A megkérdezettek tíz százaléka közlekedés és utazás, valamint munkaidő alatt is néz filmeket.
Online, letöltés nélkül nézhető filmekre, azaz streamingszolgáltatásra minden harmadik internetezőnek van előfizetése, emellett minden negyedik letölt mások által megszerzett és az internetre feltöltött filmeket, azaz torrentezik. Mivel ez sok esetben nem legális, ez az arány bizonyára alulmért – a válaszadók információi alapján minden tizedik internetező szokott nemzetközi, és minden ötödik magyar torrentoldalakat használni. Ám a leggyakoribb az, hogy valaki egyiket sem veszi igénybe: a torrentezés és a legális, de fizetős streamingszolgáltatások (például HBO Go, Netflix, Telekom TV GO) helyett ingyenes online videókat, filmeket néznek letöltés nélkül, vagyis az internetezők bő egyharmada az ingyenes streaminget használja.
Sokan választják az előfizetést is: minden negyedik ember nem torrentezik, viszont előfizet legális csatornára, minden hatodik szokott csakis torrentoldalakról filmekhez jutni, minden nyolcadik pedig a streaming-előfizetése mellett sem hagyott fel a torrentezéssel.
Van további háromszázaléknyi internetező, aki ezek közül egyiket sem teszi: ők csak olyan filmeket néznek, amelyeket mások szednek le nekik a netről. A maradék egynyolcad nem néz internetről származó filmeket, videókat.
A legtöbben – a válaszadók 66 százaléka – még mindig a nagyképernyőt részesítik előnyben online filmezés, sorozatnézés céljára, 44 százalékuk viszont okostelefonon szokott filmet nézni – igaz, ők sok esetben rövid videókat, és nem csak egész estés mozifilmeket néznek.
Generációs és nemek szerinti eltérések
A húszas éveikben járókra, vagyis az Y-generációra sokkal jellemzőbb a torrentezés – akár meglévő streaming-előfizetés mellett is –, míg a legfiatalabb, középiskolás korú generáció tagjainak vagy csak előfizetésük van, vagy csak torrenteznek. Hozzájuk hasonlóan magas előfizetési arány a Z-generáció mellett a legidősebbeknél jellemző, ám ők szinte egyáltalán nem torrenteznek. A hetven éven felülieknél viszont kiugróan magas a csak ingyenes streaminglehetőségek (például a YouTube) használata.
A középkorú, X-generáció tagjai között jóval ritkább, hogy csak előfizetéssel néznek filmet, és a többi korosztályhoz képest magasabb azok aránya, akiknek mások szednek le filmet a netről. Az idősebbek, a baby boomer generáció körében sokkal ritkább a torrentezés, viszont köztük többen vannak, akik ingyenes vagy fizetős streaminget használnak, és az olyanok, akik nem néznek internetről származó filmeket.
A generációs eltéréseknél is nagyobb különbséget figyelhető meg az internetes filmnézés kapcsán az illető neme és annak alapján, hogy mennyi közösségi oldalon van jelen.
A férfiak jóval nagyobb arányban szerzik be a filmeket torrentezéssel – akár van mellette legális streaming-előfizetésük, akár nincs. A nők viszont sokkal gyakrabban jelölték meg egyetlen forrásként az ingyenes streamingoldalakat, köztük jóval többen vannak olyanok, akik nem néznek semmilyen filmet, videót, és előfizetésük sincs ilyen szolgáltatásra.
Öt-tíz óra filmezés egyhuzamban
Akik filmeket és sorozatokat néznek az interneten, nehezen hagyják abba, ha egyszer elkezdik. A filmnézők 85 százalékával fordult elő a felmérést megelőző egy évben, hogy egy többrészes filmet vagy egy sorozat több epizódját egymás után, megállás nélkül nézték meg. Tízből hárman nagyon gyakran tesznek így. Minden negyedik filmnéző netező akár öt-tíz vagy több órát is eltölt ezzel egyhuzamban. Különösen jellemző a megállás nélküli online filmnézés („filmtivornya”) a legfiatalabb korosztályokra.
Az Y- és Z-generáció, tehát a harmincon aluliak 41 százaléka saját bevallása szerint gyakran néz szünet nélkül online filmeket és sorozatrészeket, míg a szüleik esetében ez az arány csak 20–25 százalék vagy még kevesebb. Úgy tűnik, minél fiatalabb valaki, annál több időt tölt a megállás nélküli filmnézéssel, aminek sajnos gyakran a függőségre utaló testi-lelki következményei lehetnek. A húszas korosztály harmadával előfordul, hogy öt vagy több órát tölt szünet nélküli online filmezéssel, a még fiatalabb, középiskolás korúak egyharmada pedig hét vagy több órán át is szokott online sorozatokat, filmeket nézni.
Az adatok arra is utalnak, hogy
az online filmnézés egyre inkább magányos, másoktól elszigetelt tevékenységgé kezd válni.
A nem egyedül élő netes filmezők egyhatoda például sosem néz együtt filmet a családjával, a lakótársaival, és 56 százalékuk úgy néz filmeket, hogy ugyan együtt vannak otthon, talán egymás mellett is ülnek, de ki-ki a saját készülékén néz valami mást, például egyik a laptopján, a másik a telefonján.
A felmérés 2019. november 18. és december 10. között készült négyezer fős mintán, online, önkitöltős kérdőívvel. A minta alapsokaságát a Magyarországon élő legalább 16 éves és legalább hetente internetező népesség jelenti, reprezentativitását egy 3200 fős, országosan reprezentatív személyes felmérés alapozta meg. A személyes és az erre épülő internetes felmérést is az Ariosz Kft. készítette az NMHH számára.
Forrás: NMHH