A nők elég nagy probléma - A FELESÉGEM TÖRTÉNETE

Egyéb


magyarszinhaz_felesegemtortenete_horvathlajosotto_balsaimoni_by_magyarszinhaz_kovacsbence_01.jpg
Horváth Lajos Ottó és Balsai Móni

Hogy Füst Milán 1942-ben kiadott regénye izgatja a színháziakat, azt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy többen többször nekiveselkedtek már a műnek. Darvasi László kétszer írt színdarabot belőle, s a Galambos Péter és Faragó Zsuzsa jegyezte színpadi változat sem most először kerül közönség elé, amikor a Magyar Színházban láthatjuk. Galambos Péter rendezőnek és a főszerepet játszó Horváth Lajos Ottónak az első füstös találkozója Tatabányán zajlott 2001-ben. Mostanra, igen helyesen, kicsit hozzákorosították-növesztették Horváth Lajos Ottót a holland hajós, Störr kapitány figurájához.

 
A Bátonyi György tervezte hangulatos díszlet mozdulatlanul állva is úgy billeg és dülöngél, mint viharban a hajó. Ágyakat és fotelokat borít fűtakaró, kazettás ajtón csíkos fények játszanak. Homályosak az üvegpoharak, repedtek a tükrök, ablakok. Ebben az elvarázsolt, furcsa, borongós térben mintha a kapitány kusza gondolatai között járnánk a szereplőkkel együtt. Störr elvett feleségül egy vonzó, bohókás nőt, Lizzyt, és onnantól kezdve nagy erőkkel lehetetleníti el a házasságukat. Szenvedélyével, féltékenységével, hitetlenségével belehajszolja magukat egy átkozott ?se vele, se nélküle? kapcsolatba.
 

magyarszinhaz_felesegemtortenete_horvathlajosotto_balsaimoni_by_magyarszinhaz_kovacsbence_03.jpg
Balsai Móni és Horváth Lajos Ottó

Amit a Magyar Színház előadása ebből a pusztító viszonyból megjelenít, az kevesebb ugyan az eredetinél, de mégis elég eredeti ahhoz, hogy megragadó is legyen. (És persze szinte semmi ahhoz képest, hogy Füst Milán műve voltaképp Störr hézagos tudatának leírása.) De amit a produkció kiragad, az végül is megáll a lábán a színen. A folyton rossz irányba forduló szerelem kétségbeesett energiája tartja mozgásban az előadást. Horváth Lajos Ottó és Balsai Móni játékában az a szép, ahogy Störr és Lizzy szeretete elkerüli egymást. ?Honnan lehet tudni, hogy mit akar a másik?? ? kérdezi az egyik szereplő. ?A nők elég nagy probléma? ? állapítja meg a másik.

 
Balsai Móni végtelenül bájos alakításában Lizzy vitathatatlanul szereti a férjét. Egy bolondos, játékos kis nő módján, aki kedvesen uralkodni akar a férfin, de bármikor szívesen be is hódol, ha kell. S a veszélyes játszadozás közben mindvégig magán viseli ennek a látszólag talán együgyű, de nemes női léleknek finom, rezignált szomorúságát.
 

magyarszinhaz_felesegemtortenete_solteszbozse_horvathlajosotto_bede-fazekasszabolcs__by_magyarszinhaz_kovacsbence_04.jpg
Soltész Bözse, Horváth Lajos Ottó és Bede-Fazekas Szabolcs

Horváth Lajos Ottó az a fajta színész, akiben egy kazán működik, s belső erői folyamatosan táplálják a tüzet. Izzás, fortyogás, ropogás, kitörés kavarog, és mindehhez elterelő hadműveletként odafent világít és csodálkozik egy áthatóan kék, gyermeki szempár.

 
Az előadás harmadik huzamos szereplője, Kodor kissé mesterkélt csatolmány, Galambos Péter gyakran csupán szemlélőnek teszi oda a színpadra. Talán ebből is következik, hogy az őt játszó Bede-Fazekas Szabolcs jobbára kifelé dolgozik: gesztusai és színészi megnyilvánulásai szinte csak valamiféle színpadi alibitevékenységre szorítkoznak.
 

magyarszinhaz_felesegemtortenete_horvathlajosotto_losonczikata_balsaimoni_by_magyarszinhaz_kovacsbence_02.jpg
Horváth Lajos Ottó, Losonczi Kata és Balsai Móni

A negyedik fontos figurát, Miss Bortont Losonczi Kata játssza, aki ? Horváth Lajos Ottóhoz hasonlóan ? szintén most debütál a Hevesi Sándor téri társulatban. Egészséges hősnős vehemenciájával ő is azt a kis bizonytalan jó érzést kelti az emberben, hogy a Magyar Színházban talán nem rossz felé mennek a dolgok. A remény gyenge hajtása sarjad ki nézői szívünkben. Igyekszünk majd óvni. Kérjük hozzá a színház szíves hozzájárulását és támogatását.