy percig sem kételkedik abban, hogy a fiú bűnös, egyértelműen levezeti, hogy miért. Majd az ő szemüvegén keresztül bizonyítják be, hogy a képlete teljesen téves. Én, Ozsgyáni Mihály nem biztos, hogy bűnösnek gondolnám a fiút, de ha mégis, akkor sokkal gyorsabban átállnék a másik oldalra, mint a bróker.
 
MAI PROGRAM A VIDÉKI SZÍNHÁZAK TALÁLKOZÓJÁN
2007. ÁPRILIS 24. KEDD
19 óra, Thália Színház, Nagyszínpad
Tizenkét dühös ember
A Soproni Petőfi Színház előadása
 
Fordító: Hamvai Kornél
Rendező: Csiszár Imre
 
1. esküdt, Elnök Zsolnay András
2. esküdt Sövegjártó Áron
3. esküdt Bregyán Péter
5. esküdt Dóczy Péter
7. esküdt Varga Gábor
9. esküdt Makay Sándor
11. esküdt Sárdy Zoltán
Az altiszt Keresztes János
12. esküdt Nagy Gábor
10. esküdt Incze József
8. esküdt Selmeczi Roland
6. esküdt Bálint Péter
4. esküdt Ozsgyáni Mihály
asszisztens: Simon Andrea
díszlet: Perlaki Róbert
 
Ismertető: Helyszín: az esküdtek szobája egy New York-i bíróságon.
Játszódik 1957-ben.

Reginald Rose 1921-ben született New Yorkban, és ott töltötte élete nagy részét. A City College-ba járt, de sosem fejezte be, különféle irodákban dolgozott, a Warner Brothers filmvállalat reklámszakembere is volt egy ideig. 1942-46-ig a légierőnél szolgált, mint szállásmester. Első TV-játéka (A sehová sem tartó busz) után sorozatban írta forgatókönyveit, legsikeresebb műve a Tizenkét dühös ember, színpadon is meghozta számára a sikert. A mű születéséről így ír:
"A Tizenkét dühös ember egyetlen olyan darabom, amely személyes élménnyel kapcsolatos. Egy hónappal a megírása előtt ugyanis egy esküdtszék tagja voltam. Az esküdteknek emberölés tárgyában kellett ítéletet mondania. Miután ez volt első részvételem ilyen tárgyaláson, megvallom, a dolog nagy hatást gyakorolt rám, bár a beválasztásommal kapcsolatos hivatalos értesítést zsémbes morgással fogadtam: "Istenem, van ebben a New Yorkban nyolc millió ember. Pont engem hívnak!?"... Különös módon azonban, elfoglalva helyemet a tárgyalóteremben, szemtől szemben találtam magam egy különös emberrel, a vádlottal, akinek sorsa kisebb-nagyobbrészt az én kezemben volt. Ettől kezdve viselkedésem gyökeresen megváltozott... kezdtem élénken odafigyelni a hallottakra, a vádlott, a tanuk, az ügyész, az ügyvéd magatartására, megdöbbentett a terem közönyös, hivatalos, kincstári nyugalma, a maszkszerű arcok, a menetrendszerűen cikázó hivatalnokok. Sosem kerültem bárminek is ennyire a hatása alá... A mű megírása közben négy dologra fordítottam (a tapasztaltak alapján) különös figyelmet: 1. A magabiztosság, mellyel kezdetben minden esküdt közölte és védte álláspontját. 2. Az az elképesztő szellemi-érzelmi egyenlőtlenség, mely eközben a felszínre került. 3. Érzelmi és erkölcsi sablonok. 4. Fizikai, azaz külső behatások: pl. időjárás, az idő múlása, a kényelmetlen teremféle. Nem volt nehéz észrevenni, hogy valamennyi tényező nagy drámai potenciál hordozója."

Bemutató időpontja: 2006. október 6., Soproni Petőfi Színház