Meghirdette következő évadát a Budapesti Fesztiválzenekar. Fischer Iván zeneigazgató úgy állította össze az új szezon műsorát, hogy egyensúlyban legyenek benne a fiatal tehetségek és a befutott művészek, a komoly és humoros programok, a zenei repertoár a régizenétől a kortárs muzsikáig terjed. Az együttes finanszírozását a főváros és az állam megállapodása értelmében évekre sikerült biztonságosan rendezni.

A kultúráért felelős államtitkár az online sajtótájékoztatón elmondta: „koncerteken és próbákon is meggyőződhettem arról, hogy Magyarország egyik legjobb, ha nem a legjobb zenekaráról van szó.” Fekete Péter hozzátette: a több évre szóló finanszírozási megállapodás értelmében évi 1 milliárd 650 millió forintot kap a Budapesti Fesztiválzenekar, ez jelentős növekedés, amely biztosítja, hogy az együttes munkája stabilizálódjon és a foglalkoztatási formát illetően alkalmazkodjanak a magyarországi zenekaroknál bevett normákhoz.

Fekete Péter szerint – mivel a főváros két hét csúszásban van a vidéki szabályozáshoz képest – hamarosan Budapesten is elindulhat a művészeti élet.

A főpolgármester arról beszélt, hogy nehéz időket él most a kultúra és művészet, a BFZ finanszírozásáról szóló megállapodás viszont hosszú távon rendezi az együttes helyzetét, kiszámítható és méltányos körülményeket teremt. Karácsony Gergely hangsúlyozta: a fesztiválzenekar olyan kulturális érték, amelynek a fejlesztése kormányokon átívelő ügy.

Fischer Iván, az együttes zeneigazgatója úgy vélte: szeptembertől újraindulhat a koncertélet, mert az embereknek nagy szükségük van zenére. „Nem lehet koncertek nélkül élni, a zene tartalmat ad az ember életének.” A Fesztiválzenekar próbálta pótolni ezt a hiányt online kamarazenével, de a koncert – miként a karmester fogalmazott – egy rituálé, egy csodálatos szertartás, amelyhez vissza kell térni. „Világszerte sokféle megközelítést látunk. Kompromisszumos koncerteken dolgoznak, félig üres teremmel, kisebb zenekarral, de ezek szegényes megoldások, én nem hiszem, hogy igazán jó hangverseny létrejöhet félig üres teremmel és csökkentett zenekari létszámmal, igazi koncerteket kell tartanunk minél hamarabb. Szeptember elsejétől visszatérünk a régi munkamenethez, júniustól pedig hagyományos bérleteket vásárolhat a közönség.”

Erdődy Orsolya menedzser-igazgató elmondta: a bérletvásárlás teljesen biztonságos; egyrészt mert az árusítás kizárólag online történik, másrészt mert anyagi kár sem érhet senkit. Ha lesz olyan koncert, amelyet a járvány miatt le kell mondaniuk, az adott bérlethányadot visszatérítik. Hozzátette: a karantén ideje alatt a próbatermükből sugárzott online kamarakoncertjeik száma elérte az ötvenet.

Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar zeneigazgatója úgy állította össze az új szezon műsorát, hogy egyensúlyban legyenek benne a fiatal tehetségek és a befutott művészek, a komoly és humoros programok, a zenei repertoár pedig most is a régizenétől a kortárs muzsikáig terjed. Fischer Beethovent, Mahlert, Lisztet, Stravinskyt, Prokofjevet, Schumannt, Brucknert, Mozartot és Ravelt is vezényel. A 2020-as évet újra Titokkoncerttel búcsúztatják a Budapest Kongresszusi Központban.

Az új évadban a Fesztiválzenekar muzsikusai újra együtt zenélnek a „finom, érzékeny” norvég hegedűművésszel, Vilde Franggal, a „szenvedélyes és fékezhetetlenül virtuóz” hegedűssel, Christian Tetzlaff-fal, Sir Simon Rattle tanítványával, a karmester Robin Ticciatival, valamint Jörg Widmann-nal, Jukka-Pekka Sarastével, Julia Fischerrel és Midori Seilerrel.

Madaras Gergely
Fotó: Marco Borggreve

Több kiváló magyar művésszel is együtt dolgoznak: Baráti Kristóf hegedűművésszel lépnek fel, először vezényli az együttest Madaras Gergely, akit a Mezzo TV 2019 szeptemberében a hónap művészének választott. Visszatér a tavalyi Orpheo operaprodukció szopránja, Baráth Emőke és Takács-Nagy Gábor Haydn-Mozart Plusz sorozatával. Fischer Iván több fiatal szólistát is bemutat a hazai közönségnek: a koreai zongoraművészt, Seong-Jin Chót, aki 2015-ben megnyerte a Nemzetközi Chopin Zongoraversenyt, az ugyancsak zongoraművész Anna Vinnitskayát, aki a Washington Post szerint „igazi nőstényoroszlánként falja fel a legnehezebb kottaoldalakat is”, és Andrew Staplest, a fiatal tenort, aki tökéletesen énekli Mahler Dal a Földről című darabját.

Seong-Jin Cho
Fotó: Harald Hoffmann

Az BFZ muzsikusai lehetőséget kapnak a kamarazenélésre és arra is, hogy szólistaként is megmutathassák magukat, akár a klasszikus zenétől eltérő műfajokban is. Molnár Noémi hegedűművész például egy dzsesszes, tangós Loussier-hegedűversenyt játszik.

A Fesztiválzenekar szeptemberben folytatja Közösségi Heteit: ingyenes, országos koncertsorozatuk keretében templomokban és elhagyott zsinagógákban játszanak, Zenevár című interaktív koncertjükkel pedig gyerekeket keresnek fel az ország különböző pontjain.

Anna Vinnitskaya
Fotó: Felix Broede

A Fesztiválzenekar az évadot felvezető kampányában kortárs írókat, költőket – köztük Dragomán Györgyöt, Lackfi Jánost, Spiró Györgyöt, Szabó T. Annát – kért fel, hogy hallgassanak meg egy-egy darabot az évad programjából, és írják le azt a szót, amit előhív bennük az adott mű. Így jött létre tíz egyedi zeneszó.

A következő évadban nem terveznek szcenikus opera bemutatót, ám a Vicenzai Operafesztivált idén is megtartják, koncertekkel készülnek.

A 2020–21-es évadra a nagyközönség június 10-től vásárolhatja meg bérleteit. A szólójegyek és szabad bérletek június 24-től lesznek elérhetőek.

Nyitókép: Fischer Iván, fotó: Stiller Ákos