Marton Szabolcs egyedülálló félszimfonikus koncertjét az Átriumban hallhatja először a fővárosi közönség október 8-án.

Idén májusban egy kivételes, térhangzású előadással debütált Marton Szabolcs a győri Torula Művésztérben. Az egyedülálló művészeti és közösségi esemény a zeneszerző első saját, önálló projektje, ami az élet esszenciáját hivatott egy koncertbe sűríteni.

„A Kvark névre keresztelt, háromrészes műsor alatt egy zenei kísérlet részesei lehetünk, amikor is garantáltan kilépünk a komfortzónánkból, és együtt tapasztalhatunk valami egészen különleges, olykor már-már furcsán szürreális élményt. Ezt az élmény élheti most át első kézből mindenki, aki október 8-án ellátogat a budapesti Átriumba.

A koncerten a félszimfonikus hangzással – amit különleges effektek kísérnek majd – egy speciálisan erre az alkalomra készített mapping, valamint egy egyedi fényfestés együttesen alkot meg egy sajátos világot. Egy világot, ami először talán elidegenít, de végül elragad és magával sodor, akár egy tánc. Erre a táncra invitálja most a közönséget Marton Szabolcs zeneszerző, és garantálja, hogy olyan élményben lesz részünk, ami valóban nem mindennapi” – áll az esemény ajánlójában.

Marton Szabolcsot már egészen fiatal kora óta foglalkoztatta az a kérdés, hogyan lehetne erős, jól érthető üzeneteket közvetíteni pusztán instrumentális zenei hangzással. Ez a gondolat végül mostanra érett benne konkrét zenei programmá.

Zenei utazás az élet elemi részecskéi körül

A kvark szó eredendően elemi részecskét jelent. Az elemi részecskék világunk legalapvetőbb alkotói. Azé a világé, aminek mi mindannyian tagjai, komponensei, résztvevői és megélői vagyunk. Az elemi részecskék átszövik életünket, mindennapjaink lényegi magját adják. 

„Régóta élt bennem az elképzelés, hogy a szimfonikus zenéimet egyszer élőben is megmutathassam. Bár ez a mostani felállás nem klasszikus értelemben vett szimfonikus zenekar, bőven kielégítő lesz, sőt. Maga a Kvark egy hosszú folyamat eredménye. Azt mutatja be, hogy a kulturális elemek és a változás ereje együtt miként formálja a ma élő embert – ez az üzenet. Fontosnak tartom azt is, hogy a látvány és a zene tartalmilag is passzoljon. A zene ugyanis, azt gondolom, a művészeti ágak között a legkevésbé tud egy mindenki számára konkrét üzenetet hordozni. Viszont az érzelmekre gyakorolt hatásával mégis körbe tudjuk járni azt, hogy mit élünk át, konkretizálás nélkül. Azt már maga a hallgató formálja meg, hogy ő pontosan mire gondol eközben” – fogalmazott Marton Szabolcs.

„A Kvark az emberi élet legelemibb részét mutatja be, a változás pillanatát. Azt a pillanatot, amiből naponta akár több ezer is megtörténik velünk, olykor szinte észrevétlenül. Tudjuk, hogy a létünk nem tarthat örökké. És mint mindennek, ami véges, tétje is van. Erre a dramaturgiára épít a háromfelvonásos előadás is. A zenei kísérlet szakaszai (elidegenedés, utazás és megérkezés) azonos alaptételen nyugszanak: tartanak valahonnan és valami felé, végesek, hiszen előre meghatározott keretek között működnek. Akárcsak az élet. Egyedül az alkotás az, amiben örökké élhetünk” – áll az ajánlóban.

A Kvark zenekara tizenkét főből áll: vonósok, fúvósok, valamint zongora, dob és basszusgitár szólal meg a háromrészes előadásban.

A komplett zenekar minden alkalommal kifejezetten az adott koncertre állt össze, ahogyan a zenét illusztráló vetítés is direkt módon oda készül. A koncertre készülő egyedi audiovizuális installáció először látni engedi a saját lényünk mélyébe vezető útvesztő falait, hagy köztük eltévedni, majd legördíti számunkra Ariadné fonalát.