Hogy Füst Milán 1942-ben kiadott regénye izgatja a színháziakat, azt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy többen többször nekiveselkedtek már a műnek. Darvasi László kétszer írt színdarabot belőle, s a Galambos Péter és Faragó Zsuzsa jegyezte színpadi változat sem most először kerül közönség elé, amikor a Magyar Színházban láthatjuk. Galambos Péter rendezőnek és a főszerepet játszó Horváth Lajos Ottónak az első füstös találkozója Tatabányán zajlott 2001-ben. Mostanra, igen helyesen, kicsit hozzákorosították-növesztették Horváth Lajos Ottót a holland hajós, Störr kapitány figurájához.
Amit a Magyar Színház előadása ebből a pusztító viszonyból megjelenít, az kevesebb ugyan az eredetinél, de mégis elég eredeti ahhoz, hogy megragadó is legyen. (És persze szinte semmi ahhoz képest, hogy Füst Milán műve voltaképp Störr hézagos tudatának leírása.) De amit a produkció kiragad, az végül is megáll a lábán a színen. A folyton rossz irányba forduló szerelem kétségbeesett energiája tartja mozgásban az előadást. Horváth Lajos Ottó és Balsai Móni játékában az a szép, ahogy Störr és Lizzy szeretete elkerüli egymást. ?Honnan lehet tudni, hogy mit akar a másik?? ? kérdezi az egyik szereplő. ?A nők elég nagy probléma? ? állapítja meg a másik.
Horváth Lajos Ottó az a fajta színész, akiben egy kazán működik, s belső erői folyamatosan táplálják a tüzet. Izzás, fortyogás, ropogás, kitörés kavarog, és mindehhez elterelő hadműveletként odafent világít és csodálkozik egy áthatóan kék, gyermeki szempár.
A negyedik fontos figurát, Miss Bortont Losonczi Kata játssza, aki ? Horváth Lajos Ottóhoz hasonlóan ? szintén most debütál a Hevesi Sándor téri társulatban. Egészséges hősnős vehemenciájával ő is azt a kis bizonytalan jó érzést kelti az emberben, hogy a Magyar Színházban talán nem rossz felé mennek a dolgok. A remény gyenge hajtása sarjad ki nézői szívünkben. Igyekszünk majd óvni. Kérjük hozzá a színház szíves hozzájárulását és támogatását.