Fiatal olasz tehetség vezényletével kerül színpadra a Nabucco
A Nemzeti Filharmonikus Zenekar 2025/2026-os évadának operabérlete egyedülálló zenei élményeket kínál: elsőként Verdi Nabucco című remekművét hallhatják az érdeklődők négy felvonásban, egy szünettel, olasz nyelven, november 26-án.
Ritkán fordul elő, hogy tartalmának köszönhetően egy zenei alkotás művészi jelentőségén túlmutató szerephez jut, társadalmi mozgalom jelképévé válik, s idővel nemcsak a zenetörténeti összefoglalások, de a történelemkönyvek lapjaira is felkerül a címe. Ilyen mű Verdi Nabucco című négyfelvonásos operája, amelynek 1842 márciusában lezajlott, hatalmas diadalt arató milánói ősbemutatója a zeneszerző első meghatározó sikereként hatott pályája további alakulására.
Hiába szól a szövegkönyv a babiloni fogságban tengődő zsidó nép szenvedéséről, a kortárs közönség számára nem volt nehéz a történetet az olasz szabadságvágy jelképeként értelmezni. Így válhatott a mű legismertebb részlete, a Rabszolgák kara (Va, pensiero – Szállj, gondolat) aktuális tartalommal bíró, felemelő és mozgósító néphimnusszá.
A Nemzeti Filharmonikusok műsorpolitikájában már Kocsis Zoltán vezetése alatt fontos szerepet játszott az opera (emlékezzünk a Richard Strauss-előadásokra), s ez a törekvés Vashegyi György főzeneigazgatói koncepciójának is lényeges eleme. Ezt illusztrálja az operabérlet, amely a 2025/2026-os évadban három teljes alkotást: egy francia ritkaságot, valamint egy olasz és egy orosz remekművet tár a közönség elé koncertszerű előadásban.
A bérlet első előadása kivételes élményt ígér. A Nabucco egy szünettel, olasz nyelven, nemzetközi szereposztásban hangzik el. A címszerepben mongol bariton, Amartüvshin Enkhbat lép pódiumra, Abigél alakítójaként Maria José Siri uruguayi szopránt üdvözölhetjük, Zakariás főpapot orosz basszus, Evgeny Stavinsky énekli, míg Fenena, Izmael, Anna, Abdallo és Baál főpapja magyar énekesek: Vörös Szilvia, Horváth István, Kristófi Ágnes, Varga Donát és Gáspár István hangján szólal meg.
A 37 éves Andrea Battistoni, az olasz karmestertársadalom feltörekvő fiatal tehetsége számára Verdi, Puccini, Mascagni, Giordano megszólalásmódja anyanyelv, így joggal bízhatunk abban, hogy az előadás nem nélkülözi majd az olasz romantikus operastílus hiteles zamatait.