Nézőrekorddal zárt a Budapesti Klasszikus Film Maraton

Film

A mozgóképes időutazás mintegy száz vetítésén több mint 21 ezer néző vett részt, megdöntve a korábbi évek látogatószámát.

A 7. Budapesti Klasszikus Film Maraton (BKFM) meghívására érkezett Magyarországra az Oscar-díjas görög filmrendező, Costa-Gavras, hogy filmjét, a Berlinale fődíjával kitüntetett, főként Magyarországon forgott Zenedoboz című alkotást bemutassa, továbbá részt vegyen a Budapest Classics Lab kerekasztal-beszélgetésén a filmmegőrzés jelenéről és jövőjéről Frédéric Bonnaud-val, a Cinémathèque française igazgatójával.

A budapesti fesztivál keretében adta át a Filmarchívumok Nemzetközi Szövetsége a FIAF-díjat a világszerte elismert német rendezőlegendának, Wim Wendersnek a világ filmörökségének megőrzése iránti elkötelezettségének elismeréseként. A BKFM Wenders munkássága előtt retrospektív vetítéssorozattal tisztelgett, a vetítéseket követően a közönség találkozhatott és kérdezhette a Berlin felett az ég és a Párizs Texas alkotóját.

„A fesztivál 2017 óta óriási fejlődési utat járt be, évről évre egyre több nemzetközi és hazai szakmai résztvevőt vonz. Az elmúlt hét vetítései túlnyomórészt telt házzal mentek, és ma már Oscar-díjas alkotók is elfogadják meghívásunkat. Számunkra a legnagyobb öröm természetesen az, hogy a közönség érdeklődése is egyre nő és egyre többen szeretnék ezeket a páratlan filmkincseket nagyvásznon megnézni” – nyilatkozta Ráduly György, az NFI Filmarchívum igazgatója. 

Az ország legnagyobb mozija mind a négy este megtelt a bazilika előtti Szent István téren, ahol Az idő urai című animációs kultfilmet és a 2001: Űrodüsszeia című Stanley Kubrick-klasszikust láthatták a nézők egyedülálló, 130 négyzetméteres óriásvásznon. A korszakos Hair című musical és Wim Wenders Buena Vista Social Club című alkotásának vetítése szintén felejthetetlen szabadtéri moziélményt adott a nézőknek.

A magyar animáció 110 éves születésének alkalmából először volt látható felújítva a Hugó, a víziló, a Misi mókus kalandjai és a Peti és barátai, és a Maratonon volt a premierje Wim Wenders Az erőszak vége című alkotása, Tímár Péter ikonikus Csapd le csacsi!-című vígjátéka felújított változatainak is. Szintén először volt látható Deésy Alfréd 1920-as erotikus bűnügyi némafilmje, A halál után, amelynek restaurációja páratlan nemzetközi összefogással valósult meg.

A BKFM keretében tartották a Budapest Classics Lab szakmai programot közel száz hazai és külföldi szakember részvételével, ahol a legújabb filmarchívumi projektek és kutatási eredmények voltak terítéken.

A filmeseknek, a diákoknak és a tanároknak a szervezők ingyenes mozizási lehetőséget biztosítottak, amit több mint 1500-an vettek igénybe. A diákvetítéseken és oktatási programokon összesen közel 2000-en vettek részt az elmúlt héten.