A főként kortárs alkotók műveit bemutató galéria üzemeltetője, a Zsolnay Örökségkezelő (ZSÖK) Nkft. közleménye szerint a tárlat csaknem száz művön keresztül mutatja be, hogy Nemes Csaba művészete milyen sokféle formát, témát ölelt fel az elmúlt évtizedekben.

Nemes Csaba fotóalapú mediális műveinek karaktere a rendszerváltás utáni Magyarország világában gyökerezik, amikor átalakuló politikai élet, társadalom és gazdaság jellemezte a magyarok életét. E korszak egzisztenciális dilemmái a művész festményein is visszatükröződtek, és témát adtak különböző sorozatainak.

A kiállítás magját két, az 1990-es évekre visszavezethető gondolatkör határozza meg. Az egyik, hogy az egyén miként találja meg azokat a fogódzókat, amelyekhez a személyiségét, a pályáját kötheti. Nemes Csaba számára ennek alapját az az új világ jelentette, amelyben Magyarországon a rendszerváltozás embere megélhette az információ, az utazás és a gazdálkodás szabadságát. A másik ilyen gondolatkör az „alakváltozás”, amelyet az elmúlt évtizedekben életkörnyezetük megítélésében megéltek az emberek. Ezek a fogalmak és többszempontú értelmezéseik határozzák meg Nemes Csaba festészetét, és ezt mutatja be a kiállítás anyaga.

„A modernizmus formái, a hatvanas évek generációjának öröksége, a hétköznapi városi környezet és az attól elrugaszkodott absztrakt kompozíciók festészetének visszatérő elemei, amelyek folyamatosan szembesítik a nézőt a múlt és a jelen összefüggéseivel és párhuzamaival” – jellemezték Nemes Csaba munkásságát a kiállítás leírásában.

A tárlat az alkotásokon keresztül egy összetett, sokrétegű tükröt tart a közel- és távolabbi múlt történéseit megélt nézőnek, továbbá a festészet nyelvén utalásokkal, jelképekkel és képi kommentárokkal segíti a nézőt az identitáskeresésben, az őt körülvevő világ megértésében.

A kiállítás november 28-ig látható a pécsi kultnegyed galériájában.

Nyitókép forrása: a Pécsi Galériák Facebook-oldala