Október elsején a Müpában ad koncertet az Úzgin Űver, Chris Eckman Dirtmusic nevű formációjával egy estén.

Tavaly megjelent Patak című albumuk előkelő helyen szerepel az európai világzenei rádiósok listáján, így felcsendült már például ausztrál és amerikai rádiókban is. Homoki Péter gitáros-producerrel beszélgettünk.

A
Patak című albumuk több szempontból is
újszerű.

1991 óta dolgozunk együtt hullámzó aktivitással, de minden évben akadtak koncertek, felvételek, és jónéhány lemezt készítettünk ez alatt a lassan harminc év alatt. A Patak album kiadására egy NKA-s pályázat kínált lehetőséget, és ami a különlegességét adta, hogy kimondottan vinyl – bakelit – formátumra készült.

Ez
mennyiben más, mint egy CD-re szánt album?

Határokat szab a lemez hosszúságát tekintve. Míg CD-n hatvan-hetven percet szoktunk játszani, itt rögtön azzal szembesültünk, hogy maximum kétszer húsz perces terjedelemre van lehetőségünk. Már a munka kezdetekor meghatároztuk, hogy melyik hat szám kerül a lemezre, és kizárólag azokra koncentráltunk.

A
címadó dal tizenhat perces.

Valóban, majdnem teljesen kitölti az első oldalt. Csaknem egy év alatt készültünk el a lemezzel, és nagyon büszkék vagyunk arra, hogy kedvező fogadtatásra talált, a World Music Chart listás helyezés révén pedig bekerülhetett a világ különböző rádióiba, többek közt amerikai, ausztrál, dél-amerikai és indiai csatornákon szólt a lemezünk az elmúlt bő egy évben.

Alapvetően
instrumentális zenét játszanak, most mégis felkerült egy szöveges dal az
albumra.

Korábban pusztán hangszerként használtuk az énekhangot, szöveg nélkül. A Shirat Hayamot egy közös barátság ihlette, szerettünk volna együtt dolgozni Polnauer Flórával, azaz Polly Flow-val, aki ezt a számot énekli. Flóráról tudni kell, hogy zsidó kántorként is működik alternatív közösségekben, és ez tetten érhető a zenei világán. Flóra egy héber Biblia-részletet énekel a Vörös-tengeri menekülésről; felvétel közben alakult a szám, és nagyon szeretjük. Flóra ritkán lép fel velünk, de az októberi Müpás koncerten ott lesz.

Az
elektronikus hangzás kezdettől része a zenéjüknek. Miként szervesülhet ez a
folkos, világzenei ihletésű muzsikával?

Az elektronika – bár valóban az első perctől jelen van az Úzgin Űver zenéjében -  soha nem tolakszik előtérbe. A zenekar tagja a zenei világ különböző szegmenseiből érkeztek: a fúvósunk, Majoros Gyula a népzenéből, Farkas Marcsi, a hegedűsünk a klasszikus, kortárs zene felől, én pedig az újhullámot, a rock- és az elektronikus zenét képviselem, a muzsikánk kezdettől fogva ebből a sajátos elegyből építkezik. Mi a népzenét sem autentikus módon dolgozzuk fel – legyen szó bármely nép muzsikájáról -, hanem ihletforrásként tekintünk rá. Rengeteg zenei hatás ér minket a népzenéből, világzenéből, de soha nem volt jellemző, hogy konkrét népdalokat dolgozzunk fel. Ha ázsiai, iráni vagy mongol dallamokat vél felfedezni egy-egy számunkban, az soha nem egy adott dal átirata, hanem a mi zenénk.

Október
elsején a Dirtmusic-kal lépnek fel közös koncerten a Fesztivál Színházban.
Mennyire ismerik az amerikai formációt?

A Ditmusic zenéjével csak most ismerkedtünk meg, ám a tagok más felállásokban is játszanak, így nem idegenek számunkra. A Dupla W elnevezésű sorozat keretében lépünk színpadra a Müpában. Ennek lényege, hogy egy magyar és egy külföldi zenekar ad koncertet egy este, ám együtt nem fogunk játszani. A sorozat szerkesztői – élükön Marton László Távolodóval – úgy vélték, hogy Úzgin Űver és Chris Eckman formációja némiképp’ hasonló zenei gyökerekből táplálkozik, és én is érzem ezeket a közös zenei hatásokat, szóval érdekes este lesz.

Nyitókép: Homoki Péter
(Úzgin Üver archív)