Az 1946-ban szabadalmaztatott Vespa Piaggio motorkerékpárt „szimbolikus értékére és kiemelkedő gyártási minőségére, valamint történelmi, művészeti és kulturális értékére való tekintettel nemzeti kulturális örökségként” kell elismerni – fogalmaz a Matteo Salvini közlekedési miniszter által támogatott törvénytervezet.
„A Vespa felvétele a nemzeti kulturális jelentőségű járművek listájára, hogy megvédjük mindenféle forgalomkorlátozástól, olyan ésszerű javaslat, amelyet aktívan támogatunk egy örökség, egy mítosz és egy világszerte ismert és csodált kétkerekű olasz szimbólum védelme érdekében” – hangsúlyozta Salvini a törvényjavaslatot támogató levélben. Azzal a javaslattal is egyetért, hogy a Vespa nemzeti örökségként „szabadon közlekedhessen”, függetlenül a károsanyag-kibocsátással kapcsolatos korlátozásoktól.
„Ma a Vespa a világ egyik legismertebb ipari formatervezési terméke, olyannyira, hogy joggal tekintik az olasz formatervezés ikonjának, és a világ legnevesebb modern művészeti, tudományos és technológiai múzeumaiban állítják ki” – írta Salvini.
A sikertörténet 1946-ban kezdődött a Vespa 98cc sorozatgyártásának elindításával. A kultikus robogót Corradino D’Ascanio olasz mérnök tervezte, aki harci repülőgépek tervezőjeként egy egyszerű, gazdaságos és könnyen kezelhető járművet akart létrehozni, Enrico Piaggio vállalkozó megbízásából aztán a háborúban megrongálódott pontederai gyár területén kezdett tervezni.
A Vespa diadalmenete hamarosan Hollywoodig vezetett. Az álompár, Gregory Peck és Audrey Hepburn az 1953-as, Római vakáció című sikerfilmben egy Vespán zötyögött végig Rómán.