A megnyitó ünnepségen Hoppál Péter kultúráért felelős államtitkár az akkori történelmi eseményeket is felidézve arról beszélt, hogy a tudás minél szélesebb körökhöz való eljuttatása, ?a kultúrához való hozzáférés a reformáció nagyon fontos emblémája lett?. A politikus szerint Comenius ?forradalmi pedagógiai? munkássága arra hívja fel a figyelmet, hogy miért fontos az egész életen át tartó tanulás, az egymásra épülő tananyag, a szemléltetőeszközök használata és a gondolkodásra nevelés az oktatásban. A cseh?morva pedagógus a Sárospataki Református Kollégiumban írta meg Orbis sensualium pictus (A látható világ képekben) című művét, a szemléltető oktatás úttörő kézikönyvét ? emlékeztetett.
A cseh?morva pedagógus munkásságát a cseh huszita mozgalomból eredeztette az eseményen Juraj Chmiel, a Cseh Köztársaság nagykövete, majd kiemelte: ?Husz János és Johannes Amos Comenius, illetve az ő munkája és tevékenysége az igazság keresését és a tiszta kereszténységet szimbolizálja a cseh történelemben?.
Kitért arra is, hogy Comenius nem csak a régi Cseh Királyságban élt és dolgozott. Életének egy részét Magyarországon, Svédországban, a Lengyel-Litván Unióban, Erdélyben és Angliában töltötte. Életének utolsó szakaszában, 1656-tól 1670-ig Hollandiában élt, ahol patrónusai Opera didactica Omnia címmel adták ki összegyűjtött pedagógiai munkáit ? ismertette.
A november 4-ig látható kiállítás 13 illusztrált roll upon mutatja be Comenius munkásságát, kitérve a pedagógiáról, a tudásról, a műveltségről alkotott nézeteire. Valamint megjeleníti személyes életútját és a korszak történelmi hátterét. A megnyitó után Juraj Chmiel rendhagyó történelemórát tartott a kollégium diákjainak a V4-es országokról.
Comenius meggyőződéssel hitte, hogy a társadalom jobbítható, ha megfelelő erkölcsi elvek mentén nevelik az ifjúságot. Pedagógiai elvei ? tudatosság, szemléltetés, következetesség, rendszeresség, gondolkodásra nevelés ?, a tananyag koncentrikus bővítésének elve, amely szerint az iskola minden fokán mindent kell tanítani, de fokozatosan bővülő terjedelemben, oktatásszervezési elképzelései (tanítási év, tanítási óra, osztályrendszer, életkorhoz igazított iskolatípus) a modern oktatási rendszer alapjává váltak.
Forrás: MTI
Fotó: moravian.edu