Hagyományőrzés és felfedező kíváncsiság, a kiegyensúlyozott sokszínűség igénye és az újat kereső szellem elfogulatlansága – ezekkel a kulcsfogalmakkal jellemezhetnénk a koncepciót, amely mentén a Nemzeti Filharmonikusok 2025/2026-os évadjának programja kialakult. A Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a vele szimbiózisban működő Nemzeti Énekkar koncertjein a közönség rendszeresen találkozhat az alaprepertoár romantikus és 20. századi értékeivel, de figyelemre méltó ritkaságokkal is megismerkedhet.
Herboly Domonkos a sajtótájékoztatón elmondta: az évad végére 22 ezer néző fölött lesz a saját szervezésű koncertjeik látogatóinak száma, ez áprilisig mintegy 96 százalékos látogatottságot jelent. A főigazgató bejelentette: François Leleux oboaművész a következő évadtól négy éven át az együttes első állandó vendégművésze lesz, Carlo Montanaro pedig első állandó vendégkarmesterként segíti a Nemzeti Filharmonikusok munkáját. „A hosszú együttműködésünket kísérő sikerek után alig várom az együttműködést, Budapest és az együttes is különleges helyet foglal el a szívemben” – fogalmazott videóüzenetében a karmester, aki májusban a Turandot koncertszerű előadását vezényli majd a zenekarral és kórussal.
Káel Csaba, a Müpa vezérigazgatója úgy fogalmazott: „Húsz évvel ezelőtt költöztünk ide közösen, és bízunk benne, hogy az együttműködés folytatódik, ebben az évadban is számos további közös koncertre kerül sor, többek közt a Wagner-napok hangversenyein.”
A Nemzeti Filharmonikusok a következő évadban változatlanul kínálnak hangversenyszerű opera-előadásokat, folytatják expedíciójukat a bécsi klasszika területén, és elkötelezetten fordulnak a magyar zene régebbi és újabb remekei felé. Izgalmas oratorikus estek elé néznek, ismét megrendezik nagy népszerűségnek örvendő próbatermi hangversenyeiket, amelyeken a hangszeres és vokális kamarazene remekműveiből válogatnak, és a Nemzeti Énekkar estjein az a cappella műfajokat sem hanyagolják el.
Vashegyi György főzeneigazgató arról beszélt, hogy a Palazzetto Bru Zane-nal – amely az elfeledett francia romantikus zene kutatását tűzte ki célul – együttműködésben folytatják a lemezfelvételeket, már 2027-ig megvannak a terveik a nemrég megjelent Massenet: Werther és Lalo: Ys királya albumok után.
Bevált bérletstruktúrák segíti a közönség tájékozódását a sokszínű kínálatban. A Kocsis, a Ferencsik, az Opera, a Lukács, a Pászti és a Próbatermi bérlet világos műfaji profilt rajzol ki és változatosságot kínál. Az évad műsorán ezúttal is megtalálhatók a törzsrepertoár legkedveltebb darabjai: Beethoven, Schubert, Brahms, Liszt, Csajkovszkij, Grieg, Debussy és sok más szerző szimfonikus alkotásai. Bécsi klasszikus koncertjeiken nemcsak Haydn és Mozart műveit elevenítik fel, de megszólaltatják kevésbé ismert kortársaik: Hummel, Albrechtsberger, az angol Boyce és a svéd Kraus kompozícióit is.
Olyan oratorikus ritkaságokat mutatnak be az évad során, mint Berlioz Krisztus gyermekkora vagy Massenet La Vierge című műve. Opera bérletükben Verdi Nabuccója és Csajkovszkij Anyeginje mellett Delibes Jean de Nivelle című háromfelvonásos operáját is megszólaltatják koncertszerű előadásban, hanglemezfelvétellel egybekötve.
Hivatásuknak tekintik a magyar zene értékeinek ápolását. Új évaduk műsorán felhangzik Liszt, Bartók, Kodály, Dohnányi, Petrovics Emil, Orbán György, Beischer-Matyó Tamás muzsikája. Brácsaversenyével tisztelegnek a százéves Kurtág György előtt. A magyar klasszikus zene napján Gyöngyösi Levente Missa „Vanitas vanitatum”-át is hallhatja a közönség.
Hangversenyen ünneplik meg a Nemzeti Énekkar korábbi karigazgatója, a kórust negyedszázadon át vezető Antal Mátyás 80. születésnapját, egy másik esten pedig az énekkar negyvenéves jubileumáról emlékeznek meg. Nyári martonvásári koncertjeik idén is változatos keresztmetszetet kínálnak Beethoven életművének legszebb és legnépszerűbb alkotásaiból. Somos Csaba karigazgató megjegyezte: „Amikor Antal Mátyástól átvettem az énekkar vezetését, akkor az együttes már hihetetlen utat járt be az alapítás óta, Magyarország legnagyobb méretű oratórikus kórusa volt.” Az évfordulót a Pászti bérlet rendkívül sokszínű koncertjeivel ünneplik.
Antal Mátyás hangsúlyozta: negyven év egy együttes életében nem sok. „A létrejötte meglehetősen viharos és sokat vitatott intézkedés volt, a szocializmus utolsó éveiben. Fantasztikus hangokból álló énekkar jött létre, amelynek azonban – miután a Magyar Állami Népi Együttes egykori kórusából alakult – halvány gőze nem volt arról a repertoárról, amely utána meghatározta a munkáját. Az építkezés máig tart, elképesztő utat jártunk be, míg kialakult a nagyromantikus vegyeskar hangzáskép.”
Vendégművészeik között olyan külföldi karmestereket találunk, mint az olasz Carlo Montanaro, Andrea Battistoni, Andrea Marcon és Pier Giorgio Morandi, a holland-ausztrál Benjamin Bayl, az amerikai Lawrence Foster, a francia Jean-Claude Casadesus, és olyan hazaiakat, mint Héja Domonkos és Kovács János. Fiatal magyar karmestereket mutatnak be Hontvári Gábor és Erdélyi Dániel személyében. A Nemzeti Filharmonikusok főzeneigazgatója, Vashegyi György és a Nemzeti Énekkar karigazgatója, Somos Csaba több hangversenyen irányítja együtteseiket. Az Antal Mátyás 80. születésnapja tiszteletére rendezett koncertjükön az ünnepelt lép a karmesteri pulpitusra.
Az évad hangszeres szólistái között érdemes megemlíteni a kivételes tehetségű fiatal orosz zongoraművész, Alekszandr Malofejev, az érzékeny francia hegedűvirtuóz, Chouchane Siranossian, a különleges szuggesztivitású francia csellista, Aurélien Pascal és a karmesterként is pódiumra lépő világklasszis oboás, François Leleux nevét.
Fotó: Nagy Attila / Nemzeti Filharmonikusok