Amelia Mary Earhart 1897. július 24-én született a Kansas állambéli Atchisonban. A fiatal lány és testvére, Muriel folyamatosan állást kereső apjuk miatt sokat utazott. Amelia életének fordulópontja 21 éves korában érkezett el: a lány akkoriban a kanadai Vöröskereszt ápolójaként dolgozott egy kórházban, az első világháború sebesültjein segített. A repülőpilóták beszámolói felkeltették érdeklődését a repülőgépek iránt. 1920-ban repült először, akkor még csak utasként: 10 percet töltött egy kisgépben. Mint egy későbbi cikkében írta, ezt követően határozta el, hogy egyszer ?meglovagolja ezt az ördögi masinát?? Bár szülei ellenezték, leckéket kezdett venni, 1923-ban pedig megszerezte a pilótaigazolványt.
Szülei válása után Amelia anyjával Bostonba költözött, ahol angoltanárként, majd szociális munkásként vállalt munkát, és csak hétvégenként, kedvtelésből repült. 1927 volt az az év, amikor Charles Lindbergh első alkalommal repülte át az Atlanti-óceánt. Amy Phipps Guest, Londonban élő, gazdag örökösnő ezt követően határozta el, hogy első női pilótaként ő is megteszi ezt az utat. Mivel azonban pilótaképzésen megelőzőleg nem vett részt, családja tanácsára maga helyett egy másik női pilótát keresett. Választása George Putnam üzletember tanácsára esett Amelia Earhartra, aki 1928. június 17-én már a Friendship névre keresztelt Fokker pilótafülkéjében ült, jóllehet csak utasként: a gépet egy férfi pilóta és egy navigátor irányította. Mint később elmondta, ?fölös rakománynak?, ?egy zsák krumplinak? érezte magát a felhők felett, ezért megfogadta: legközelebb már egyedül repüli át az óceánt.
Már ez az első utazás is meghozta számára a hírnevet: a média sztárként ünnepelte. Az ?Earheart-sztoriban? rejlő lehetőségre érzett rá George Putnam is, hatására a pilóta nem csak magazinokban szerepelt, de kipróbálta magát a divatvilágban is: Amelia maga varrta a ruháit, ezek alapján alakította ki praktikus, mégis nőies ruhadarabokból álló, saját stílusát. A nevével árult ruházati termékeket a Macy?s nevű üzletben lehetett kapni, címkéjükön kis ezüst légcsavar szerepelt. A pilótanő rövid ideig még az újságírásba is belekóstolt a Cosmopolitan szerkesztőjeként. Népszerűségét arra is felhasználta, hogy a nőkkel megismertesse a repülés világát.
Putnammel való üzleti kapcsolatából szerelem lett: 1931-ben házasodtak össze. Az Atlanti-óceán átrepülésének tervét ketten dolgozták ki: Amelia 1932. május 20-án az új-fundlandi Harbour Grace-ből indult el egy kétmotoros Lockheed Vega repülőgéppel az észak-írországi Londonderrybe. A távot különböző technikai problémák ellenére, alig több mint 14 óra alatt tette meg, Lindbergh után a másodikként. Ez a teljesítmény ünnepelt sztárrá tette Earhartot, aki élményeit The Fun of It címmel könyvbe is foglalta. Hoover elnök aranyéremmel jutalmazta, a képviselőház pedig megszavazta neki a legkiválóbb pilótáknak járó Flying Cross kitüntetést.
1932. augusztus 24-25-én keresztülrepült az Amerikai Egyesült Államok felett, 1935-ben pedig az első pilóta volt, aki Hawaii-ból Kaliforniába repült egyedül. Earhart igazi vágya azonban a Föld megkerülése volt. Edward Elliott, a Purdue University elnöke hozott létre egy alapítványt repüléstechnikai kutatások céljára és vásárolt Earhart számára egy új repülőgépet, egy Lockheed Electrát. A pilóta a Föld körberepülésére a lehető leghosszabb útvonalat választotta: az Egyenlítő közelében szerette volna a negyvenhétezer kilométeres távolságot megtenni. A kétüléses gépben Fred Noonan, egy tapasztalt navigátor kísérte el. 1937. május 21-én indultak el a kaliforniai Oaklandből Puerto Ricón át Brazíliába. A gép az Atlanti-óceánt átszelve Szenegálba érkezett, majd a Szahara következett, végül az Arab-félsziget, India és Indonézia átrepülése. Hat hét után az Electra az új-guineai Lae repülőterén landolt. Ez volt a 25. állomás, hogy megtegyék az utolsó, 18 órás, nonstop utat ? immár hazafelé. A cél az USA-hoz tartozó Howland-sziget volt a Csendes-óceán közepén.
A hosszú út miatt könnyíteni kellett a repülő poggyászain: nem vittek ezért magukkal ejtőernyőt sem. A gép 1937. július 2-án szállt fel, ekkor látták utoljára. Miután Earharték érkezését hiába várták, megindult a kutatás, az amerikai történelemben példátlan nagyságú és költségű mentőexpedíció azonban nem járt sikerrel. Putnam a balesetet követő másfél évvel nyilváníttatta holttá feleségét, a roncsokat azóta sem találták meg.
Amelia további sorsáról legendák születtek, az elmúlt hetven évben több kutatócsoport, antropológus és régész próbálkozott az igazság kiderítésével. A legújabb kutatások azt sugallják, hogy a Kiribati-szigetcsoporthoz tartozó, ma már lakatlan Nikumaroro-atollon még 1991-ben megtalált alumíniumdarab Earhart Lockheed gépéből való. Ez azt jelentené, hogy Earhart és Nooan gépükkel nem a Csendes-óceánba zuhantak, hanem túlélték a landolást és az atollon értek partot. A pilóták így számkivetettként egy lakatlan szigeten, 500 kilométerre a Howland-szigettől haltak meg. A világ július 24-én, a születésnapján emlékezik meg Earhartról: az ?Amelia Earhart Day? a női emancipáció egyik fontos dátuma; annak az asszonynak az ünnepe, aki mindent megtett, amit addig csak férfiak tehettek meg.
Amelia Earhart hivatalos weboldala: www.ameliaearhart.com